لوازم آشپزخانه توکار

کاربرد سر شعله‌ی اجاق گاز چیست؟ 

سر شعله‌ی اجاق گاز

اجاق گاز توکار و تجهیزات توکار بخش مهمی از زندگی ما شده اند. فرقی ندارد که قصد طبخ یک میان وعده سبک دارید و یا یا یک وعده غذایی کامل، به هر حال قرار است از اجاق گاز برای پخت آن استفاده کنید. غذاهای مایکروویو اغلب سبک و بی مزه هستند در حالی که اجاق گاز هنگام پخت غذا گرمایش و کنترل بهتری را فراهم می‌کند.

انواع سر شعله های اجاق گاز موارد استفاده و مزایای آنها

این مورد بخش عمده‌ای از اجاق گاز توکار ما را تشکیل می‌دهند زیرا عنصر گرمایش را تامین می‌کنند و شعله را برای گرم کردن به طرق مختلف در می آورد. به طور کلی چند نوع مختلف سر شعله اجاق گاز وجود دارد که در زیر درباره‌ی کاربردها و مزایای آنها بحث خواهیم کرد.

سرشعله اجاق گاز توکار معمولا در سه جنس آلومینیومی، برنجی و چدنی در بازار موجود می‌باشند. توان حرارتی هر کدام از این این تجهیزات توکار متفاوت می‌باشد. سرشعله قارچی، سرشعله دیفندی، سرشعله ساباف سه مدل دیگر از انواع سرشعله ها می‌باشند.

سرشعله ایستاده (Standing Pilot)

سرشعله ایستاده که به سرشعله ایستاده پروانه‌ای نیز معروف است. سر شعله اجاق گاز توکار ایستاده، شعله ای است که دائماً در زیر قسمت پخت وجود دارد. این یکی از ساده‌ترین طرح‌های سرشعله برای آشپزی است و در بسیاری از سطوح آشپزی در سراسر جهان استفاده می‌شود. این سرشعله نسبت به دیگر سرشعله‌ها سوخت زیادی مصرف می‌کند.

این سرشعله‌ها جزو تجهیزات توکاری هستند که از ترموکوپل یا ترموپیل برای تشکیل شعله استفاده می‌کنند. این مدل از تجهیزات توکار به مدت طولانی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در اینجا موارد استفاده و مزایای آن ذکر شده‌است.

موارد استفاده از سر شعله گاز ایستاده

  • سر شعله اجاق گاز ایستاده از ابتدا به عنوان سر شعله‌ اصلی گاز مورد استفاده قرار گرفته‌است.
  • این سرشعله در اجاق گاز توکار با گذر زمان ویژگی‌های آزمایش شده‌ای دارد که نشان می‌دهید شعله بهتری نسبت به بقیه تولید می‌کند.
  • این مدل سرشعله در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سر شعلهی احتراق الکتریکی (Electric Ignition)

این روزها سر شعله احتراق الکتریکی بسیار رایج هست و توسط بسیاری از افراد استفاده می‌شود. پس از توسعه سر شعله اجاق گاز بر پایه پایلوت، این مدل سرشعله نیز بسیار رایج است و تقریباً در کشورهای غربی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

این نوع سر شعله اجاق گازی بر اساس جرقه‌های الکتریکی کار می‌کند که به هنگام تولید شعله یک صدای کوچک کلیک ایجاد می‌کند. شعله بعد از احتراق را می‌توان بعداً با کمک دستگیره روی اجاق گاز تنظیم کرد.

 

سر شعله اجاق گاز

موارد استفاده از سر شعلهی اجاق گاز احتراق برقی

  • این مدل اغلب در کشورهای غربی استفاده می‌شوند.
  • در مقایسه با سر شعله اجاق گاز پایلوت ایستاده، تعمیر و نگهداری آنها آسان‌تر است.

سر شعله‌ های چسبیده (Sealed Burners)

سر شعله اجاق گاز سیلد شده یکی از گزینه‌های دیگر موجود در بازار به غیر از مدل ایستاده و نوع احتراق الکتریکی است. این مورد به اجاق گاز توکار جوش خورده است که با یک کاسه احاطه شده است و می‌تواند هرگونه آوار و نشتی را که ممکن است رخ دهد، مسدود کند. تمیز کردن این مدل بسیار ساده‌تر است و این روزها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موارد استفاده از سر شعلهی سیلد شده

  • سر شعله اجاق گاز سیلد شده به دلیل تعمیر و نگهداری آسان بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • این موارد توسط خانواده‌های کوچکتر که نیازی به قدرت بالای شعله ایستاده یا احتراق الکتریکی ندارند ترجیح داده می‌شود.

معایب استفاده از اجاق گاز

اجاق گاز در صورت خرابی اتصال یا نصب می‌تواند تهدیدی جدی برای زندگی انسان باشد. توصیه می‌شود یک آشکارساز مونوکسید کربن در منزل خود نصب کنید.

 بهترین اجاق گاز برای عملکرد بهینه

بهترین اجاق گاز توکار دارای چندین سر شعله است. تعداد سر شعله‌ها بیشتر، فضای بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهد. شما باید اجاق گاز را با توجه به فضایی که آشپزخانه شما در اختیار شما قرار می‌دهد انتخاب کنید.

 دوام اجاق گاز شیشه ای توکار

این اجاق گازهای مدرن با دوام طراحی شده‌اند و می‌توانند شوک‌ها را تا سطح خاصی تحمل کنند. دوام آن نیز بستگی به سبک استفاده شما از اجاق گاز در آشپزخانه دارد.

اجاق گاز با سر شعله‌ برنجی یا سر شعله‌ آلومینیومی

هنگام خرید اجاق گاز شما این امکان را دارید که بین دو نوع یکی را انتخاب کنید. انتخاب ایده آل سر شعله‌های برنجی است زیرا دارای راندمان حرارتی بالاتری هستند که به نوبه خود به صرفه جویی در سوخت کمک می‌کند.