لوازم آشپزخانه توکار

چیدمان مناسب آشپزخانه‌ های کوچک

چیدمان مناسب آشپزخانه

همانطور که می‌دانید، چیدمان مناسب آشپزخانه معمولی و مرتب، دارای انواع گوناگونی است. زمانی که شما به دنبال بهترین چیدمان آشپزخانه‌ی خود هستید، با گزینه‌هایی مواجه می‌شوید که باید نسبت به شرایط و سبک زندگی شما تعیین شوند. برای مثال اگر آشپزخانه‌ی شما دارای اوپن و جزیره باشد، انواع چیدمان آن نیز متفاوت خواهد بود. یکی دیگر از شرایط تعیین‌کننده‌ی چیدمان آشپزخانه، مساحت آن است.
زمانی که شما دارای آشپزخانه‌ی بزرگ‌تری هستید، طبیعتا با آزادی بیشتری برای انتخاب چیدمان مواجه می‌شوید. از طرف دیگر، افرادی که دارای آشپزخانه‌های کوچک هستند، با گمان این که توانایی اجرای هیچ چیدمانی در آن ندارند از چیدمان مناسب آشپزخانه غفلت می‌کنند؛ با توجه به این موضوع در این مقاله به بررسی چیدمان مناسب آشپزخانه کوچک خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

 

استفاده از مثلث کار

یکی از رایج‌ترین شیوه‌هایی که می‌توانید در چیدمان مناسب آشپزخانه کوچک پیاده نمایید، استفاده از مثلث کار است. مثلث کار در آشپزخانه شامل چیدمان اجاق گاز، یخچال و سینک ظرفشویی در رأس‌های یک مثلث فرضی است. این شیوه در تمامی آشپزخانه‌های قابل اجرا است و تنها فاصله‌ی وسایل از یکدیگیر مطرح می‌شود که در آشپزخانه‌های کوچک می‌توانید از فواصل کم‌تری استفاده نمایید. مثلث کار، از الگوهای بسیار قدیمی و کاربردی مورد استفاده در آشپزخانه است که دلیل رواج آن، تسهیل استفاده از امکانات آشپزخانه است چرا که در این حالت می‌توانید به تمامی لوازم ضروری در سریع‌ترین حالت دسترسی داشته باشید.

 

ارتقای کیفیت مواد

یکی از مهم‌ترین مزایای داشتن آشپزخانه‌های کوچک آن است که می‌توانید لوازم آشپزخانه را به نحوی خریداری نمایید که از کیفیت بالاتری برخوردار باشند. در حقیقت با توجه به آن که مساحت آشپزخانه‌ی شما کوچک است، لوازم آشپزخانه مورد استفاده در آن نیز کوچک‌تر خواهند بود و همین نکته نیز باعث می‌شود که هزینه‌ی کم‌تری را برای خرید آن لوازم پرداخت نمایید. اما از طرف دیگر، زمانی که لوازم را در مقیاس کوچک‌تری تهیه می‌نمایید، کیفیتی را می‌توانید انتخاب نمایید که بهتر است. در این حالت شما، لوازم مورد نیاز خود را با بهترین کیفیت و بهترین قیمت تهیه خواهید کرد.

 

فضای مورد استفاده

همانطور که می‌دانید، زمانی که منزل و آپارتمان شما دارای آشپزخانه‌ی کوچکی است، فضای خالی کم‌تری در قسمت‌هایی مانند کابینت‌ها و زیر سینک، برای شما وجود خواهد داشت. بسیاری از افراد گمان می‌کنند که این خلأ فاصله، نقص بزرگی است اما نکته‌ای که باید آن را مورد توجه قرار بدهند آن است که در صورت توجه به چیدمان مناسب، تمامی این نواقص، قابل جبران خواهد بود.
کاری که باید در آشپزخانه‌های کوچک انجام دهید آن است که وسایل را به نحوی انتخاب نمایید که تمامی فاصله‌های موجود در آشپزخانه را اشغال نمایند. باید فضاهای مرده‌ی آشپزخانه، به کم‌ترین میزان ممکن برسد و برای انجام این کار می‌توانید مقیاس لوازم آشپزخانه را کوچک‌تر انتخاب کنید تا تمامی لوازم آشپزخانه را مانند قطعات پازل، در کنار هم قرار دهید.

 

چیدمان خطی

یکی از چیدمان‌های رایج در آشپزخانه‌های کوچک، چیدمان خطی است. چیدمان خطی در حقیقت کاربرد بسیار زیادی برای افراد مجرد و یا با خانواده کم‌جمعیت دارد. در چیدمان خطی یا تک دیواره، تمامی لوازم آشپزخانه در کنار یکیدیگر و پشت به یک دیوار قرار می‌گیرند. از آن جایی که تمامی لوازم در کنار یکدیگیر قرار می‌گیرند نیاز است که مقیاس لوازم، کوچک‌تر باشند.
از طرف دیگر برای رعایت نکات ایمنی باید لوازمی که عملکردشان ممکن است بر روی یکدیگر اثر منفی بگذارد را در کنار هم قرار ندهید. این نکته را در نظر داشته باشید که چیدمان خطی تنها زمانی در آشپزخانه‌های کوچک کاربرد دارد که شما فقط از لوازم ضروری آشپزخانه مانند یخجال، سینک، اجاق و تعدادی کابینت استفاده می‌نمایید و هدفتان خالی کردن فضای بیشتری در آشپزخانه باشد.

 

چیدمان گالی یا راهرویی

در آشپزخانه گالی یا راهرویی، لوازم ضروری آشپزخانه مانند سینک ظرفشویی و اجاق گاز، در یک منطقه کوچک جمع می‌شوند. شیوه‌ی نگهداری کابینت‌ها معمولا دیواری است. با توجه به شیوه‌ی عملکرد آشپزخانه گالی، چیدمان به کار گرفته شده در این روش می‌تواند در فضای باریکی به اندازه‌ی ۳ متر جای گیرند.

 

سخن آخر

همانطور که در این مقاله نیز ملاحظه کردید، چیدمان مناسب آشپزخانه کوچک دارای شیوه‌ها و نکات متنوعی برای چیدمان لوازم هستند. با توجه به این مسئله، در صورتی که آشپزخانه‌ی شما کوچک است، نباید از تنوع و ایجاد خلاقیت در طراحی چیدمان لوازم موجود در آن، ناامید شوید.