لوازم آشپزخانه توکار

چیدمان وسایل آشپزخانه

چیدمان وسایل آشپزخانه

راهنمای پیدا کردن مکان مناسب هر وسیله در آشپزخانه

آیا تابه‌حال به این موضوع فکر کرده اید که استفاده از لوازم خانگی و روش چیدمان آن‌ها در دکوراسیون منزل چه مقدار انرژی به شما بدهد یا از شما می‌گیرد؟ یا  این اتفاق افتاده که زمان طراحی لوازم خانگی منزل دچار سردرگمی شده باشید و یا حتی بعد از مدتی حس کنید انرژی فضای خانه کمی سرد و دلگیر است؟ در این مقاله در مورد شیوه صحیح و اصولی چیدمان و قرار گرفتن لوازم‌خانگی در منزل صحبت می‌کنیم. همچنین مهم‌ترین قسمت‌های خانه از لحاظ چیدمان وسایل و قسمت‌هایی از منزل که تا به حال به چشم غیر قابل استفاده است را به یکی از پر استفاده ترین قسمت‌های کاربردی در منزل تبدیل خواهیم کرد.

اهمیت قسمت‌های مهم مانند آشپزخانه از دیرباز کمتر از بقیه قسمت‌های خانه بوده است اما رفته‌رفته با بیشتر و متنوع‌تر شدن وسایل آشپزخانه اهمیت این محل نیز بیشتر شد. به‌طوری‌که می‌توان گفت پر وسیله ترین قسمت خانه، آشپزخانه است. جایی که بیشترین فعالیت‌های روزانه یک فرد در این منطقه از خانه صورت می‌گیرد؛ مانند پختن غذا، شستن لباس و غذا میل کردن.

بیشتر مردم معتقدند که آشپزخانه مرکز انرژی، گرما و عشق هر خانه است که البته اشتباه هم نگفته اند. تصور کنید مکانی که تمام اعضای خانواده را دور هم جمع می‌کند تا باهم همکاری کنند، معاشرت کنند و وقت بگذرانند، مشخصاً کانون هر خانه‌ایست و باید بیشتر از هر جای دیگر به آن توجه داشت. چگونه؟ با مناسب‌ترین نحوه چیدمان لوازم‌خانگی به‌طوری‌که همزمان هم اصول ایمنی رعایت شود هم از فضای آشپزخانه به نحو احسنت استفاده کرد.

در طراحی فضای آشپزخانه نکات مختلفی مانند متراژ، فرم (باز، بسته – باز و بسته)، جانمایی و موقعیت قرارگیری آن نسبت به سایر فضاها وجود دارد که در کمیت و کیفیت این فضا تأثیرگذارند. از سویی پیشرفت تکنولوژی و ظهور ابزار صنعتی، معماری این فضا و نحوه چیدمان لوازم خانگی را دستخوش تحولاتی کرد. در ایران، ورود و استفاده از این ابزار صنعتی مدرن مقارن با دوره‌های تاریخی و تمدن ایران صورت می‌گیرد. در ادامه، با مروری بر تاریخچه ظهور این تکنولوژی همراه ما باشید.

مطبخ آشپزخانه

در بیان تأثیر جنسیت زنان در طراحی فضای مطبخ، پیشرفت تکنولوژی و تحولات فرهنگی زمان نقش عمده‌ای در سازماندهی این فضا به عنوان مهمترین عرصه زنان در خانه دارد؛ به‌نحوی‌که در طراحی پلان‌های مسکونی در دوره‌های مختلف تاریخ ایران، فضای سرداب که در گذشته برای نگهداری مواد غذایی وجود داشت، کم کم از بین می‌رود و جای خود را به یخچال می‌دهد. همچنین در حیاط خانه‌های فقیر و متوسط، حوض حیاط حذف می‌شود، چرا که شستشو از طریق لوله‌کشی شهری انجام می‌شود و این فضا نیز در آشپزخانه قابل تامین است.

همچنین با طراحی و ساخت اجاق گاز، آشپزخانه دیگر از یک فضای منزوی، دودی و سیاه در گوشه‌ای از حیاط، کم‌کم وارد خانه شده و بعدها در مرکز و قطب خانه قرار گرفت تا دسترسی آن از فضاهای مختلف خانه امکان پذیرتر باشد. این تغییرات شگفت انگیز، همزمان با تحولات فرهنگی – اجتماعی در سیر تاریخی معماری ایران اتفاق افتاد و باعث شد تا عرصه‌های مشترک حضور زن و مرد در خانه فراهم شود و عرصه‌های تفکیک جنسیتی به ویژه در طبقات فقیر و متوسط کاهش یابد.

اما باید این نکته را باید مدنظر داشت که آشپزخانه‌ها با یک مدل طراحی و دکوراسیون ساخته نمی‌شوند و طبیعتا لوازم خانگی موجود در آن نیز به یک شکل چیده نمی­شوند و دست‌کم شش نوع هستند که هرکدام را به‌اختصار معرفی می‌کنیم:

  • آشپزخانه سه دیواره یا U شکل: در این مدل طراحی به نحوی است که قسمتی از چیدمان روبروی هم قرار گرفته و فضای پیشخوان وسیعی را در اختیار ما قرار می‌دهد.همچنین ورودی آشپزخانه نیز محدود به یک ورودی است.
  • آشپزخانه دو دیواره یاL شکل: در این مدل طرح، چینش لوازم خانگی و کابینت‌ها زاویه‌ای نود درجه دارند؛ این مدل آشپزخانه فضای زیادی اشغال نمی‌کنند چرا که در قسمتی از خانه و گوشه‌ی دنج منزل قرار دارند

و …

یکی از اصلی‌ترین نکاتی که هرفرد در چیدمان لوازم خانگی آشپزخانه خود، باید به آن توجه کند و به آن مثلث طلایی کار گفته می‌شود به این صورت است که: گردش و فعالیت فرد آشپز و افرادی که در آشپزخانه فعالیت می‌کنند باید به راحتی انجام شود. همچنین افراد فعال در آشپزخانه باید بتوانند بین سه‌نقطه ثابت اصلی آشپزخانه؛ یعنی سینک، اجاق‌گاز و یخچال به‌راحتی حرکت کنند و همچنین فاصله بین این نقاط نباید از یکدیگر دور باشد.

 

در طراحی آشپزخانه رعایت این سه نکته بسیار حائز اهمیت است:

سینک ظرفشویی:

همان‌طور که مشخص است، در فضای اصلی آشپزخانه و طراحی دکوراسیون این قسمت، سینک قرار می‌گیرد، هرچند گاهی اوقات ممکن است در بخش جزیره آشپزخانه نیز این موارد چیده و دکور شود اما باید این نکته را مد نظر داشته باشیم که سینک‌های فرعی در قسمت نقاط مثلثی شکل، هیچگاه گنجانده نمی‌شوند.

اجاق گاز :

در طراحی دکوراسیون و چیدمان اجاق گاز و فر باید این نکته را مدنظر داشت؛ در صورتی که اجاق و فر از یکدیگر جدا باشند در نتیجه بیشترین فاصله این دو در حدود ۴۰-۵۰ سانتی متر باید باشد. چون زمانی که آشپزی می‌کنید برای مشخص شدن قسمت مثلث کار، این دو بخش باید با یکدیگر، تنها یک قسمت از مثلث کار آشپزخانه را تکمیل می‌کنند.

 البته این نوع چینش به نوع وسایل آشپزخانه شما، سبک طراحی و مقدار جایی که در اختیار دارید نیز بستگی دارد. چرا که اگر شما در زمان آشپزی در آشپزخانه، زیاد از فر استفاده نمی‌کنید، می توانید آن را در هر جایی از آشپزخانه قرار دهید. تا جای وسیع تری در اختیار داشته باشید.

یخچال:

یخچال به عنوان سومین وسیله مهم و ضروری آشپزخانه از اهمیت فراوانی برخوردار است. با توجه به اینکه از یخچال فقط چند بار در طول روز استفاده می‌شود و به طور مداوم از آن استفاده نمی‌کنید، معمولا در دنج‌ترین نقطه آشپزخانه قرار می‌گیرد. آن نقطه به یخچال تعلق می‌گیرد. اما به‌عنوان یک نکته مهم این را به یاد داشته باشید که مطمئن شوید که درب یخچال در داخل مثلث کار آشپزخانه باز شود.

پیشنهاد ما به شما این است که در استفاده از وسایل دکوری در آشپزخانه خسیس باشیم چرا که نه‌تنها به زیبایی فضا چیزی اضافه نمی‌کند، بلکه این لوازم غیرضروری فضای زیادی را اشغال می‌کنند.

شما می‌توانید برای نظم‌دهی بیشتر و دسترسی راحت‌تر، فضاهای داخلی کابینت و کشوها را تقسیم‌بندی کنید. حتی اگر در مواردی با کمبود فضا مواجه شدید، می‌توانید از شلف‌های دیواری کمک بگیرید، این کار در عین سادگی و زیبایی بسیار کاربردی است و برای سبک‌ها و سلیقه‌های مختلف در طراحی چیدمان لوام خانگی کارایی دارد.

در ادامه به این نکته توجه داشته باشید که بهتر است از قرار دادن اجاق‌گاز روبروی پنجره امتناع کنید زیرا علاوه بر خطرآفرین بودن ( آتش سوزی، ترک خوردن شیشه پنجره بر اثر حرارت و…) باعث می‌شود نتوانید پنجره را باز کنید و هوای داخل محیط تهویه شود و هم‌زمان از ورود نور طبیعی جلوگیری می‌کند که خود این دو موضوع تأثیر زیادی در ایجاد انرژی مناسب دارد.

 

چیدمان وسایل آشپزخانه

چیدمان وسایل آشپزخانه

 به چند نکته مهم دیگر توجه کنید :

  • دقیقاً در نقطه پشت شیر ظرف‌شویی، کلید و پریز تعبیه نکنید.
  • ارتفاع کابینت‌های پایینی باید ارگونومیک و در حدود ۸۰ سانتی‌متر باشند.
  • برای کابینت‌های پایینی باید از کف، فاصله‌ای حدود ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر وجود داشته باشد تا پاهای افراد در اثر برخورد با آن، آسیب نبیند.
  • حتماً برای تهویه مناسب، در آشپزخانه هود تعبیه کنید.
  • آشپزخانه جایی است که مرتب نیاز به نظافت دارد، سعی کنید بیش از حد لزوم با لوازم خانگی غیرضرور آن را شلوغ نکنید تا فرایند تمیزکاری را با مشقت بیشتری همراه نشود.

سخن آخر

نحوه­ی قرارگرفتن لوازم خانگی در آشپزخانه مانند راه تنفس آن مکان است، این نکته ضرورت دارد که لوازم خانگی شما با چه استراتژی چیده شود تا در کنار سادگی و زیبایی دسترسی آسانی برای همه­ی اهل خانه ایجاد کند. زیرا همانطور که ابتدا اشاره کردیم لوازم خانگی می‌توانند نیرو و انرژی زیادی وارد کنند و اگر ما بتوانیم راه تنفس خانه را از طریق شیوه­ی صحیح چیدن لوازم خانگی پیدا کنیم و به جریان حس خوب در خانه‌ی خود کمک کرده باشیم.

در این مقاله به جمع آوری نکات مهم و قابل توجه در چیدمان وسایل آشپزخانه می‌پردازیم تا با این نکات شما بتوانید بهترین چیدمان را برای منزل خود داشته باشید . با ما همراه باشید.