لوازم آشپزخانه توکار

معرفی سبک مینیمال و استفاده از آن در آشپزخانه

سبک مینیمال

در چندین مقاله‌ی اخیر، سعی داشتیم شما را با انواع سبک‌های دیزاین آشپزخانه آشنا کنیم. یکی دیگر از سبک‌هایی که در چند سال اخیر طرفداران بسیاری پیدا کرده، سبک مینیمال می‌باشد. در این مقاله می‌خواهیم ابتدا سبک مینیمالیسم را معرفی کرده و سپس از کاربردهای در آشپزخانه صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

مینیمالیسم

مینیمالیسم، ترند این سال‌های اخیر که جهان را درگیر خود کرده است، برای ساخت آن، دهه‌ها زمان صرف شده است. اگر بخواهیم به تاریخچه‌ی مینیمالیسم اشاره کنیم، به عنوان یک جنبش هنری از دهه ۱۹۶۰ آغاز شد و در حدود دهه ۱۹۸۰ در معماری و داخلی مورد توجه قرار گرفت. این سبک تا حد زیادی وام گرفته از شیوه‌ی زندگی ژاپنی، یعنی تمرکز بر ساخت وسایل ضروری، می‌باشد.

سبک مینیمالیسم چیست؟

به بیان ساده مینیمالیسم را در حقیقت می‌توان همان سادگی در طراحی دانست. برخی از کارشناسان طراحی داخلی، مینیمالیسم را به طراحی داخلی مدرن مرتبط می‌دانند که به عملکرد و هماهنگی عناصر مختلف اهمیت بالایی می‌دهد. و از درهم ریختگی یا وجود عناصر غیر ضروری جلوگیری کرده و باعث بوجود آمدن فضایی آرامش بخش می‌شود.

بعضی از افراد مینیمالیسم را با معیار “تعداد” می‌سنجند، اما در حقیقت اینگونه نیست. این سبک در مورد پیدا کردن بیشترین رضایت با تطبیق وسایل کمتر می‌باشد. مینیمالیسم نه تنها در آشپزخانه، بلکه در همه‌ی قسمت‌های زندگی به کار می‌رود؛ به عنوان مثال کمد لباس، وسایل اتاق و … .

 

سبک مینیمال

مینیمالیسم در آشپزخانه

از مهم‌ترین عناصر هر خانه، آشپرخانه‌ می‌باشد. حتی اگر از آن دسته افرادی هستید که زمان زیادی را در آشپزخانه سپری نمی‌کنید و علاقه‌ی چندانی به آشپزی ندارید، باز هم از اهمیت و جایگاه آشپزخانه کم نمی‌کند! از این رو ساده‌سازی و طراحی سبک مینیمالیست در آشپزخانه، یک انتخاب مناسب می‌باشد. اما چرا؟! در ادامه به دلایل اجرای سبک مینیمالیست در آشپزخانه می‎پردازیم.

  1. آرامش بیشتر

طبق اصل‌های روانشناسی، هر چقدر آشفتگی‌های اطرافمان بیشتر باشد، ذهن مشوش‌تر و تمرکز کاهش می‌یابد. در نتیجه زمانی که شما در آشپزخانه‌ای کار می‌کنید که به جای انبوهی از ظروف و دستگاه‌های گوناگون، ظروف و چند دستگاه کاربردی وجود، با آرامش و تمرکز بیشتری آشپزی می‌کنید و نتیجه‌ی دلخواه خود را می‌گیرید.

علاوه بر آن، به علت کنار گذاشتن وسایل غیر کاربردی، فضای بیشتری در آشپزخانه ایجاد می‌شود که همین موضوع نیز موجب افزایش تمرکز و آرامش می‌شود.

  1. یک سرمایه‌گذاری خوب و طولانی مدت

احتمالا برای شما هم پیش آمده که با خرید وسایلی با قیمت کمتر و متنوع‌تر اما با کیفیت پایین، پس از مدتی مجبور شده‌اید به علت غیر قابل استفاده بودن آن‌ها، وسیله‌های جدید خریداری کنید. اما در سبک مینیمالیسم، در ابتدا هزینه‌ی بیشتری کرده و وسایل محدود و با کیفیتی تهیه می‌کنید، اما تا سالیان طولانی مدت، با شما خواهند بود.

  1. آراستگی و زیبایی ظاهری بیشتر

زمانی که سبک مینیمالیسم را در آشپزخانه‌ی خود اجرا می‌کنید، به علت اینکه نظم بیشتری در فضا ایجاد می‌شود، زیبایی دو چندانی به آشپزخانه می‌دهد. از آنجایی که بسیاری از افراد، زمان نسبتا زیادی را در آشپزخانه می‌گذرانند، وجود نظم بیشتر، علاوه بر اینکه متمرکزتر می‌شوند، باعث می‌شود در آن زمان‌ها اوقات خوشی را سپری کنند.

 

سبک مینیمال

چگونه از سبک مینیمالیسم در آشپزخانه استفاده کنیم؟

بعد از بیان سه مورد از مهم‌ترین اثرات مینیمالیسم در آشپزخانه، به این می‌پردازیم که چگونه و با چه کارهایی این سبک را در آشپزخانه اجرایی کنیم.

  1. از داخل فرگاز و ماکروویوها شروع کنید.

فضای داخلی فرگاز و ماکروویوها در خانه‌ی اکثر ما ایرانی‌ها بعد از مدتی تبدیل به یک “انباری” پر از وسایل گوناگون و حتی غیر کاربردی می‌شود!! بیشترین چیزی که در سبک مینیمالیسم از آن دوری می‌شود، انبار کردن و ذخیره کردن است. معمولا در این فضاها وسایلی قرار می‌گیرند که کاربردهای چندانی نداشته و برای روز مبادا نگهداری می‌شوند! پس در اولین قدم دست به کار شده و شروع به خالی کردن داخل فرگاز و ماکروویوها کنید.

  1. به چاقوهای زیاد، “نه” بگویید!

از بین انواع چاقوهایی که معمولا روی میز کار وجود دارند، در بیشترین حالت ممکن است که فقط سه نوع از آن‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. مطمئن باشید که وجود انبوهی از چاقوها، نه تنها کاربردی برای شما ندارد، بلکه حتی ممکن است موجب افزایش استرس‌تان نیز بشود.

  1. به جای اینکه برای هر کاری، یک دستگاه خریداری کنید، یک دستگاه چندکاره یا همه کاره تهیه کنید.

دستگاه‌های برقی، یکی از مواردی هستند که زندگی را برای ما بسیار راحت‌تر کرده‌اند و امروزه می‌توان گفت تقریبا برای هر چیزی یک دستگاه برقی وجود دارد. اگر بخواهیم تمام این دستگاه‌ها را خریداری کنیم، آشپزخانه‌مان بی‌شباهت با فروشگاه لوازم خانگی نمی‌شود! با این وجود دستگاه‌های چند کاره یا همه‌کاره‌ای هستند که می‌توان جایگزین تمام این دستگاه‌ها کرد.

  1. فقط ظروفی که استفاده می‌کنید را نگه‌دارید!

البته ما اینجا نمی‌گوییم که ظروف چینی و ظرف‌های جهیزیه‌ی مادربزرگتان را کنار بگذارید، اما در سبک مینیمال فقط باید ظروفی را نگه‌دارید که از آن‌ها استفاده می‌کنید و فقط به تعداد اعضای خانواده‌تان به ظروف نیاز دارید. وجود چندین دست ظروف آشفته در کابینت‌ها اصلا ضروری نیست.

سخن آخر

در این مقاله سعی داشتیم مهم‌ترین نکات مربوط به سبک مینیمالرا بیان کنیم که در احتمالا برای اولین بار می‌خوانید. رعایت همین نکات ساده می‌تواند به رعایت سبک مینیمالیسم در آشپزخانه و بهبود سبک زندگی‌تان کمک کند. از همراهی شما متشکریم.