لوازم آشپزخانه توکار

انواع سبک میز و صندلی آشپزخانه

میز و صندلی آشپزخانه

 در معماری، هر فضایی کاربری مخصوص به خود را دارد. نشمین، اتاق خواب، پذیرایی، حمام و سرویس بهداشتی، انباری و آشپزخانه، همه و همه برای استفاده‌هایی خاص و با هدفی مشخص طراحی و ساخته می‌شوند. در همین راستا هر فضایی، باید برای راحتی استفاده و آسایش کاربران، مبلمان مخصوص کاربری مناسب خود را داشته ‌باشد. منظور از مبلمان وسایل و تجهیزاتی است که با هدف آماده‌سازی یک فضا با کاربری خاص خود، تهیه می‌شوند. ما در این مقاله به بررسی مبلمان جانبی آشپزخانه، یعنی میز و صندلی و سرویس غذاخوری خواهیم پرداخت.

آشپزخانه

آشپزخانه، یادآور رایحه‌هایی خوش و احساساتی وصف ناشدنی! بعضی معتقدند قلب خانه است. اگر با دقت به موضوع نگاه کنیم، این جمله بیراه هم نیست. این کاربری مرکز فعالیت‌هایی حیاتی بوده که برای انسان از ضروریت‌های زندگی هستند. در مرحله اول، آشپزخانه در ذهن همه‌ی ما فضایی این گونه مجسم می‌شود که مکان بزرگی است که دورتادور آن را کابینت‌هایی زیبا محصور کرده است. اما اصل ماجرا این است که این فضای کاربردی می‌تواند در هر ابعادی طراحی شود. کوچک بودن و یا بزرگ بودنش دلیلی بر بی‌اهمیت بودن یا بااهمیت بودن خود فضا و یا فعالیت‌های درون آن نیست! البته این فضا نیز مانند سایر قسمت‌ها، مبلمان و وسایل منحصر به فرد خود را خواهد داشت.

خیلی از افراد زمانی که فضای آشپزخانه کوچک باشد، احساس خوبی ندارند. چون این فضا محل نگهداری مواد غذایی و تجهیزات آشپزی و آشپزخانه است، بنابراین باید به قدر کافی بزرگ و جادار طراحی شود. البته این یک واقعیت غیرقابل انکار است که با توجه به متراژ و زیربنا باید وسعت هر فضایی را درنظر گرفت. بنابراین درصورتی‌که فضای منزل و محل زندگی، متراژی کم داشته‌باشد، قاعدتا نمی‌توان برای آن یک آشپزخانه‌ بزرگ و وسیع طراحی کرد. بر همین اساس آشپزخانه‌ها در انواع مختلفی طراحی می‌شوند. اما فراموش نکنید یک فضا صرفا به دلیل کوچک بودن نباید مورد قضاوت قرار گیرد. این کاربری مفید است که حتی در یک فضای کوچک نیز باید به خوبی در نظر گرفته شده و اجرا شود.

  

انواع مختلف آشپزخانه‌ها

به طور کلی با درنظرگرفتن وسعت و متراژ فضا، می‌توان آشپزخانه‌های مختلفی را طراحی کرد. در این قسمت به طور مختصر به انواع آشپزخانه‌هایی که تاکنون طراحی شده‌اند، اشاره خواهیم کرد. ناگفته نماند که امروزه آشپزخانه قسمتی از زیبایی خانه شما را نیز به نمایش می‌گذارند.

  •   آشپزخانه با طرح U شکل

همانطور که از نامش پیداست، از دو دیوار موازی یکدیگر که یک دیوار واسط آن‌ها را بهم متصل کرده، تشکیل شده‌است. به بیانی دیگر این مدل آشپزخانه یادآور حرفU انگلیسی برای شماست. این مدل یکی از پرکاربردترین مدل‌ها نیز شناخته شده است.

  •   آشپزخانه با طرح L شکل

این طرح آشپزخانه را می‌توان به جرات یکی از بهترین طرح‌ها دانست. علت آن نیز این است که این طرح می‌تواند از نقاط کور منزل شما به خوبی استفاده کند. در این طراحی، نشیمن و آشپزخانه کاملا در امتداد یکدیگر قرار می‌گیرند. همین امر موجب می‌شود که نشیمن شما بزرگتر از ابعادی که است، نشان داده‌ شود.

  •       آشپزخانه تک دیوار

این نوع آشپزخانه به دلیل طراحی خاصش سبکی کاملا مدرن دارد. اگر یک آشپزخانه تک دیوار دارید، پیشنهاد ما این است که از رنگ‌های روشن برای آن استفاده کنید. به طور معمول در آشپزخانه تک دیوار، میز نهارخوری عنصر جدا کننده آشپزخانه از بقیه خانه محسوب می‌شود.

  •       آشپزخانه با طرح جزیره

آشپزخانه جزیره‌دار یک طراحی زیبا و رویایی برای آشپزخانه شما محسوب می‌شود. وجود عنصر جزیره در آشپزخانه، دست شما را خیلی باز می‌گذارد. تعدادی از کابینت‌ها در این قسمت تعبیه می‌شوند و حتی سینک نیز می‌تواند بر روی آن طراحی شود. البته طراحی عنصر جزیره تنها برای آشپزخانه‌هایی امکان‌پذیر است که متراژ بزرگتری دارند.

  •       آشپزخانه با طراحی شبه‌جزیره

این طرح آشپزخانه را در ایران به طور معمول با نام آشپزخانه اُپن می‌شناسیم، به این دلیل که محدودیتی برای طراحی ندارد حتی برای فضای آشپزخانه با متراژ کم نیز قابل اجرا است. مزیت اصلیآشپزخانه با طراحی شبه‌جزیره این است که بدون نیاز به اجرای دیوار، به راحتی می‌تواند فضای مورد نیاز برای فعالیت افراد را فراهم آورد. 

  •       آشپزخانه با طراحی باریک و کشیده

اگر دست شما برای طراحی فضای آشپزخانه منزلتان بسته است و فضای شما کوچک است، پیشنهاد می‌کنیم این مدل آشپزخانه را امتحان کنید. به این مدل آشپزخانه Galley نیز می‌گویند. این مدل آشپزخانه‌ها از بهترین و مطرح‌ترین مدل‌های آشپزخانه در دنیا هستند. 

مبلمان آشپزخانه و غذاخوری

طبیعیست که ما دوست داشته باشیم در مکانی جذاب، اوقات خوبی مانند صرف صبحانه و نهار خود را بگذرانیم که هیچ مانعی برای حال خوبمان وجود نداشته باشد. گپ بزنیم، غذا میل کنیم و از لحظات کنار هم بودن بیشترین لذت را ببریم. فضایی که در آن غذا سرو می‌شود باید بیشترین آرامش را به ما القاء کند. ایجاد حالی خوب و احساسی دلنشین که به گذران اوقاتی لذت‌بخش منتهی می‌شود.

بر همین اساس انتخاب درست سبک و نوع میز غذاخوری که متناسب با فضای شما باشد، خود یک امر مهم محسوب می‌شود. انتخاب میز غذاخوری برای منزلتان کاملا بستگی به نوع و مدل مبلمان خانه و البته آشپزخانه‌تان دارد. سبک‌های مختلف دکوراسیون منزل شما خود به تنهایی می‌توانند شما را در انتخاب یک مبلمان خوب و مناسب برای آشپزخانه راهنمایی کنند.

  •       سبک انتقالی در میز و صندلی آشپزخانه

این سبک نوعی خاص از میز و صندلی است که زیبایی هر دو سبک مدرن و کلاسیک را در خود جا داده است. رنگ‌های خنثی در این مدل طراحی دکوراسیون آن، کاربرد بسیاری دارند. فرم این مبلمان راست گوشه بوده و سایز آن‌ها بزرگ است. این سبک مبلمان از لحاظ روانشناسی بسیار دعوت کننده می‌باشد! البته ناگفته نماند که بسته به متریال بکار رفته می‌توان از تشک‌هایی بر روی این صندلی‌ها استفاده کرد تا راحت‌تر باشند.

  •       سبک سنتی برای میز و صندلی آشپزخانه

همیشه استفاده از عناصری که ما را به گذشته و سبک کلاسیک دعوت می‌کند جالب و جذاب است. خصوصا اگر در مبلمان منزل یا جزء اکسسوری‌های کاربردی در محیط اطرافمان باشد. میز و صندلی‌های سنتی از این دسته لوازم هستند. متریال بکار رفته در این سبک میزوصندلی آشپزخانه، چوب بوده چرا که پیروی از سنت‌ها، لازمه‌ی از این سبک است. این سبک میزوصندلی آشپزخانه، اصالت و هنر کهن و زیبای معماری را در خود جای داده است.  

  •       سبک معاصر در میزوصندلی آشپزخانه

این سبک میزوصندلی در منزل و آشپزخانه شما نوعی آرامش را برایتان به ارمغان خواهد آورد. شیک و دلخواه است و بیشتر از رنگ‌های روشن، سفید، سیاه و رنگ‌های خنثی در آن استفاده می‌شود. پارچه‌هایی که در این سبک مورد استفاده هستند بیشتر کتان، سیلک، پشم، نخ و کنف هستند.

  •       سبک روستایی در میزوصندلی آشپزخانه

نام دیگر این سبک، روستایی است. گرم، صمیمی، ساده و در عین حال شیک و خاص. ویژگی بارز این سبک این است که میز و صندلی‌ها ممکن است کهنه و قدیمی به‌نظر برسند که این نشانه بارز این سبک خاص است: تداعی کننده مزرعه و گندم‌زارهای وسیع و زیبا.

  •       سبک مدرن در میزوصندلی آشپزخانه

نقطه مثبت این سبک این است که بیشتر افراد آن را می‌پسندند و نیازی به معرفی آن نیست. ویژگی بارز این سبک این است که رنگ‌ها و طرح‌هایی جسورانه در آن‌ها به‌کار رفته است: سبکی ساده و مینیمال با رنگ‌هایی کاملا امروزی و مدرن.

  •       سبک کلاسیک در میز و صندلی آشپزخانه

سبکی کاملا اصیل و موقر که با قدمتی که دارد آشپزخانه شما را متفاوت می‌کند. این طراحی با سبک سنتی تفاوت‌های زیادی دارد. جنس، فرم و متریالی که برای این سبک استفاده شده کاملا متفاوت است. در این سبک، سطوح به‌کارگرفته شده که در بیشتر مواقع، منبت‌کاری کار شده‌است.

  •       سبک ساحلی در میزوصندلی آشپزخانه

آرامش این سبک توصیف ناشدنی است. متریال به‌کار رفته در این سبک بیشتر پارچه لنین است و رنگ‌ها کاملا روشن هستند. اگر جنس میز در این سبک حصیری باشد، بیشتر تداعی کننده ساحل و آرامش آن خواهد بود.

  •       سبک روستیک در میزوصندلی آشپزخانه

سبکی مورد علاقه برای عاشقان طبیعت. همانطور که می‌توان حدس زد متریال اصلی چوب است تا تداعی کننده طبیعت بکر باشد. اشکالی که در این سبک می‌بینید همگی ارگانیک و گرم هستند که صمیمیت طبیعت را در ذهن ما تداعی می‌کند.

  

سخن آخر

در نهایت باید گفت که اگر به دنبال یک سبک خاص و منحصربه‌فرد برای میزوصندلی آشپزخانه خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از همه نگاهی اجمالی به سبک بکار رفته در مبلمان منزلتان بیندازید. این کاملا طبیعی است که میزوصندلی آشپزخانه شما سبکی مطابق با سبک به‌کار رفته در مبلمان منزلتان داشته‌باشند.