لوازم آشپزخانه توکار

طراحی خطی آشپزخانه چیست و چه کاربردی دارد؟

طراحی خطی آشپزخانه

امروزه طراحی آشپزخانه به شیوه‌های متعددی صورت می‌گیرد. در حقیقت برای آن که بتوانید مناسب‌ترین طراحی آشپزخانه، که مطابق با سلیقه‌ی شما باشد را پیدا کنید باید تحقیقات زیادی را انجام دهید. از آن جایی که در دیزاین و طراحی آشپزخانه‌های مدرن از طرح‌های بسیار خلاقانه‌ای استفاده می‌شود که ممکن است هر فردی برخی از آن‌ها را بپسندد، نیاز است که پیش از هر کاری از سلیقه‌ی خود آگاه شوید. یکی از طرح‌هایی که امروزه به دفعات در آشپزخانه‌ها اجرا می‌شود، طراحی خطی است. در این مقاله به بررسی طراحی آشپزخانه و کاربردهای آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

 

طراحی خطی آشپزخانه چیست؟

آشپزخانه‌های با طراحی خطی، رویکردی مینیمال و کلاسیک را با یک‌دیگر اقدام کرده‌است. در حقیقت این دسته از آشپزخانه‌ها ترکیب کهنه و نو هستند. درهای تخت و مدرن با انواع لولاهای پنهان و دستگیره‌های شیک، همگی باعث القای خطوط صافی می‌شوند که جلوه‌ی مدرنی به آشپزخانه می‌بخشند. در آشپزخانه‌های خطی، تمامی وسایل در یک راستا قرار دارند. در حقیقت لوازم آشپزخانه همگی در یک قسمت از دیوار قرار گرفته به نحوی که می‌توانید با قدم زدن در یک راستا به تمامی وسایل دسترسی داشته باشید. طراحی خطی آشپزخانه را با عنوان تک دیوار نیز می‌شناسند چرا که تمامی لوازم اصلی در یک راستا و جلوی یک دیوار قرار دارند. از طرف دیگر در این سبک، دیگر دیواری میان آشپزخانه و محیط داخلی خانه وجود نخواهد داشت.

 

هدف از طراحی خطی آشپزخانه

یکی از مهم‌ترین اهدافی که باید برای طراحی خطی آشپزخانه در نظر گرفت، ایجاد یک جلوه‌ی مدرن و شیک در آشپزخانه است. در حقیقت از آن جایی که این طرح به صورت تلفیق دو سبک کلاسیک و مدرن کار می‌کند، کارکردهای مفیدی که هر کدام از این دو سبک به آشپزخانه می‌بخشند را در خود دارد. برای مثال، برای ایجاد یک فضای بزرگ‌تر در آشپزخانه و القای حس روشنایی بیشتر، بهره‌مند بودن از طراحی خطی بسیار کارآمد خواهد بود. یکی دیگر از اهداف داشتن طراحی خطی، ایجاد تعامل بیشتر میان محیط آشپزخانه و محیط هال است چرا که لوازم خانه، تنها در رو به روی یک دیوار قرار گرفته‌اند و وسیله‌ای میان این دو محیط قرار نخواهد گرفت.

 

جایگاه وسایل در آشپزخانه خطی

یکی از نکات بسیار مهمی که باید در ارتباط با آشپزخانه خطی بدانید، عدم تبعیت آن از الگوهای سنتی در محل استقرار لوازم آشپزخانه است؛ برای مثال در این نوع شیوه‌ی طراحی، دیگر خبری از الگوی مثلثی اجاق گاز، یخچال و سینک ظرفشویی نیست، چرا که تمامی وسایل یاد شده به صورت خطی و در کنار دیوار قرار می‌گیرند. در حقیقت یکی از بزرگ‌ترین مزایایی که این شیوه نسبت به سبک‌های طراحی دیگر دارد آن است که شما می‌توانید هر یک از لوازم آشپزخانه‌ی خود را در هر محلی قرار دهید. از طرف دیگر، جایگاه وسایل به نحوی است که شما آزادی عمل بیشتری خواهید داشت.

 

نور

مسئله‌ی نور، یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید در حین طراحی آشپزخانه به آن توجه شود. آشپزخانه‌هایی که به شیوه‌ی خطی طراحی شده‌اند بیشترین نور را در اختیار شما قرار می‌دهند. از آن جایی که جایگاه لوازم آشپزخانه به صورت خطی است، هیچ مانعی برای منابع نور وجود نخواهد داشت. از طرف دیگر، نور سایر قسمت‌های منزل نیز به آسانی وارد آشپزخانه خواهد شد. با توجه به نکات یاد شده، طراحی خطی آشپزخانه به کاهش مصرف انرژی کمک به سزایی می‌کند.

 

دکوراسیون آشپزخانه و خانه

زمانی که آشپزخانه دارای طراحی خطی باشد، دیگر دیواری میان آشپزخانه و محیط داخل منزل وجود نخواهد داشت. در حقیقت این دو محیط در صورتیکه هیچ وسیله‌ای در آن‌ها قرار نگیرد، به صورت یکپارچه به نظر خواهند رسید. با توجه به این نکته باید دکوراسیون و تزیینات موجود در آشپزخانه با دکوراسیون خانه، همخوان باشد. اگر تزیینات رنگ، فرش و لوازم خانگی شما، مدرن است، آشپزخانه‌ی شما نیز باید از این قاعده پیروی نماید.

 

سخن آخر

در این مقاله پس از تعریف طراحی خطی آشپزخانه سعی کردیم که شما را با کاربردها و نکات مرتبط با آن آشنا نماییم. همانطور که ملاحظه کردید، طراحی خطی آشپزخانه به عنوان یکی از مهم‌ترین شیوه‌های تلفیق سبک‌های مدرن و کلاسیک تلقی می‌شود. در حقیقت برای آن که بتوانید بیشترین بازخورد را از جایگاه لوازم آشپزخانه داشته باشید، این نوع طراحی به شما کمک بسزایی خواهد کرد.