لوازم آشپزخانه توکار

معرفی سبک صنعتی و استفاده از آن در آشپزخانه

سبک صنعتی

از آنجایی که آشپزخانه به نوعی قلپ تپنده‌ی هر خانه‌ای محسوب می‌شود، سبک دکوراسیون آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله می‌خواهیم به معرفی سبک صنعتی و استفاده از آن در آشپزخانه بپردازیم. با ما همراه باشید.

                   

سبک صنعتی چیست؟

با توجه به زیاد شدن روندهای مدرن سبک زندگی، به تعداد کسانی که تمایل به اجرای سبک صنعتی دارند، افزوده شده است. دکوراسیون به سبک صنعتی با تلفیق مدرنیته و جذابیت دنیای قدیم، با ارائه‌ی یک محصول ارگانیک، باعث ایجاد یک زیبایی تمام عیار می‌شود. اما واقعاً سبک صنعتی به چه معناست؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید تاریخچه‌ی پیدایش این سبک را بررسی کنیم. در اوایل قرن بیستم، بعد از اتمام انقلاب صنعتی و تعطیلی گستره‌ی کارخانه‌‌ها، ساختمان‌های این کارخانه‌ها خالی شده و بدون استفاده باقی ماند. اما با گسترش زندگی شهرنشینی و نیاز به فضای مسکونی بیشتر و تبدیل تعداد زیادی از این کارخانه‌جات به مناطق مسکونی، استفاده از سبک صنعتی رواج پیدا کرد.

سبک صنعتی که منبع الهام آن نمای عالی انبارها، کارخانه‌ها و دیگر ساختارهای صنعتی می‌باشد، به فضاهای بدون هیاهو اشاره دارد. دکوراسیون سبک صنعتی شامل جزئیات معماری استریپ شده از جمله استفاده از آجرهای برهنه، فلزات و چوب، و همچنین مصالح بازیافت شده می‌باشد.

چرا سبک صنعتی پرطرفدار است؟

  • انعطاف پذیری؛ سبک صنعتی به طرز دلنشینی انعطاف پذیر است. در این سبک بیشتر از رنگ‌های خنثی استفاده می‌شود و تمرکز بر روی مواردی است که خصوصیات منحصر به فرد دارند.
  • سبک صنعتی علی رغم سادگی و داشتن حداقل طراحی خود، می‌تواند نشانگر جسارت اشخاص انتخاب کننده‌ی این سبک باشد. تلفیق مدرنیته و عناصر قدیمی، صحنه‌ای قابل توجه را ارائه می‌‌دهند!
  • این یک رویکرد سازگار با محیط زیست برای طراحی محیط داخلی است؛ زیرا به استفاده از مواد بازیافتی و چند بار استفاده شده، تاکید می‌‌کند.
  • در سبک صنعتی، نیازی به استفاده از موارد پوششی مثل رنگ‌ها، کاغذ دیواری و … نیست؛ زیرا تاکید بر استفاده از مواد طبیعی و بدون پوشش است.

استفاده از مواد و مصالح ساختمانی در سبک صنعتی

از پرکاربردترین مواردی که در این سبک استفاده می‌شود، مواد و مصالح ساختمانی مانند آجر، تیرهای آهنی، فلزات، بتن و…، می‎باشد. علت این مورد را می‌توان به تاریخچه‌ی پیدایش سبک صنعتی –کارخانه‌ها و کارگاه‌های متروک- دانست.

در این سبک، می‌توان برای دیوارها و مکان‌های دیگر، از آجر بدون هیچ پوشش اضافه‌ی دیگر استفاده کرد. همچنین حتی می‌توان در کنار استفاده از آجر، از بتن نیز برای کف سالن و حتی خود دیوارها استفاده کرد که تر کیب این دو با هم در سبک صنعتی،جلوه‌ی خاص خود را دارد.

از دیگر مواد و مصالح ساختمانی، می‌توان از الوارهای چوبی نام برد که در سبک صنعتی بسیار پرکاربرد هستند. الوارهای چوبی موارد استفاده‌‌ی زیادی دارند؛ از جمله کف‌پوش‌های چوبی که از آن‌ها برای تزئینات دیوار و دیگر تزئینات می‌توان استفاده کرد. همچنین استفاده از مبلمان و میز و صندلی‌های چوبی یا ترکیب چوب و فلزات، در این سبک رواج دارد و از ترکیب چوب و فلز می‌توان برای استفاده در تزئینات دیوارها و یا سطوح دیگر استفاده نمود.

 

استفاده از طراحی صنعتی در آشپزخانه

همانطور که گفته شد، این سبک از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است؛ از این رو یکی از انتخاب‌های مناسب برای آشپزخانه‌ها محسوب می‌شود. همچنین، با انتخاب سبک صنعتی برای آشپزخانه‌تان، دیگر نگران از مد افتادن آن نیستید؛ زیرا که با توجه به نوع این سبک و متریال استفاده شده در آن، همیشه طبق مد خواهد بود.

یکی از بارزترین صفات آشپزخانه صنعتی، فضای باز و سقف‌های بلند است. همانطور که گفته شد، در این سبک به طور معمول، دیوارهای آجری، مبلمان روستیک و لوله ها و تیرهای نمایان از جنس فولاد ضد زنگ  را در آشپزخانه مشاهده می‌کنید. در آشپزخانه‌های صنعتی معمولا جنس لوازم خانگی اغلب از جنس استیل پوشیده شده اند.

برای داشتن آشپزخانه به این سبکمی‌توانید این چند نکته را رعایت کنید.

  • می‌توانید از مبلمان و میز صندلی چوبی و حتی چرمی استفاده کنید.
  • برای نور پردازی محیط آشپزخانه، از چراغ‌های فلزی در کف استفاده کنید.
  • برای نزدیکی بیشتر به سبک صنعتی، می‌توانید از چهارپایه‌های فلزی استفاده کنید.
  • وجود میزکارهای بتنی، علاوه بر کاربردی بودن، ظرافت خاصی را به فضا می‌بخشد.
  • استفاده از قفسه‌ها و کابینت‌هایی با ترکیب چوب و فلز و همچنین قرار ندادن در برای آن‌ها، آشپزخانه را به سبک صنعتی نزدیک تر می‌کند.

سخن آخر

صنعتی نیز مانند دیگر سبک‌های دکوراسیون، طرفداران خاص خود را دارد. اگر از طرفداران این سبک هستید یا بعد از مطالعه‌ی این مقاله به این سبک علاقه مند شدید، بدانید که نیازی برای اجرای سبک صنعتی، کارخانه یا کارگاهی متروک پیدا کرده و شروع به بازسازی آن ندارید! امروزه این سبک تقریبا در همه‌ی خانه‌ها، با تهیه مواد و متریال لازم، قابلیت اجرا دارد.  در این مقاله سعی کردیم با معرفی سبک صنعتی و استفاده از آن در آشپزخانه، شما را هرچه بیشتر با این سبک آشنا کنیم. از همراهی شما متشکریم.