لوازم آشپزخانه توکار

راهنمای استفاده و مراقبت از گاز برقی

گاز برقی

اجاق گاز را می‌توان به عنوان پرکاربردترین لوازم آشپزخانه در نظر گرفت. در حقیقت برای آن که با میزان کاربرد این وسیله آشنا شوید می‌توانید به طرح‌ها و انواع مختلفی که از آن در بازار وجود دارد، مراجعه نمایید. همانطور که می‌دانید، انواع مختلفی از اجاق‌ها وجود دارند. دو دسته‌ی اصلی اجاق‌ها، اجاق گاز و اجاق برقی هستند. امروزه اکثر خانه‌ها از یکی از دو مدل ذکر شده استفاده می‌کنند. از آن جایی که اجاق گاز الکتریکی، کاربرد نسبتا جدیدتری نسبت به مدل گازی خود دارد در ادامه‌ی این مقاله به بررسی نکات مرتبط با آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

 

اجاق برقی چیست

اجاق الکتریکی یا برقی یکی از انواع اجاق‌های آشپزخانه است که در آن به جای انتقال گاز، از انتقال الکتریسیته استفاده می‌کند و در نهایت، انرژی الکتریکی را به گرمایی تبدیل می‌کند. اجاق برقی برای اولین بار در سال ۱۸۵۹ اختراع شد؛ البته مدل اولیه‌ی این اجاق با مدل امروزی آن تفاوت‌های بسیار زیادی دارد و تا چند دهه‌ پس از ثبت اختراع نیز، مدلی که کارایی مناسبی برای پخت و پز داشته باشد، ثبت نشد.

 

نحوه‌ی کار با گاز برقی

برای شروع نیاز است تا اجاق برقی خود را به برق متصل کنید. در صورتی که دکمه‌ی اجاق، بر روی حالت خاموش باشد، هیچ برقی منتقل نخواهد شد. با زدن دکمه‌ی اجاق و تنظیم آن بر روی یک مقدار مشخص، جریان الکتریسیته، کار خواهد کرد. حال که انرژی الکتریسیته به جریان افتاده‌است می‌توانید با استفاده از شیر یا دکمه‌های جرقه‌زن، جرقه‌ای ایجاد نمایید. این جرقه در حقیقت با روشن شدن ترموستات تعبیه شده در درون گاز برقی به وجود می‌آید. پس از روشن شدن شعله، شما می‌توانید بسته به نوع اجاقی که دارید، با شیر یا دکمه‌ها لمسی و فشاری، اقدام به تنظیم حرارت مورد نظر خود کنید. در حقیقت زمانی که دمای مورد نظر خود را تثبیت می‌کنید، این کار باعث می‌شود تا کلید اتصال موجود در ترموستات بسته شود و انتقال حرارت بیشتری صورت نگیرد؛ شایان ذکر است که برق مورد استفاده در اجاق برقی معمولا از نوع شهری و ۲۲۰ ولت است.

 

تمیز کردن گاز برقی

برای آن که بتوانید اجاق برقی خود را برای سالیان درازی استفاده کنید نیاز است تا به خوبی از آن مراقبت کنید. در حقیقت نظافت اجاق برقی یکی از اصلی‌تری نکاتی است که به دوام بیشتر آن کمک به سزایی می‌کند. برای انجام این کار، پیش از هر کاری نیاز است تا پریز گاز برقی را از برق جدا کنید. این نکته را به یاد داشته باشید که اکثر بدنه‌های اجاق‌ها از جنس استیل ضدزنگ است که این استیل، شدیدا رسانای برق نیز است. در صورتی که پریز در برق باشد و شما بخواهید آن را با انواع مواد شیونده بشویید، خطر برق‌گرفتگی وجود خواهد داشت. البته سطحی فوقانی اجاق برقی معمولا از جنس شیشه است که می‌توانید از انواع شیشه پاک‌کن‌ها و چربی‌گیرها برای این کار استفاده نمایید.

 

شوینده‌های گاز برقی

همانطور که ذکر شد، بدنه‌ی اکثر اجاق‌ها از جنس استیل ضدزنگ است. با توجه به این نکته نیاز است تا مواردی را برای شستشوی اجاق برقی تهیه کنید که آسیبی به بدنه و حتی میله‌های موجود در آن نکند. امروزه استفاده از آمونیاک، جوش شیرین، سرکه و حتی روغن‌های گیاهی، برای تمیز کردن و برق انداختن سطح و درون اجاق برقی به امری مرسوم تبدیل شده‌است. همچنین می‌توانید از انواع شوینده‌های شیمیایی با خاصیت اسیدی ضعیف برای این کار استفاده کنید. استفاده از صابون و آب نیز از دیگر راه‌های شسشتوی گاز برقی است.

 

مقایسه‌ی اجاق گاز و اجاق برقی

اجاق برقی به دلیل به دلیل عدم کار با گاز، خطراتی مانند باز ماندن شیرگاز یا حتی انفجار را ندارد و به همین منظور نیز ایمنی آن بیشتر از اجاق گاز است. با توجه به وجود ترموستات و انتقال انرژی الکتریسته در اجاق برقی، این وسیله، توزیع حرارت بهتری نسبت به همتای گازی خود دارد. هر دو وسیله معمولا دارای نظافت آسانی هستند. از طرف دیگر گاز، ارزان‌تر از انرژی الکتریکی است و خطر قطع شدن آن نیز کم‌تر است.

 

سخن آخر

در این مقاله به بررسی نکات مرتبط با اجاق برقی پرداخیتم. امروزه به دلیل سهولت کار کردن با اجاق برقی، این مدل اجاق به یکی از محبوب‌ترین مدل‌های بازار تبدیل شده‌اشت. در صورتی که تصمیم به خرید اجاق برقی دارید بهتر است که بر مفاهیمی که برای ایمنی و نظافت آن ذکر شد، مسلط باشید.