لوازم آشپزخانه توکار

درباره‌ی قطعات اجاق گاز بیشتر بدانید

قطعات اجاق گاز

از رایج‌ترین و پراستفاده‌ترین تجهیزات در آشپزخانه‌ها، اجاق گازها هستند. افراد بدون آنکه احساس نیازی به یادگیری قسمت‌های اصلی و مختلف اجاق گاز داشته باشند، روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنند. اما دانستن و آشنایی با قطعات اجاق گاز ، نه تنها می‌تواند به شما در استفاده‌‌ی هر چه بهتر از آن کمک کند، بلکه باعث شده تا با شناخت بیشتر این وسیله، در صورت نیاز به تعمیر، سریعتر متوجه شده و برای آن اقدام نمایید. در ادامه‌ی این مقاله، می‌خواهیم به معرفی و بررسی قسمت‌ها و قطعات مختلف اجاق گاز بپردازیم. با ما همراه باشید.

قطعات اجاق گاز

  • شعله‌ها

اکثر اجاق گازهایی که در ایران استفاده می‌شوند، چه برقی باشند و چه گازی، به طور معمول ۵ شعله دارند که هر کدام اندازه‌های مختلفی داشته و با توجه به آن، گرمای زیاد، متوسط یا کم را ارائه می‌دهند. شعله‌ها، قسمت‌هایی هستند که از طریق آن‌ها، گرمای لازم برای پخت غذا به ظروف منتقل می‌شود. طبیعی است که هر چه اندازه‌ی شعله بزرگتر باشد، برای ظروف بزرگتر استفاده می‎شود و برعکس. اندازه‌های شعله‌ها بر اساس مدل اجاق گازها می‌تواند متفاوت باشند.

  • پوشش شعله!

نوع و جنس پوشش شعله‌ها، توسط نوع اجاق گاز مشخص می‌شود. این پوشش‌ها در اجاق گازهایی که گازی هستند، معمولا از جنس چدنی بوده و قابل جدا شدن و شست‌‌وشو هستند. باید در زمان خرید به تراز بودن این پوشش‌ها با سطح اجاق گاز دقت زیادی کرد؛ چرا که در صورت تراز نبودن، در زمان پخت غذا، گرما به طور نامناسب پخش شده و مواد غذایی به طور یکسان نمی‌پزند. همچنین جنس و کیفیت آن‌ها باید به گونه‌ای باشد که با شست و شو، تغییر رنگ ندهد.

  • صفحه‌ی کنترل

صفحه کنترل اجاق گاز، به شما این امکان را می‌دهد تا از عملکردهای مختلف اجاق گاز استفاده کرده و آن‌ها را تنظیم کنید. این صفحه کنترل، شامل دکمه‌هایی است که بسته به مدل اجاق گاز، می‌تواند لمسی یا فشاری باشد. علاوه بر روشن و خاموش کردن، از صفحه‌ی کنترل بنا بر امکاناتی که اجاق گاز دارد، می‌توان علاوه بر خاموش و روشن کردن، برای موارد مختلفی مانند تغییر دما استفاده کرد. همچنین با استفاده از این صفحه، می‌توان شعله‌ها را نیز تنظیم نمود.

  • درهای اجاق گاز

معمولا تعداد زیادی از اجاق گازها، شامل فر نیز هستند که فضایی برای پخت انواع غذا، کیک و دیگر موارد بوده و در نتیجه، وجود یک در برای باز و بسته کردن محفظه‌ی فر ضروری است!

اجاق گازهای برقی

با استفاده از اجاق گازهای برقی، به علت قطعات منحصر به فردی که دارند، آشپزی به کاری لذت بخش‌ تبدیل خواهد شد. در این اجاق گازها، پخت و پز بر روی سطح شیشه‌ای صاف مجهز به کویل‌های گرمایش الکترومغناطیسی انجام می‌شود. این کویل‌ها که با نیروی الکترومغناطیسی کار می‌کنند، فقط با آهن موجود در ظروف آشپزخانه، زمانی که روی صفحه قرار می‌گیرند، فعال می‌شوند؛ به این صورت که وقتی ظروف آهنی روی صفحه‌ی اجاق گاز برقی قرار می‌گیرند، با بهم ریختگی که در ذرات آهن بوجود می‌آید، باعث ایجاد گرما شده و در نهایت باعث پخته شدن مواد غذایی می‌شوند.

یکی از بهترین مزایایی که اجاق گازهای برقی دارند این است که در زمان آشپزی، فقط محدوده‌ای که ظروف قرار دارند گرم شده و مابقی سطح صفحه، خنک و ایمن باقی می‌ماند. این موضوع به ویژه برای افرادی که با کودکان و یا افراد مسن زندگی می‌کنند، اهمیت زیادی دارد.

 

اجاق گاز

قطعات اجاق گازهای برقی

  • صفحه کنترل

اجاق گازهای برقی نیز مانند اجاق گازهای گازی، صفحه کنترل دارند؛ و عملکردی نسبتا مشابه دارند. صفحه کنترل در این اجاق گازها، صفحه نمایشی دیجیتالی بوده که تنظیمات حرارتی آن‌ها با مقیاس عددی یا درجه به عنوان دما نمایش می‌دهد و در بیشتر موارد این صفحه، لمسی می‌باشد.

  • دستگیره‌ها

در اجاق‌های برقی، به ندرت دستگیره‌ها به چشم می‌خورند اما در صورتی که وجود داشته باشند، دکمه‌های بیرونی هستند که برای کنترل شعله‌ها (در ادامه خواهیم گفت که اجاق گازهای برقی در حقیقت شعله ندارند!) و اجاق گاز استفاده می‌شوند و معمولا این دستگیره‌ها را در بالای اجاق گاز یا جلوی آن وجود دارند.

  • سلف‌ها!

در اجاق گازهای برقی برخلاف اجاق گازهای گازی، چیزی به عنوان شعله وجود ندارد. در عوض در آن‌ها کویل‌های گرمایشی الکترومغناطیسی وجود دارد که با تولید جریان، گرما را به ظروف منتقل می‌کنند به طوری که انگار خود ظروف و قابلمه‌ها به شعله تبدیل می‌شوند!

  • سنسورها

در اجاق گازهای معمولی و گازی، اگر حواس آشپز و کسی که مشغول به پخت غذا می‌باشد، کمی پرت شود، ممکن است غذا به طور کامل سوخته و از بین برود. و حتی ممکن است در آشپزخانه آتش سوزی رخ بدهد! در اجاق گازهای برقی، به علت سنسورهایی که وجود دارند، نمی‌گذارند جریان برق از حد معینی بیشتر شده و حتی در این صورت، به طور خودکار جریان برق و انتقال گرما قطع می‌شود و هم زحمات آشپز حفظ شده و غذا سالم باقی می‌ماند و هم امنیت بیشتری را برای خانه و آشپزخانه فراهم می‌کند.

سخن آخر

در این مقاله، سعی داشتیم تا با معرفی قطعات اجاق گازها، شما را بیشتر با آن‌ها آشنا کنیم. از همراهی شما تا پایان متشکریم.