لوازم آشپزخانه توکار

روش‌های کاهش مصرف برق لوازم برقی آشپزخانه

کاهش مصرف برق

وسایل و لوازم برقی موجود در آشپزخانه، نسبت به دیگر وسایل خانه، بیشترین میزان مصرف برق را دارند. برای مثال یخچال فریزری که در آشپزخانه وجود داشته و به طور مداوم روشن بوده و کار می‌کند، یکی از پر مصرف‌ترین لوازم برقی آشپزخانه و خانه می‌باشد. استفاده از روش‌های کاهش مصرف برق، علاوه بر کاهش هزینه‌های مصرف برق، می‌تواند به محیط زیست کمک زیادی کند. با توجه به اینکه کنترل و کاهش مصرف برق لوازم برقی آشپزخانه، تاثیر چشم گیری در کاهش مصرف برق در خانه‌ها دارد، در ادامه‌ی این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

کاهش مصرف برق لوازم آشپزخانه 

در نظر داشته باشید شما می‌توانید با استفاده‌ی بهینه‌تر از وسایل برقی پرمصرف در آشپزخانه مانند ماشین ظرفشویی، یخچال و فریزر و سایر وسایل، مصرف برق را کاهش داده و در مصرف انرژی صرفه جویی داشته باشید. در ادامه با بررسی هر کدام از این وسایل پر مصرف، روش‌های کنترل مصرف برق آن را نیز بررسی می‌کنیم.

  • ماشین ظرفشویی

بیشتر مصرف انرژی مورد استفاده ماشین ظرفشویی برای گرم کردن آب است. معمولا بر روی ماشین‌های ظرفشویی، برچسب‌هایی وجود دارد تحت عنوان EnergyGuide که بر اساس عملکردهای هر دستگاه، میزان انرژی مورد نیاز برای کارکردن دستگاه و گرم کردن آب را تامین می‌کند.

روش‌های کنترل مصرف برق و انرژی در ماشین ظرفشویی:

همانطور که گفته شد، برای گرم کردن آب، بیشترین میزان مصرف برق را برای ماشین ظرف شویی به دنبال دارد. در دفترچه‌های راهنمای همراه ماشین ظرفشویی، توصیه‌هایی مناسب برای بررسی دمای آب وجود داشته که می‌توان با مطالعه‌ی آن‌ها، علاوه بر بهبود عملکرد ماشین ظرفشویی، مصرف برق آن را نیز کاهش داد.

زمانی که می‌خواهید ظروف را در ماشین ظرفشویی قرار دهید، بهتر است آن‌ها را از باقی مانده‌ی غذاها پاک کنید؛ چرا که فشار کمتری به دستگاه وارد شده و در نتیجه مصرف برق کمتری خواهد داشت. همچنین، اطمینان حاصل کنید که ظرفیت ماشین ظرفشویی تکمیل شده باشد؛ نه بیش از حد و نه به طوریکه بخش عمده‌ی آن، خالی بماند.

علاوه بر آن، یکی دیگر از بخش‌های ماشین ظرفشویی که باعث مصرف زیاد برق می‌شود، قسمت خشک‌کن آن است. بهتر است برای کاهش مصرف برق، بعد از شست‌وشوی نهایی، دستگاه را خاموش کرده و با بازکردن درب آن، اجازه دهید ظروف با هوای آزاد خشک شوند.

 

  • یخچال فریزر

یکی از پر مصرف‌ترین وسایل برقی آشپزخانه، که به صورت مداوم در حال کار کردن است، یخچال فریزرها هستند. میزان مصرف برق و انرژی یخچال فریزرها، با برچسب انرژی که روی آن‌ها قرار می‌گیرد، مشخص شده و به شما می‌گوید که هر مدل از آن‌ها، بر حسب کیلو وات در ساعت، چه میزان مصرف برقی را دارند. هر چه این عدد کوچکتر باشد، به این معناست که انرژی و برق کمتری مصرف شده و در نتیجه هزینه‌ی کمتری برای شما خواهد داشت. البته میزان مصرف برق یخچال فریزرها بر اساس اندازه‌ی آن‌ها متفاوت خواهد بود. در جدول زیر برای نمونه، میزان مصرف برق سه مورد از پراستفاده‌ترین اندازه‌های یخچال فریزرها، آورده شده است:

دستگاه مصرف (وات)
یخچال ۱۲ فوت ۲۸۰
یخچال ۱۶ فوت ۳۵۰
یخچال ۲۰ فوت ۴۲۰

روش‌های کاهش مصرف برق یخچال فریزرها

با توجه به اینکه یخچال فریزرها، بیشترین مصرف برق را در بین وسایل آشپزخانه دارند، کنترل مصرف آن‌ها بیشترین تاثیرگذاری را خواهد داشت:

  1. مقدار مواد غذایی موجود در یخچال فریزر

فریزر را کاملا پر کنید، اما مقداری از فضای یخچال را خالی نگه دارید! هرچه فریزر پر تر باشد، عملکرد بهتری داشته و کارآمدتر خواهد بود، پس بهتر است تا حد امکان فریز را پر نگه دارید؛ می‌توانید یخ‌های اضافی برای استفاده نوشیدنی‌های خنک در فریزر قرار دهید و مواد غذایی گوناگون را منجمد کنید. هر چه فریزر پر تری داشته باشید، علاوه بر افزایش عملکرد و کاهش مصرف برق، در صورت قطع برق، که این روزها زیاد اتفاق می‌افتد، برای مدت طولانی‌تری مواد غذایی منجمد خواهید داشت!

اما بهتر است در زمان قرار دادن مواد غذایی در یخچال، آن را به طور کامل پر نکنید؛ چرا که باید فضایی برای جریان هوا وجود داشته باشد و در غیر این صورت، به علت فشار مضاعفی که به یخچال وارد می‌شود، مصرف برق، بیشتر خواهد شد. علاوه بر آن، برای تازه ماندن مواد غذایی نیز، رعایت این موضوع اهمیت دارد.

  1. جایگاه درست مواد غذایی در یخچال!

طبقه بندی موجود در یخچال فریزرها، با وجود طراحی‌های متفاوتی که دارند، عملکرد تقریبا مشابهی دارند. بهتر است که برای کاهش مصرف برق یخچال فریزرها و حفظ تازگی مواد غذایی، آن‌ها را در طبقه و در جایگاه‌های مناسب در یخچال قرار دهید.

همچنین به هیچ عنوان غذاهای گرم و داغ را در یخچال قرار نداده و صبر کنید تا به دمای محیط که برسند. به این علت که به یخچال برای کاهش دمای غذاهای داغ، فشار بیشتری وارد شده و در نتیجه مصرف برق افزایش می‌یابد.

علاوه بر این‌ها، از مواردی که در مصرف برق یخچال فریزرها موثر است، زمان باز بودن در آن‌هاست؛ هرچه مدت زمان بیشتری در باز باشد، مصرف برق نیز بیشتر خواهد بود؛ چرا که هوای سرد بیشتری خارج شده و انرژی بیشتری برای کاهش مجدد دما پس از بسته شدن در مورد نیاز است. در نتیجه، سعی کنید در کوتاه ترین زمان ممکن، مواد لازم خود را برداشته و در یخچال را ببندید و همچنین مواد غذایی که به آن‌ها نیاز بیشتری دارید، نزدیک‌تر قرار دهید.

  1. برفک‌ها!

از معضلات همیشگی که ممکن است برای همه‌ی یخچال فریزرها رخ بدهد، برفک می‌باشد. برفک‌ها معمولا در فریزر، تشکیل می‌شوند ولی ممکن است بسته مدل و سال ساخت، در یخچال نیز به وجود بیایند. هر چه این برفک‌ها، چه در فریزر و چه در یخچال بیشتر شوند، انرژی بیشتری مصرف می‌شود. با چک کردن منظم، مطمئن شوید که برفکی وجود نداشته و در صورت مشاهده، آن را یخ زدایی کنید. (در صورتی که ضخامت برفک‌ها بیشتر از یک سانتی متر شود، به یخ زدایی نیاز است.)

  1. حفظ فاصله با دیوار

باید اطمینان پیدا کنید که جایگاهی که یخچال فریزر در آشپزخانه دارد، به اندازه‌ی کافی فاصله از دیوارهای اطراف (پشت و طرفین) داشته باشد؛ به این علت که فضای کافی برای جریان هوا وجود داشته و یخچال فریزر داغ نکند. همچنین برای داغ نکردن و خنک ماندن این وسایل، آن‌ها را از هرگونه منبع گرمای خارجی، از جمله نور مستقیم خورشید، دور نگه دارید.

سخن آخر

برای صرفه جویی و کاهش مصرف برق دیگر وسایل آشپزخانه، همین که در زمان اوج مصرف، از وسایل برقی زیاد استفاده نکنید و زمانی که کارتان با هر وسیله تمام شد، آن‌ها را از پریز برق بیرون بکشید، کفایت می‌کند.

از همراهی شما تا پایان متشکریم.