لوازم آشپزخانه توکار

راهنمای استفاده و مراقبت از گاز شیشه‌ای

گاز شیشه‌ای

اجاق گاز، یکی از مهم‌ترین لوازم آشپزخانه است؛ در حقیقت اهمیت اجاق گاز به قدری است که معمولا آن را به عنوان یکی از اصلی‌ترین عناصر در کنار یخچال و سینک ظرفشویی در مثلث کار، استفاده می‌کنند. از طرف دیگر به دلیل تنوع طرح‌ها و جنس‌های مختلف، انتخاب اجاق گاز همواره با چالش‌هایی مواجه بوده‌است. اجاق گاز صفحه‌ای شیشه‌ای یکی از انواع اجاق گاز است که کاربردهای فراوانی در انواع مختلف آشپزخانه‌ها دارد. با توجه به جنس و نوع ساخت این نوع اجاق، نیاز است تا با نحوه‌ی استفاده و مراقبت از آن، آشنا شوید. در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

وزن قابل تحمل

یکی از نکاتی که همواره در ارتباط با اجاق گاز صفحه‌ای شیشه‌ای مورد توجه بوده، این موضوع است که وزن قابل تحمل این مدل اجاق گاز چقدر است. نکته‌ی مهمی که در این زمینه باید به آن توجه داشت، جنس شیشه‌ای است که در اجاق گاز صفحه‌ای به کار رفته‌است. در صورتی که جنس شیشه‌ی به کار رفته دارای خواص مقاومتی بالایی باشد، قرار دادن قابلمه‌هایی که برای سایر انواع اجاق گاز استفاده می‌کنید، مشکلی به وجود نخواهد آورد اما در صورتی که جنس شیشه از مدل متوسط باشد، قرار دادن قابلمه‌های سنگین، منجر به ایجاد ترک خواهد شد.

 

زمان روشن کردن اجاق گاز صفحه‌ای شیشه‌ای

برای روشن کردن اجاق گاز صفحه‌ای شیشه‌ای نیاز است تا از شیوه‌ای متفاوت با سایر انواع اجاق گاز‌ها استفاده کنید. معمولا در انواع دیگر اجاق‌ها، زمان روشن کردن اجاق مطرح نیست و شما می‌توانید چه قبل و چه بعد از قرار دادن قابلمه بر روی شعله، آن را روشن کنید اما این موضوع برای اجاق گاز صفحه‌ای شیشه‌ای متفاوت است.
از آن جایی که در این مدل از اجاق، قابلمه، فاصله‌ی کمی از شعله دارد، عملیات هوارسانی انجام نمی‌شود. در این صورت، اکسیژنی به اجاق نرسیده و ممکن است اجاق گاز، دیر روشن شود. در صورت ادامه‌ی این روند نیز ممکن است با خطر انفجار مواجه شوید؛ پس قبل از قرار دادن قابلمه بر روی شعله، آن را روشن نمایید.

 

رها نکردن وسایل بر روی آن

یکی از نکات مهمی که باید در ارتباط با اجاق گاز صفحه‌ای شیشه‌ای رعایت شود، رها نکردن قابلمه‌ها و ظروف بر روی آن است. در حقیقت زمانی که عملیات پخت و پز شما به پایان رسید، در اسرع وقت، وسایل را از روی آن بردارید. در صورت رها کردن وسایل بر روی اجاق، احتمالا لکه‌هایی بر روی صفحه خواهد ماند که باعث می‌شود تا برای تمیز کردن اجاق گاز صفحه‌ای شیشه‌ای، زمان بیشتری را سپری نمایید.

 

نظافت اجاق گاز صفحه‌ای شیشه‌ای

از آن جایی که جنس صفحه‌ی فوقانی این اجاق گاز، شیشه است نیاز است تا از روش‌های مختلفی برای تمیز کردن آن استفاده کنید. پیش از انجام هر نظافتی نیاز است تا از خاموش بودن و سرد بودن اجاق گاز صفحه‌ای شیشه‌ای مطمئن باشید. برخی از نکات مربوط به تمیز کردن این نوع اجاق گاز را در زیر مشاهده می‌کنید.

  • سپری

نکته‌ی مهمی که باید برای تمیز کردن سپری اجاق گاز شیشه به آن توجه داشته باشید این مسئله است که به هیچ وجه نباید از سیم ظرفشویی برای این کار استفاده کنید چرا که با توجه به جنس این مدل اجاق گاز، احتمال افتادن خط و خش بر روی آن زیاد است. برای تمیز کردن سپری می‌توانید از ترکیب جوش شیرین و سرکه استفاده کنید. این ترکب در سایر انواع اجاق گاز، منجر به چربی‌زدایی از میله‌های درون و روی آن‌ها می‌شود که در این جا نیز چنین اثری را از خود نشان می‌دهد.

  • مقدار آب

در نظافت اجاق گاز صفحه‌ای شیشه‌ای نیاز است تا حجم مشخصی از آب استفاده شود. در صورتی که حجم آب به کار رفته برای انجام این کار، بیش از حد زیاد باشد، آب به قسمت‌های تحتانی اجاق گاز صفحه‌ای نفوذ کرده و برخی از قطعات را خراب می‌کند.

  • نظافت شیشه

برای نظافت شیشه‌ی فوقانی گاز، به جای استفاده از گاز پاک‌کن‌ها یا شوینده‌های اسیدی می‌توانید از محلول الکل و خمیر دندان استفاده کنید.

 

سخن آخر

در این مقاله با بررسی نکات ایمنی و نظافتی مرتبط با این نوع اجاق گاز سعی کردیم تا شما را با ویژگی‌های مخصوص اجاق گاز صفحه‌ای شیشه‌ای آشنا نماییم. استفاده از اجاق گاز صفحه‌ای شیشه‌ای دارای نکات ایمنی مخصوص به خود است که این نکات غالبا در سایر انواع اجاق گازها دیده نمی‌شوند.