لوازم آشپزخانه توکار

مزایا و معایب سینک ظرفشویی گرانیتی

مزایا و معایب سینک ظرفشویی

در این مقاله قصد داریم مزایا و معایب سینک ظرفشویی گرانیتی را بیان کنیم . یکی از پرکاربردترین لوازم آشپزخانه، سینک ظرفشویی است. اکثر افراد بدون توجه به نوآوری‌ها و مد روز تصور می‌کنند که نوع سینک ظرفشویی اهمیتی نداشته و اقدام به تهیه‌ی سینک ظرفشویی بدون تحقیق درباره‌ی مزایا و معایب آن جنس خاص می‌کنند. سینک ظرفشویی گرانیتی، یکی از انواع سینک‌ها است؛ در ادامه‌ی این مقاله به نکاتی درباره‌ی انتخاب این نوع از ظرفشویی می‌پردازیم. همچنین در این مقاله به شرح مزایا و معایب این نوع سینک خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید!

مزایای استفاده از سینک ظرفشویی گرانیتی

سینک‌های گرانیتی به مقاوم بودن بسیار مشهور هستند و دلیل آن ترکیب درصد موادی است که در ساخت آن استفاده شده‌است. گرانیت بخش اعظم این نوع سینک را تشکیل داده و سایر ترکیب‌ها نیز شامل مواد مقاومی مانند رزین است. در ادامه به شرح برخی از ویژگی‌های ممتاز این سینک می‌پردازیم.

 

  1. مقاومت بالا

همانطور که ذکر شد، مقاومت این سینک‌ها بسیار بالا است. این مقاومت به حدی است که وقتی ظرفی با آن‌ها برخورد کند، سینک حتی دچار خش نیز نمی‌شود. همانطور که دیده‌اید، سینک‌های استیل پس از آن که ضربه‌ای را متحمل می‌شوند، دچار فرورفتگی می‌شوند در حالیکه در سینک‌های گرانیتی این مشکل را ندارند.

 

  1. مقاومت حرارتی بالا

از آن جایی که آهن و فلز در این سینک استفاده نشده‌اند در نتیجه، مقاومت حرارتی بسیار بالایی را در سینک ظرفشویی گرانیتی می‌توان مشاهده کرد. این مقاومت حرارتی به حدی است که حتی با قرار دادن یک قطعه‌ی ۲۷۰ درجه سانتی‌گرادی بر روی آن، هیچ نوع تغییر رنگی را مشاهده نخواهید کرد. البته مانند هر وسیله‌ی دیگری، تماس دائمی و روزانه‌ی این سینک با وسایل شدیدا گرم می‌تواند به مرور زمان، مشکلاتی را برای آن ایجاد نماید.

  1. دوام بالا

به دلیل دوام بالای مواد تشکیل‌دهنده‌ی سینک گرانیتی، دوام آن‌ها نیز بالا است. شما دیگر با مشکل زنگ‌زدگی یا شکسته‌شدن شیشه مواجه نخواهید شد و همین نکته نیز، طول عمر این سینک را افزایش می‌دهد.

  1. سیفون و زیرآب باکیفیت

معمولا در این سینک از سیفون برای تخلیه‌ی سریع‌تر آب، استفاده می‌شود که باعث راحتی شما در حین شست و شو و تمیزکاری می‌شود. با داشتن این ویژگی دیگر دغدغه‌ی گرفتگی آب و مواد را نداشته و به راحتی از شر این مواد می‌توانید رها شوید.

  1. تنوع طرح

با توجه به جنس سینک‌های ظرفشویی گرانیتی، تنوع زیادی در طرح‌های آن وجود دارد. این تنوع حتی بیشتر از سینک‌های استیل است. با توجه به این نکته که می‌توان انواع برش‌ها را بر روی قالب این سینک زد، طرح‌های متنوعی را می‌‌توان از دل این برش‌ها، استخراج کرد که این طرح‌ها به صورت گسترده‌ای در بازار موجود هستند.

 

  1. تمیز کردن راحت

تمیز کردن راحت این سینک، دیگر مزیت آن به حساب می‌آید. این راحتی به حدی است که شما با استفاده از یک دستمال حوله‌ای پس از هر بار استفاده، می‌توانید آن را تمیز نمایید. در سینک گرانیتی به علت الگوی رنگ گرانیت، دیگر مشکل ظاهر شدن لکه‌های آب بر روی سینک‌های استیل را نخواهید داشت. همچنین شما می‌توانید با استفاده از مقدار کمی جوش شیرین یا سرکه‌ی سفید بر روی پارچه، این سینک را تمیز کنید.

 

  1. مقاومت در برابر شوینده‌ها

مقاومت این سینک در برابر انواع شوینده‌ها به حدی است که اگر از وایتکس هم استفاده نمایید، اثری از آن بر روی سینک باقی نخواهد ماند. البته این نکته را در نظر بگیرید که مانند هر وسیله‌ی دیگری، اسید غلیظ، به سینک گرانیتی آسیب خواهد رساند.

 

  1. تنوع در رنگ‌بندی

تنوع رنگ این سینک بسیار بالا است. این مزیت باعث می‌شود تا شما بتوانید سینکی را تهیه نمایید که با رنگ‌بندی لوازم آشپزخانه همخوان باشد. از طرفی، سینک‌های گرانیتی به علت آن که رنگشان از نوع گرانیت استفاده شده در آن‌ها می‌آید، تغییر رنگ بسیار ضعیفی خواهند داشت که باعث دوام رنگ بر روی آن‌ها خواهد شد.

سینک ظرفشویی

سینک ظرفشویی

 

معایب استفاده از سینک ظرفشویی گرانیتی

تا کنون به شرح مزایای این نوع سینک پرداختیم، اما با تمامی این مزایا، این سینک دارای برخی از معایب به شرح زیر است.

  • از آن‌جایی که این سینک از سنگ گرانیت تشکیل شده، باید توقع یک سینک سنگین را داشته باشید.
  • لکه‌پذیری در سینک‌های تیره دیده شده و توصیه می‌شود سینک‌هایی را انتخاب کنید که رنگ روشن‌تری داشته باشند.
  • این سینک جایی برای نصب شیر آب نداشته و باید توسط یک فرد حرفه‌ای، سوراخ مخصوص شیر آب در سینک ایجاد شود.
  • نصب کردن این سینک کار هر کسی نبوده و باید به دنبال یک نصاب حرفه‌ای برای آن باشید.

سخن آخر

این روزها استفاده از سینک‌های گرانیتی به علت جلوه‌ی زیبایی که به محیط آشپزخانه می‌دهد، کاملا رایج شده‌است. در این مقاله سعی شد تا مزایا و معایب این نوع سینک به طور مفصل توضیح داده شوند. با توجه به تنوع رنگ و طرحی که سینک‌های گرانیتی دارند، شما می‌توانید هر مدلی را که می‌پسندید را تهیه نمایید.