لوازم آشپزخانه توکار

چگونه هود آشپزخانه را بدون آسیب، تمیز کنیم؟

هود آشپزخانه

بخش مهمی از هر آشپزخانه، هود با عملکرد مناسب است. این امر به ویژه اگر شما به طور مداوم آشپزی می‌کنید، صادق است. هودها در طیف گسترده‌ای از اندازه‌ها، سبک‌ها، طرح‌ها و ویژگی‌های مختلف وجود دارند. اما با وجود این تفاوت‌های متمایز، تمیز کردن و نگهداری هودهای آشپزخانه‌ در محصولات و سبک‌های مختلف تقریباً مشابه می‌باشد. با توجه به اینکه تمیز کردن هود آشپزخانه بدون آسیب به آن‌ها، به یکی از دغدغه‌های افراد تبدیل شده است، در ادامه‌ی این مقاله، به معرفی و بررسی روش‌های تمیز کردن هود میپردازیم. با ما همراه باشید.

تمیز کردن هودهای آشپزخانه بدون آسیب به آن‌ها

وجود هود در هر آشپزخانه‌ای از ضروریات بوده اما به مرور زمان، به علت آنکه پخت و پزهای مداوم و روغن‌هایی که روی آن میریزد و جرمی که می‌گیرد، باید تمیز شود. اما در حین تمیز کردن ممکن آسیب‌هایی به هود وارد شده که باعث خرابی آن شود. در ادامه نکاتی را مطرح می‌کنیم که به شما در نظافت و نگهداری از هود کمک می‌کند. این نکات ساده به شما نشان می‌دهد که چگونه هود را تمیز کرده و هود ظاهری جدید داشته باشد.

  1. پاک کردن بیرونی‌ترین قسمت‌ها

اولین قدم این است که قسمت بیرونی را پاک کنید، جایی که چربی در آن جمع شده و گرد و غبار در آن رسوب کرده است. بهتر است برای تمیز کردن این قسمت از حوله‌های کاغذی ضخیم یا از پارچه‌های مخصوص استفاده کنید. می‌توانید برای اطمینان از تجزیه کامل چربی و گرد و غبار، از صابون‌های ظروف ضد چربی استفاده کنید. کمی از آن را با آب گرم مخلوط کرده و با استفاده از آن، قسمت‌های بیرونی هود را پاک کنید. در انتها با یک اسپری تمیز کننده اولیه مانند محلول سرکه و چند حوله کاغذی کار را تمام کنید تا باقی مانده آن پاک شود.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در صورت خریداری اسپری‌ها و پاک کننده‌های مخصوص که ادعا می‌شود برای از بین بردن لکه‌های چربی است،  قبل از آنکه کل هود را به وسیله‌ی آن تمیز کنید، قسمت کوچکی از هود را انتخاب کرده و پاک کنید و در صورتی که آسیبی به بدنه‌ی هود وارد نشد، می‌توانید برای بقیه قسمت‌ها نیز به کار بگیرید.

  1. پاک کردن قسمت زیرین هود

اکنون نوبت به قسمت زیرین هود آشپزخانه می‌باشد، جایی که دریچه هوا نصب شده و می‌توان گفت سخت‌ترین قسمت تمیز کردن هود، همین جاست! اگر از تمیز کردن هود مدتی گذشته باشد، در این قسمت آشفتگی‌های سیاهی دیده می‌شود که برای از بین بردن آن‌ها و تمیز کردنشان، می‌توان بعد از جدا کردن آن‌ها، از یک مسواک و مواد پاک کننده‌ استفاده کرد.

برای مواد پاک کننده، از صابون‌ها و مواد شوینده ضد چربی می‌توان استفاده کرد. همچنین با استفاده از یک ظرف بزرگ که شامل مخلوطی از آب گرم و جوش شیرین باشد، می‌توان این قسمت‌ها را در ظرف قرار داده و بعد از مدتی آبکشی کرد و نتیجه رضایت بخش خواهد بود! علاوه بر می‌توان جوش شیرین را به طور مستقیم بر روی این قسمت‌ها بزنید و بعد از گذشت نیم ساعت یا بیشتر، جوش شیرین، همراه با جرم‌های هود را پاک کنید. (جوش شیرین به خنثی سازی ترکیبات اسیدی مشهور است و می‌تواند برخی از پیوندهای چربی را در محل خود از بین ببرد.)

دقت داشته باشید که در زمان تمیز کردن هود، از چندین پارچه و یا حوله‌ی تمیز استفاده کنید تا نتیجه‌ی بهتری به دست آورید.

  1. تمیز کردن فیلترهای هود

از بیشترین قسمت‌هایی که در هود چربی و جرم به خود می‌گیرد، فیلترها هستند و باید برای عملکرد مناسب هود، مرتبا و به طور کامل تمیز شوند. در ابتدا فیلتر را برداشته و حلقه‌ی فلزی دور آن را به آرامی جدا کنید. سینک ظرفشویی یا یک ظرف بزرگ را از آب داغ پر کرده و کمی مواد پاک کننده و  یک قاشق چای خوری جوش شیرین به آب اضافه کنید. فیلترها را با احتیاط، به گونه‌ای که دست‌هایتان به علت آب داغ آسیبی نبیند، به طور کامل وارد آب کنید. اجازه دهید در حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، فیلترها در آب بمانند. سپس با استفاده از برس‌های شست و شو و یا مسواک، بر روی فیلترها آهسته ضربه بزنید تا چربی‌ها و جرم‌ها به طور کامل خارج شوند. (دقت کنید که ضربه‌ و فشار بیش از حد، محکم ممکن است به بافت فیلترها آسیب وارد کند). در انتها مجددا به طور کامل، فیلترها را آبکشی کنید.

 

هود آشپزخانه

سخن آخر

تمیز کردن هود آشپزخانه، یکی از مهم‌ترین کارها بوده و نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد؛ چرا که علاوه بر نظافت و حفظ محیط آشپزخانه از میکروب‌ها و باکتری‌ها، آشپزخانه را از خطر آتش سوزی، مصون نگه می‌دارد. در صورتی که به طور منظم و با فاصله‌های کوتاه، هود آشپزخانه را تمیز کنید، در هر بار سختی چندانی نخواهید داشت. دقت کنید که مواد پاک کننده مناسب با جنس و نوع هود خودتان را به کار بگیرید.

در این مقاله سعی داشتیم با بیان نکات لازم در تمیز کردن هود آشپزخانه، شما را راهنمایی کنیم. از همراهی شما تا پایان متشکریم.