لوازم آشپزخانه توکار

معرفی سبک روستیک و استفاده از آن در آشپزخانه

سبک روستیک

بسیاری از افراد با وجود زندگی در مرکز شهرهای بزرگ و درگیر شدن با انواع تکنولوژی‌های به روز و امکانات جدید، هنوز ترجیح می‌دهند که حداقل در دکوراسیون اطرافشان، سبک‌های قدیمی‌تر و به دور از هیاهوی امکانات مدرن زندگی شهری باشند. یکی از آن سبک‌ها، سبک روستیک (Rustic) می‌باشد که طرفداران خاص خود را دارد. و از آنجایی که آشپزخانه به نوعی قلپ تپنده‌ی هر خانه‌ای محسوب می‌شود، سبک دکوراسیون آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله می‌خواهیم به معرفی سبک روستیک و استفاده از آن در آشپزخانه بپردازیم. با ما همراه باشید.

سبک روستیک

روستیک (Rustic) در لغت به معنای روستایی است و دقیقا سبک روستیک به معنای سبک روستایی بوده و در آن سعی می‌شود که با استفاده از  وسایلی مانند وسیله‌های چوبی و رنگ‌های طبیعی و خاکی، استفاده از سنگ‌فرش به عنوان کفپوش و عناصر دیگر، حال و هوایی سنتی را فراهم کند و تداعی کننده‌ی فضای روستا و طبیعت بکر آن باشد.

البته دقت به نکته لازم است که امروزه وقتی صحبت از سبک روستیک می‌کنیم، منظور صرفا یک سبک کاملا قدیمی نیست؛ بلکه الهام گرفته از آشپزخانه‌های قدیمی و روستایی می‌باشد.

اهمیت رنگ در سبک روستیک

در سبک روستیک یا روستایی، به علت رابطه‌ی تنگاتنگی که با طبیعت وجود دارد، بیشتر از رنگ‌هایی استفاده می‌شود که در طبیعت وجود دارد. رنگ‌هایی مانند رنگ‌های قهوه‌ای (تداعی کننده‌ی چوب و تنه‌ی درخت‌ها)، نارنجی (تداعی کننده‌ی گرمای خورشید و آتش) و سبز؛ البته بهتر است از سبزهای خیلی روشن استفاده نشود؛ با وجود اینکه در طبیعت از همه نوع رنگ سبز وجود دارد، اما به علت غالب رنگ سبز موجود در طبیعت، از سبزهای تیره و به طور کلی رنگ‌های گرم می‎باشد.

همچنین در نظر داشته باشید که پر تکرارترین و پرکاربردترین رنگ‌هایی که در سبک روستیک استفاده می‌شوند، ترکیب چوب ( و یا رنگ چوب ) با رنگ‌های خنثی مانند سفید می‌باشد. به طور کلی رعایت هارمونی رنگ‌ها نه تنها در سبک روستیک که در تمام سبک‌های دکوراسیون از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وسیله‌های کاربردی در سبک روستیک

البته نباید این تیتر شما را به اشتباه بیاندازد! افراد مختلف بر اساس نیازهای متفاوت و سبک زندگی خاصی که دارند، وسایل خانه و آشپزخانه‌ی خود را تهیه می‌کنند. ما در ادامه می‌خواهیم مهم‌ترین عناصری که در سبک روستیک مهم هستند و کاربرد دارند را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

  • چوب

همانطور که در معرفی سبک روستیک گفته شد، این سبک تماما از طبیعت و عناصر طبیعی الهام می‌گیرد. در نتیجه زمانی که می‌خواهیم این سبک را در خانه یا آشپزخانه‌ی خود اجرایی کنیم، باید از عناصر موجود در طبیعت استفاده کنیم. از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عناصر در سبک روستیک، چوب می‎باشد.

در آشپزخانه‌ی هر خانه با سبک روستیک، می‌توان بیشترین استفاده را از چوب کرد؛ زیرا که در آشپزخانه بخش با اهمیتی وجود دارد به نام کابینت‌ها! و می‌توان با به کارگیری کابینت‌های چوبی، علاوه بر زیبایی بی‌نظیر و جلوه‌ای که به آشپزخانه می‌بخشد، به سبک روستیک نیز نزدیک‌تر شد.

همچنین وجود یک میز ناهار خوری چوبی در آشپزخانه با صندلی‌های چوبی، در همراهی با کابینت‌ها، باعث زیبایی دو چندان آشپزخانه می‌شود. البته اگر قصد انجام این کار را دارید، در نظر داشته باشید که کابینت‌ها و میز ناهار خوری، دقیقا از یک رنگ نبوده و تفاوت‌هایی با هم داشته باشند.

 

روستیک

روستیک

  • سنگ

در طبیعت، با توجه به نقش پر رنگی که سنگ‌ها دارند، از این رو از دیگر عناصر مهم در سبک روستیک، می‌توان به انواع سنگ‌ها اشاره کرد. از وجود سنگ‌ها می‌توان استفاده‌های متفاوتی کرد. به عنوان مثال در یک آشپزخانه‌ی روستیک، می‌توان برای کف آشپزخانه، از کفپوش سنگی استفاده کرد. علاوه بر آن، می‌توان در کنار کابینت چوبی، برای صفحات روی کابینت‌ها، از صفحه‌های سنگی استفاده کرد. ترکیب اینگونه‌ی چوب و  سنگ، علاوه بر زیبایی و رعایت اصول سبک روستیک، راحتی بیشتری را فراهم می‌کند برای افرادی که در آشپزخانه کار می‌کنند؛ زیرا که هم سطوح صاف‌تری دارد هم شست‌وشو و نظافت آن ساده‌تر و راحت‌تر می‌باشد.

  • گیاهان

اولین چیزی که در طبیعت به نظر می‌آید چیست؟! درست حدس زدید! رنگ سبز درختان و گیاهان موجود در طبیعت ( البته اگر به مقصود کویر گردی نرفته باشیم!). در همه‌ی سبک‌های آشپزخانه، به ویژه در سبک روستیک، استفاده‌ی گیاهان از کاربردی‌ترین عناصری است که می‌توان استفاده کرد. زیرا استفاده از گیاهان علاوه بر زیبابی و لطافتی که به محیط اضافه می‌کند، باعث آرامش خاطر و آسودگی و آرامش می‌شود.

در سبک روستیک نیز ترکیب رنگ سبز گیاهان و استفاده از عناصر چوبی، به خوبی تداعی کننده‌ی طبیعت و کلبه‌های چوبی طبیعت بوده و می‌توان گفت که کاملا در سبک روستیک است!

سخن آخر

در نظر داشته باشید که در سبک روستیک، نباید بیش از اندازه از وسایل استفاده کرد؛ زیرا که از هدف خود، که تداعی‌گر طبیعت و ایجاد آرامش می‌باشد، دور می‌شود. در این مقاله سعی کردیم مهم‌ترین نکات مرتبط با سبک روستیک در آشپزخانه را با هم مرور کنیم. از همراهی شما متشکریم.