لوازم آشپزخانه توکار

روش صحیح استفاده از لوازم‌خانگی به‌منظور افزایش طول عمر آنها

روش صحیح استفاده از لوازم‌خانگی

مقدمه

 

هر فرد نسبت به آشپزخانه و لوازم‌خانگی خود مسئول است. بسته به نوع لوازم‌خانگی، نوع آشپزخانه، محل زندگی، آب و هوای مربوط به محل زندگی نوع مراقبت‌ها و استفاده از لوازم‌خانگی متفاوت است. مثلاً در مکان‌هایی که آب و هوای مرطوب دارند، نوع مراقبت‌ها به‌دلیل احتمال زنگ‌زدن لوازم متفاوت است. یا در مکان‌هایی با شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب که تابستان‌های بسیار گرم و مرطوب دارند، مانند شهرهای جنوبی کشور، لوازم برقی باید در مکانی خنک قرار گیرند. پس نوع مراقبت و استفاده از لوازم به آب و هوا، طریقه استفاده، دقت و ظرافت افراد نیاز دارد. در این مقاله ابتدا به روش درست استفاده از لوازم آشپزخانه که همان دفترچه راهنمای محصولات اصلی می‌پردازیم سپس،  نکاتی را که باید قبل و بعد از خواندن دفترچه راهنما را رعایت کنیم توضیح می‌دهیم.

روش صحیح استفاده از لوازم‌خانگی با خواندن کامل دفترچه راهنمای محصولات!

رعایت کردن نکات ایمنی و بهداشتی، روش صحیح استفاده از لوازم‌خانگی و مراقبت‌های لازم از آن‌ها علاوه بر بالابردن کیفیت لوازم‌خانگی، طول عمر آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد. تمامی لوازم‌خانگی برقی و یا حتی غیر برقی دارای دفترچه راهنمای استفادۀ درست هستند. هر وسیلۀ برقی یا غیر برقی، با توجه به مواردی که در دفترچه راهنمایی آن‌ها ذکرشده است باید استفاده شوند. با مطالعۀ دقیق دفترچه راهنمای استفاده محصولات، می‌توان بهترین روش برای استفاده و مراقبت صحیح از آن‌ها را انجام داد. دفترچه راهنمای استفاده لوازم دقیق در میانه مسیر استفاده از لوازم برقی قرار دارد. یک سری عوامل مراقبتی قبل از آن و یکسری بعدازآن قرار می‌گیرد که به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

 

مراقبت‌های اولیه در استفادۀ صحیح از لوازم‌خانگی قبل از خواندن دفترچه راهنما

 

هنگامی‌که لوازم‌خانگی را خریداری می‌کنیم و همزمان با ورود آن‌ها به خانه و آشپزخانه باید یکسری نکات روش صحیح استفاده از لوازم‌خانگی به‌ترتیب زیر رعایت کنیم:

۱_ ابتدا، در حمل‌ونقل وسایل به مکان مربوط دقت کنیم تا ضربه‌ای به آن‌ها واردنشده و قطعات جابجا نشوند.

۲_ وسایل برقی را در جایی قرار دهید که فضای اطراف آن حداقل به‌اندازه یک تا دو وجب دست‌خالی باشد تا امکان تهویه هوا و جابجایی گرما اطراف آن وجود داشته باشد. این اقدام به‌منظور جلوگیری از گرم شدن وسیلۀ برقی و کاهش خطر آتش‌سوزی است.

۳_ در زیر وسایل سنگین مانند یخچال‌فریزر، لباسشویی، ماشین ظرفشویی و اجاق‌گاز پایه‌ای استاندارد قرار دهید تا از انباشته‌شدن گرما جلوگیری‌شده و جابجایی آن راحت‌تر انجام گیرد همچنین هوا به‌خوبی در زیر دستگاه جریان داشته باشد.

۴_ از ثابت بودن لوازم برقی به‌خصوص ماشین لباسشویی اطمینان حاصل کنید تا هنگام کارکردن دستگاه با حرکت اضافه، صدمه‌ای به آن وارد نشود.

۵_ هنگام نصب لوازم برقی که دارای شیرآلات هستند مانند لباسشویی، ظرفشویی و حتی یخچال‌فریزر (دارای آبسردکن) از سالم بودن شیرآلات،و سوراخ نبودن آن اطمینان حاصل کنید و تا جایی که مقدور است از شیر آلات با جنس مرغوب و فلزی استفاده کنید. دقت کنید که شیرآلات، هنگام نصب پیچ نخورده باشد و آب به‌راحتی در آن‌ها عبور کند.

۶_ در وسایل برقی که با عبور آب سروکار دارند مانند ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و یخچال‌فریزر (دارای آبسردکن) فیلتر آب نصب کنید. این عمل به مقدار زیادی از ایجاد رسوب در لوله‌ها جلوگیری می‌کند و عبور و مرور آب را راحت‌تر می‌کند.

۷_ پس از نصب اجاق‌گاز با انجام آزمایشی مانند نزدیک کردن فندک روشن به‌آرامی به شیر گاز از نصب دقیق شیرگاز اطمینان حاصل کنید. همچنین میزان شعله‌ها و رنگ آن‌ها را بررسی کنید.

۸_ به‌منظور مراقبت بهتر از لوازم برقی و جلوگیری از خطر آتش‌سوزی از محافظ برقی مناسب استفاده کنید.

 

خواندن کامل و دقیق دفترچه راهنمای لوازم‌خانگی

پس از انجام تمامی این مراحل نوبت به خواندن کامل و دقیق دفترچه راهنمای استفاده از محصولات است. زیرآ که هر وسیله‌ای با روش‌های خاص آن استفاده و مراقبت می‌شود؛ پس از خواندن دفترچه به نکات زیر توجه می‌کنیم:

۱_ دفترچه را درست مطالعه کنید تا به‌خوبی لوازمی مانند چرخ‌گوشت، آبمیوه‌گیری، قهوه‌ساز و… را سرهم کنید.

۲_ با توجه به شرایط آب و هوایی محل زندگی و دمای خانه با مطالعه دفترچه راهنما دمای یخچال را تنظیم کنید تا زیاد سرد نباشد و از یخ‌زدگی مواد غذایی جلوگیری شود.

۳_ برای مراقبت بیشتر و پیشگیری از کثیف شدن لوازم برقی درون یخچال، از برچسب‌ها یا روکش‌های سیلیکونی استفاده کنید. یا روی گاز روکش آلومینیومی نصب کنید و محافظ شعله قرار دهید. همچنین در پشت گاز از برچسب‌های روغن‌گیر استفاده کنید.

۴_ برای مراقبت بهتر از یخچال از انباشته‌شدن مواد غذایی در آن خودداری کنید و بی‌شک از ظروف با سر سیلیکونی برای نگهداری غذا در یخچال استفاده کنید تا بوی غذا در یخچال نپیچد. برای مراقبت بهتر می‌توانید از قرص‌های تهویه هوا و ضد بو در یخچال استفاده کنید.

۵_ لوازم برقی را گردگیری کنید. همچنین پشت و زیر آن‌ها را همیشه، تمیز نگه دارید.

۶_ همیشه قبل از استفاده از ماشین لباس‌شویی از ورود اشیای دیگر بجز لباس مانند (دستمال‌کاغذی، کلید، پول در جیب‌های لباس‌ها) اطمینان حاصل کنید.

۷- دفعات استفاده از ماشین لباسشویی را کنترل کنید. طوری که حجم لباس‌ها نه خیلی زیاد باشد که توانایی ماشین لباس‌شویی را پایین بیاورد و نه اینکه حجم آن‌ها بسیار کم باشد که دفعات استفاده از ماشین را افزایش دهید. با کنترل میزان حجم لباس‌ها دفعات استفاده از ماشین لباس‌شویی را درست تنظیم کنید.

۸_ دمای آب ماشین لباسشویی و ظرفشویی را با توجه به دفترچه راهنما کنترل کنید.

۹_ قبل از قراردادن ظروف در ماشین ظرفشویی تا جایی که امکان دارد آن‌ها را تمیز کرده و از ورود آشغال‌های آن به ماشین ظرفشویی جلوگیری کنید.

۱۰_  دفعات استفاده از ماشین ظرفشویی را با پرکردن آن از ظرف‌های کثیف کاهش داده و کنترل‌شده، عمل کنید.

۱۱_ گاهی از قرص‌های شست‌وشو و جرم‌زدا در ماشین ظرفشویی و لباسشویی استفاده کنید.

۱۲_ پس از اتمام کار ماشین لباسشویی فوراً لباس‌ها را از آن خارج کنید. همچنین این عمل را برای ماشین ظرفشویی نیز انجام دهید و ظرف‌ها را پس از شستشو فوراً از آن خارج کنید.

با توجه و دقت به این موارد و همچنین مطالعۀ دقیق دفترچه راهنما و روش صحیح استفاده از لوازم‌خانگی، می‌توانید به‌خوبی از لوازم خود مراقبت نموده، کارایی آن‌ها را بهبود بخشیده و طول عمر آن‌ها را افزایش دهید.