لوازم آشپزخانه توکار

ویژگی‌ ماشین ظرفشویی خوب

ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی و ویژگی‌ ماشین ظرفشویی خوب

ماشین ظرفشویی یکی از دستگاه‌های ساخت بشر بوده برای افزایش رفاه مردم، با پیشرفت تکنولوژی، طراحی و ساخته شده و می‌توان گفت امروزه حضور آن در هر خانه‌ای ضروری است. ماشین ظرف‌شویی، یک دستگاه مکانیکی برقی است، که بدون دخالت دست و به طور خودکار برای شستن و تمیز کردن ظرف‌ها به کار می‌رود. از ماشین ظرفشویی در رستوران‌ها و آشپز‌خانه‌‌های منازل استفاده می‌‌‌‌شود.

عملکرد ماشین ظرفشویی

اکثر ماشین‌های ظرفشویی مدرن، عملکردی مشابهی دارند؛ ظروف کثیف داخل قفسه‌های دستگاه قرار گرفته و با فواره‌های آب اسپری می‌شوند تا چربی ها و ذرات مواد غذایی از بین بروند. پس از اتمام شستشوی ظروف، آب باقی مانده به سیستم تخلیه آشپز‌خانه باز می‌گردد. به طور کلی آب از مخزن نمک عبور کرده، وارد حوضچه می‌شود. این آب توسط پمپ در ماشین ظرفشویی به گردش افتاده و توسط بازو‌های آب‌پاش به روی ظروف با فشار بالا پخش می‌شود. ‌

ویژگی‌های ماشین ظرفشویی خوب

در هر نوع ماشین ظرفشویی، ویژگی‌هایی وجود دارد که حداقل استانداردها را دارد. در ادامه برخی از آن‌ها را معرفی و بررسی می‌کنیم.

 

  • سنسور تعیین کننده سطح آب؛ کار این سنسور، میزان آبی که برای شستشوی ظروف نیاز است را اندازه‌گیری کرده و در صورت مناسب بودن سطح آب، دستگاه شروع به آب‌کشی می‌کند.
  • سنسور تعیین مقدار سطح کثیفی، میزان تمیزی آبی که روی ظروف پس از شستشو قرار دارد، کمک می‌کند تا دستگاه متوجّه شود، روند شستشوی ظروف به خوبی و بدون هیچ مشکلی انجام شده و ظروف کاملاً تمیز شده است.
  • چرخه های ضد عفونی کننده؛ این چرخه ضد عفونی کننده در ماشین ظرفشویی کمک می‌کند تا انواع میکروب‌ها از بین رفته و ظروفی تمیز و بهداشتی را در هر بار شستشو دریافت کنید.
  • شروع با تأخیر؛ شما دیگر ناراحتی از بابت مزاحمت برای استراحت خانواده خود ندارید، زیرا با تنظیم چرخه‌ی شستشوی با تأخیر در ماشین ظرفشویی، شستن ظروف را به هر زمانی که دوست داشتید موکول کنید! و مطمئن باشید که آن را اجرا خواهد کرد.
  • بازو‌های شستشو و جت‌های اسپری؛ همه‌ی ماشین‌های ظرف شویی دارای جت‌های اسپری هستند که در محل مخصوص قرار گرفته و در طول شستشو، آب را پخش می‌کنند. همچنین منافذی در بازوهای شستشو وجود دارد که آب را در همه جهات با شدّت پرتاب خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود که آب به سطح تمام ظروف برسد. یک ماشین ظرفشویی ممکن است یک تا سه بازوی شستشو داشته باشد. در برخی از ماشین‌های ظرفشویی بازوهای شستشو در مرکز قرار داشته و برج مانند هستند که به صورت ردیفی بالا می‌آیند و می‌چرخند و آب را به تمام اطراف پخش می‌کنند.
  • فیلتر؛ ماشین ظرفشویی باید دارای فیلتر مخصوص بزرگ و میکروسکوپی برای جمع‌‌‌‌آوری باقی مانده‌های غذای موجود در ظرف‌ها باشد تا به تمیزی بیشتر و بالا رفتن عمر مفید ماشین ظرف ‌شویی کمک کند.
  • ارتفاع سبد؛ در ماشین ظرفشویی ارتفاع سبد آن باید قابل تنظیم بوده تا امکان شست‌وشوی تمام انواع ظروف مانند قاشق و چنگال‌ها، وجود داشته باشد.
  • رده برق یا انرژی آن، از A به بالا باشد. یعنیAA, یا۲A+ و+۳A که تأثیر این موارد را در قبض‌های برق مشاهده خواهید کرد.

 

لوازم جانبی مورد نیاز

  • نمک مخصوص جهت کاهش سختی آب، که برای هر ماشین ظرفشویی الزامی است.
  • مایع جلا دهنده؛ که همانطور از اسم آن مشخص است، برای جلا دادن و براق کردن ظروف مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • مواد شوینده که به شکل قرص، پودر و مایع موجود می‌باشد که وظیفه اصلی شستشو را بر عهده دارد.

 

بخش‌های مختلف ماشین ظرفشویی

  • مخزن: در ماشین ظرفشویی مخزن‌ها معمولا از جنس پلاستیکی یا از جنس استیل هستند.
  • قفسه: برای ظروف با اندازه‌های متفاوت، در ماشین ظرفشویی قفسه‌هایی با اندازه‌های مختلف وجود دارد.
  • فیلتر غذا: گاهی باقی مانده‌های غذا برای آنکه بتوانند خارج شوند، ابتدا خرد شده و سپس همراه آب خارج می‌شوند.
  • آب گرمکن: عملکرد شست‌وشوی ظروف، با آب گرم بهتر خواهد بود؛ در نتیجه در ماشین ظرفشویی بخش آب گرمکن وجود داشته که باعث گرم کردن آب می‌شود.
  • منافذ آب فشان: منافذی وجود دارند، که آب از راه آن‌ها با فشار بیشتری خارج شده و شستشوی بهتری صورت می‌‌‌‌‌‌‌گیرد.
  • خشک کن: برای خشک کردن ظروف شسته شده، بخش خشک کن در ماشین ظرفشویی تعبیه شده و مصرف برق بالایی نیز دارد.
  • بخش الکترونیکی: برای شستشوی ظروف، برنامه‌های هوشمند متفاوتی وجود دارد که در بخش الکترونیک ماشین ظرفشویی قرار گرفته است.

 

انواع ماشین ظرفشویی

  1. ماشین ظرفشویی توکار: داخل کابینت، زیر سینک ظرفشویی و به طور کلی به صورت توکار نصب می‌شود و قابل جابه جا کردن نیست.
  2. ماشین ظرفشویی رو میزی: سبک و قابلیت جابه‌جایی روی کابینت، نزدیک سینک ظرفشویی، روی میز‌ها و… دارد. کم حجم‌تر نسبت به مدل ایستاده بوده و برای خانواده‌های کم جمعیّت مناسب است. در این نوع ماشین ظرفشویی، تنوع رنگی خوبی وجود دارد.
  3. ماشین ظرفشویی ایستاده: برای حجم‌های بیشتر ظروف مورد استفاده قرار می‌گیرد و درست مثل ماشین لباسشویی به جایگاه ویژه‌ای در آشپزخانه برای نصب نیاز دارد. در مهمانی‌ها و برای خانواده‌های خانواده های پر جمعیت مناسب‌تر است!

می‌توانید برای مشاهده‌ و خرید انواع ماشین ظرفشویی، از اینجا وارد شوید

با استفاده از ماشین ظرفشویی می‌توان میوه و سبزی را هم شستشو داد!

همانگونه که می‌دانید برنامه‌های مختلفی برای شستشو در ماشین ظرفشویی تعبیه شده که با کمک این برنامه‌ها می‌توان ظرف‌ها، میوه‌ها و حتی سبزیجات را به خوبی شستشو داده و تنها تفاوت در شستشوی ظرف با میوه و سبزیجات، زمان و میزان دمای آب است. در واقع برای شستشوی ظروف نیاز به زمان بیشتر و دمای بالا‌ی آب خواهد بود تا لکه‌ها و غذاهای باقی مانده بر روی ظروف به خوبی پاک شود. این در حالی است که برای شستشوی میوه و سبزیجات از آب کاملا سرد استفاده می‌شود و نیازی به استفاده از پودر یا مایع ظرفشویی نیست.

مراحل شستشو توسط ماشین ظرفشویی

ابتدا ظرف‌ها را داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید. البته توصیه می‌شود حتماً ظروف را به طور مرتب چیده و پیش از قرار گرفتن داخل ماشین ظرف‌شویی، با اسکاچ و یا پارچه‌ای نم دار، باقی مانده‌ی غذا را از روی آن‌ها پاک کنید، سپس با ریختن پودر یا مایع مخصوص شستشو داخل محفظه مخصوص، درب را ببندید و دکمه‌ای که برای شستشو نیاز دارید را فشار دهید. ماشین ظرفشویی به صورت خودکار شروع به شستشو می‌کند. ابتدا ماشین ظرفشویی پر از آب می‌شود، سپس آب با سرعت و فشار بسیار زیاد از طریق فواره‌هایی که در بالا (سقف) و پایین (کف) دستگاه قرار دارد، روی ظروف ریخته می‌شود. پس از انجام این مرحله، ماشین ظرفشویی آب کثیف را تخلیه کرده و دوباره با ریختن آب با فشار بیشتری نسبت به قبل روی ظروف، آن‌ها را آب‌کشی می‌کند.

مزایای استفاده از ماشین ظرفشویی:

  • هیچگونه جرمی روی ظرف باقی نخواهد ماند.
  • کاهش مصرف انرژی
  • کمک به سلامت پوست
  • مدیریت زمان

نکته مهمی که رعایت آن در تمامی انواع ماشین‌های ظرفشویی برای استفاده از آن‌ها الزامی است، دسترسی و نصب آن‌ها به شیر آب برای ورود آب به داخل دستگاه جهت شستشو و پس از آن نصب لوله تخلیه به فاضلاب برای خروج آب کثیف در حین شستشو و پس از آن است.

در این  ویژگی‌ ماشین ظرفشویی خوب را به شما اموزش دادیم از اینکه با ما همراه هستین سپاس گذاریم.