لوازم آشپزخانه توکار

در هنگام خرید سینک ، راست لگن یا چپ لگن را انتخاب کنیم؟

هنگام خرید سینک

سینک ظرفشویی به عنوان یکی از مهم‌ترین لوازم آشپزخانه شناخته می‌شود. در حقیقت اهمیت سینک ظرفشویی به حدی زیاد است که در الگوهای مثلثی طراحی آشپزخانه، به عنوان یکی از سه رأس مثلث (یخچال و اجاق گاز، دیگر رأس‌های مثلث هستند.) شناخته می‌شود. از آن جایی که سینک‌های ظرفشویی دارای طرح‌ها و انواع مختلفی هستند، انتخاب سینک مناسب در هنگام خرید سینک به شرایط آشپزخانه‌ی شما وابسته خواهد بود. سینک‌های آشپزخانه‌های معمولی به دو حالت کلی تک لگن و دو لگن طراحی می‌شوند؛ در این مقاله به بررسی این حالت‌ها و در هنگام خرید سینک و انواع سینک‌های تک لگن، می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

انواع سینک ظرفشویی

همانطور که می‌دانید، سینک‌های ظرفشویی دارای انواع مختلفی هستند. سینک ظرفشویی گرانیتی، استیل و سرامیکی، تنها بخشی از انواع سینک‌های ظرفشویی هستند. هر کدام از سینک‌های یاد شده، دارای مزایا و معایب مخصوص به خود است. برای مثال، سینک ظرفشویی گرانیتی از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است که باعث افزایش طول عمر آن می‌شود؛ از طرف دیگر، سینک ظرفشویی استیل که معمولا به عنوان پرمصرف‌ترین سینک‌های جهان شناخته می‌شود، دارای مقاومت بدنه‌ی پایین‌تری است. هنگامی که بخواهیم سینک‌ها را براساس شیوه‌ی طراحی آن‌ها طبقه‌بندی کنیم با دو گروه تک لگن و دو لگن مواجه خواهیم شد.

۱.سینک ظرفشویی تک لگن

سینک ظرفشویی تک لگن، یکی از پرکاربردترین سینک‌های ظرفشویی جهان است. در حقیقت برای آن که بتوانید با داشتن کم‌ترین فضا، بیشترین استفاده را ببرید، سینک ظرفشویی تک لگن، بیشترین کارآیی را برای شما خواهد داشت. سینک ظرفشویی تک لگن، به دو دسته‌ی راست لگن چپ لگن، تقسیم می‌شود؛ این دو دسته را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

۲.سینک ظرفشویی راست لگن

سینک ظرفشویی راست لگن، همانطور که از نامش نیز پیدا است، به سینک‌هایی گفته می‌شود که لگن آن‌ها در سمت راست قرار گیرد. در حقیقت برای شناسایی این نوع سینک‌ها کافی است از رو به رو به آن‌ها نگاه کرده و در صورتی که لگن، در سمت راست و سینی آن در سمت چپ شما قرار گرفته باشد، سینک ظرفشویی یاد شده، از نوع راست لگن است.

۳.سینک ظرفشویی چپ لگن

این مدل سینک ظرفشویی برعکس همتای دیگرش یعنی راست لگن است. در سینک ظرفشویی چپ لگن، سینی در سمت راست شما قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر، زمانی که رو به روی سینک قرار گرفته باشید، لگن آن در سمت چپ شما و سینی آن در سمت راست قرار گرفته‌است.

۴.سینک ظرفشویی دو لگن

این نوع سینک ظرفشویی، همانطور که از نامش نیز پیدا است، دارای دو لگن است. سینک ظرفشویی دو لگن، معمولا برای فضاهای بزرگ‌تر، انتخاب مناسبی خواهد بود. فرآیند شستن ظرف‌ها در این نوع سینک، بسیار راحت‌تر از موارد قبلی است. از طرف دیگر، می‌توانید سایز هر کدام از لگن‌ها را با توجه به شرایطی که برایتان مناسبت‌تر است، تعیین نمایید.

 

سینک راست لگن یا چپ لگن؟

همانطور که ذکر شد، سینک‌ها تک لگن، به دلیل اشغال حجم کمی از محیط، کاربردهای گوناگونی دارند. از آن جایی که این مدل سینک به دو حالت تقسیم می‌شود، همواره بحث‌های زیادی در ارتباط با انتخاب میان سینک راست لگن و چپ لگن مطرح بوده‌است. در ادامه به بررسی شرایطی که باید در حین انتخاب یکی از دو سینک یاد شده به آن‌ها توجه داشته باشید می‌پردازیم.

چیدمان وسایل

اولین نکته‌ای که باید در انتخاب میان سینک راست لگن و چپ لگن در نظر بگیرید، محل سایر لوازم آشپزخانه است. اگر وسایل پرخطری مانند اجاق گاز یا وسایل برقی در سمت چپ قرار گرفته باشند، سینک شما باید از نوع راست لگن باشد تا از خطرات جلوگیری شود.

آبکش

دومین نکته‌ای که باید آن را مورد توجه قرار دهید آن است که باید نوع سینک به نحوی تعیین شود که نزدیک‌ترین محل به آبکش باشد. اگر آبکش در سمت راست بود، سینک راست لگن، انتخاب مناسبی خواهد بود.

کابینت

گاهی اوقات طراحی کابینت، عامل مستقیمی در انتخاب نوع سینک تک لگن خواهد بود چرا که طراحی موجود در آن، نوع سینک را از پیش تعیین کرده‌است. با توجه به این نکته، سعی کنید محل سایر لوازم آشپزخانه را به طور مناسب و با رعایت نکات ایمنی، تعیین نمایید.

 

سخن آخر

در این مقاله پس از معرفی انواع سینک‌ها، به بررسی نکاتی که باید در هنگام خرید سینک راست لگن و چپ لگن در نظر داشته باشید پرداختیم. این نکته را فراموش نکنید که جمعیت خانواده و میزان مصرف شما، فاکتورهای بسیار مهمی در تعیین نوع سینک خواهند بود.