لوازم آشپزخانه توکار

لزوم استفاده از گیاهان در فضای خانه

استفاده از گیاهان در فضای خانه

معمولا اکثر افراد به دنبال راه‌هایی هستند که بتوانند فضای خانه را به بهترین شکل، تزیین نمایند. از آن جایی که امروزه، طرح و گزینه‌های بسیار زیادی برای این کار وجود دارد، اکثر مردم در حین انتخاب بهترین گزینه، سردرگم می‌شوند. گیاهان، همواره به عنوان اصلی‌ترین موجودات در نظر گرفته می‌شدند که تمامی افراد می‌توانند با بهره‌مندی از آن‌ها، فضای خانه را به بهترین شیوه، تزیین نمایند. در حقیقت از آن جایی که همواره پیوند عمیقی میان انسان و طبیعت وجود داشته است، وجود گیاهان در خانه، فضا را به شکلی متفاوت، زیباتر خواهد کرد. با توجه به نکات یاد شده در این مقاله به بررسی لزوم استفاده از گیاهان در فضای خانه می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

جلب توجه

یکی از کاربردهای بسیار مهمی که گیاهان برای افراد دارند آن است که حضور آن‌ها در خانه، به منزله‌ی جلب توجه تلقی می‌شود. فرض کنید که مهمانی وارد خانه‌ی شما شده و قسمتی از دیوار منزل شما به هر دلیلی مخدوش شده‌است. در صورتی که گلدانی در جلوی آن قسمت قرار دهید، توجه مهمان به زیبایی گیاه جلب خواهد شد. مثال ذکر شده را می‌توانید با استفاده از انواع آویزهای تزیینی که گیاه بر روی آن قرار می‌گیرد نیز انجام دهید.

 

احساس آرامش

همانطور که می‌داند، ذات گیاه به نحوی است که حضور آن باعث ایجاد آرامش است. زمانی که گلدانی را در خانه‌ی خود نگهداری می‌کنید، حس آرامشی که در گیاه وجود دارد به شما نیز منتقل می‌شود. محققان برای اثبات این ادعا به طبیعت استناد می‌کنند؛ زمانی که شما در جنگل و یا باغی قرار می‌گیرید، سکوت، طراوات و زیبایی موجود در گیاهان باعث ایجاد احساس آرامش می‌شود که حتی استادان مدیتیشن و یوگا نیز انجام این فعالیت‌ها را در آن محیط‌ها پیشنهاد می‌دهند. اکنون تصور کنید که تمامی احساس آرامش یاد شده را به منزل خود آورده و آن را با زیبایی موجود در گیاه نیز همراه نمایید؛ نتیجه‌ی آن فوق‌العاده خواهد بود.

 

احساس آرامش

احساس آرامش

 

هوای پاک

امروزه کم‌تر محیطی پیدا می‌شود که از شر انواع آلودگی‌های هوایی در امان مانده باشد. در حقیقت اکثر خانه‌ها و آپارتمان‌هایی که امروزه در جهان وجود دارند نیز، از آلودگی هوا رنج می‌برند. برخی از افراد برای حل این معضل از انواع تصفیه‌کننده‌های هوا در محیط خانه و کاری خود استفاده می‌کنند. با تمامی سودی که این دستگاه دارد اما هزینه‌های بالا و صداهای ناشی از آن، افراد را وادار به یافتن جایگزینی کرده‌است.
گیاهان، ارزان‌ترین راهکار برای این قبیل مشکلات است. در حقیقت عملکرد گیاه به نحوی است که هوای آلوده را پاک می‌نماید. در حقیقت، گیاهان مانند یک تصفیه‌کننده‌ی طبیعی هوا در نظر گرفته می‌شوند که شما را در کم‌ترین زمان ممکن و با نازل‌ترین هزینه‌ها، از شر آلودگی‌های موجود در هوا نجات می‌دهند.

 

تأثیر بر دکوراسیون

دکوراسیون خانه دارای شیوه‌ها و وسایل مختلفی است. در حقیقت گستردگی این روش‌ها به قدری زیاد است که افراد در انتخاب بهترین‌ها، سردرگم باقی می‌مانند. حضور گیاهان، یکی از بهترین و مناسب‌ترین روش‌هایی است که بر دکوراسیون خانه‌ی شما تأثیر مثبت می‌گذارد. اگر به جنبه‌ی تاریخی این موضوع مراجعه کنیم، با بررسی نقاشی‌هایی که از قرن‌های گذشته باقی‌مانده‌اند به این نکته پی می‌بریم که گیاهان، از گذشته‌های دور، جزء جداناپذیر دکوراسیون خانه‌ها بوده‌اند. از طرف دیگر، در دکوراسیون مدرن خانه‌ها نیز، گیاهان به عنوان یک عامل حیاتی در نظر گرفته می‌شوند. با توجه به این نکات، حضور گیاه در منزل، تأثیر مثبتی بر بهبود جلوه‌ی خانه خواهد گذاشت.

افزایش عمق محیط و کاهش ارتفاع بصری

اگر فردی وارد اتاقی با سقف مرتفع شود، احساس خوبی نخواهد داشت. حضور گیاهان در اتاق‌هایی که دارای سقف مرتفعی هستند به مناسب شدن ابعاد در حین مشاهده‌ی اتاق کمک به سزایی می‌کند. از طرف دیگر، قرار گرفتن در محیط‌های وسیعی مانند لابی آپارتمان‌ها و هتل‌ها، احساس ناامنی را ایجاد می‌نماید؛ برای حل کردن این مشکل نیز، قرار دادن گیاه کارساز است چرا که حضور آن‌ها، عمق محیط را با تقسیم کردن محیط به چند بخش، کاهش داده و احساس ناامنی را از بین خواهد برد.

 

افزایش عمق محیط و کاهش ارتفاع بصری

افزایش عمق محیط و کاهش ارتفاع بصری

سخن آخر

گیاهان از گذشته تاکنون به عنوان نزدیک‌ترین موجودات به انسان‌ها در نظر گرفته شده‌اند و همین نزدیکی باعث شده که همواره به عنوان یک عنصر ثابت در خانه‌ها تلقی شوند. در این مقاله سعی کردیم که با ذکر کردن دلایل این حضور، شما را با لزوم استفاده از گیاهان در فضای خانه آشنا نماییم.