لوازم آشپزخانه توکار

جای مناسب اجاق گاز در آشپزخانه و عوامل تعیین‌کننده آن

جای مناسب اجاق گاز

یکی از مراحل طراحی هر آشپزخانه‌ای، نحوه‌ی چیدمان آن است. در حقیقت، بدون دانستن اصول صحیح چیدمان، ممکن است که جان خود و اطرافیان را در معرض خطر بزرگی قرار دهید. از طرف دیگر، بحث چیدمان بر زیباسازی فضا نیز تأثیرگذار است؛ این مسئله به قدری مهم است که امروزه یک شاخه‌ی هنری جدا برای این موضوع ایجاد شده‌است. یکی از مهم‌ترین لوازم آشپزخانه که باید با نحوه‌ی قرار دادن آن و جای مناسبش در آشپزخانه، آشنا باشید، اجاق گاز است. در حقیقت اجاق گاز، با توجه به آن که از گاز و در مواردی از برق نیز استفاده می‌کند، درنظر گرفتن اصول ایمنی در حین تأیین مکان برای آن نیز، امری حیاتی تلقی می‌شود. در این مقاله با بررسی نکات مرتبط با جای مناسب اجاق گاز، شما را با این مفهوم مهم آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

 

اجاق گاز از دید فنگ شویی

همانطور که می‌دانید، در قانون فنگ شویی، اجاق گاز به عنوان نمادی از آتش، شناخته می‌شود. از طرف دیگر برخی از لوازم آشپزخانه مانند یخچال، نماد آب هستند. یک اصل کلی در قانون فنگ شویی وجود دارد که ترکیب آب و آتش، یک ترکیب فوق‌العاده خطرناک است و در صورتی که این موارد، در کنار یکدیگر قرار بگیرند، ممکن است که خطرات بزرگی را ایجاد کنند. به همین دلیل نیز متخصصان فنگ شویی پیشنهاد می‌دهند که لوازمی که نماد آب هستند مانند یخچال و سینک، در فاصله‌ی مناسبی از اجاق گاز قرار بگیرند.

 

محل اجاق گاز از دید فنگ شویی

از آن جایی که اجاق گاز وسیله‌ای برای پخت و پز و منبع انرژی به حساب می‌آید، به عنوان سمبل ثروت و انرژی خانه نیز تلقی می‌شود؛ به همین دلیل نیز باید در نگهداری آن، بسیار دقت شود. اکثر متخصصان فنگ شویی پیشنهاد داده‌اند که در وهله‌ی اول، اجاق گاز را در محلی که در قسمت پشتی در آشپزخانه است قرار ندهید. همچنین این افراد توصیه‌ی اکیدی داشته‌اند که اجاق گاز را نباید در قسمت مقابل سرویس بهداشتی و یا حتی اتاق خواب قرار داد؛ موارد اخیر برای خانه‌ها یا آپارتمان‌های کوچک است. در قانون فنگ شویی آمده که باید از همه‌ی شعله‌ها به یک میزان استفاده شود تا خطری در آینده، شما را تهدید نکند. از طرف دیگر، اکثر متخصصان فنگ شویی بر این باورند که اجاق گاز نباید دقیقا زیر یک نورگیر قرار بگیرد.

 

نکات ایمنی در حین نصب و تعیین جای اجاق گاز

در هنگام تعیین جای مناسب برای اجاق گاز باید تمامی نکات ایمنی مرتبط با این زمینه را در نظر بگیرید. در حقیقت بدون توجه به این نکات ممکن است که زندگی خود را در معرض خطر بزرگی قرار دهید. به غیر از خسارت‌های جانی و جسمانی، ضررهای مالی که اجاق گاز ممکن است به شما وارد کند، به قیمت از دست دادن تمامی لوازم منزل و حتی خود منزل خواهد بود با توجه به این موارد، شناسایی نکات ایمنی در حین نصب و تعیین جای مناسب اجاق گاز، امر مهمی خواهد بود. در زیر، به مهم‌ترین نکات ایمنی مرتبط با این زمینه اشاره می‌کنیم.

 

  • جریان هوا

یکی از نکات بسیار مهمی که مردم اکثرا آن را نادیده می‌گیرند و یا در مواقعی تصور اشتباهی از آن دارند، آن است که اجاق گاز نباید در زیر پنجره و یا در محلی که جریان هوا در آن زیاد است، قرار بگیرد. جریان هوای زیاد، باعث می‌شود که شعله‌ی اجاق خاموش شده و گازاجاق، شروع به پخش شدن در هوا کند. این گاز، شما را در معرض خطری جدی قرار خواهد داد.

 

  • فاصله‌ها

اجاق گاز باید در فاصله‌ی مناسبی از سطوح کناری خود قرار بگیرد. در حقیقت باید مجالی برای حرکت و همچنین در تماس نبودن اجاق با وسایل دیگر وجود داشته باشد. استاندارد تعیین شده در این مواقع فواصلی به شرح زیر هستند:

  1. فاصله از کف برابر با ۱۰ سانتی‌متر
  2. فاصله از دیوار پشتی برابر با ۵ سانتی‌متر
  3. فاصله از وسایل و دیوارهای کناری برابر با ۱۰ سانتی‌متر
  4. فاصله از هود برابر با ۷۰ سانتی‌متر

 

  • مواد اشتعال‌پذیر

به هیچ وجه، موادی که قابلیت اشتعال دارند را نزدیک به اجاق گاز قرار ندهید. در حقیقت، برخی از افراد تصور می‌کنند که این مواد اگر در گوشه‌ای باشند، هیچ خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند، اما یک جرقه کافی است تا با حادثه‌ای جبران‌ناپذیر رو به رو شوند.

 

سخن آخر

در حین تصمیم‌گیری برای تعیین محل قرار گرفتن اجاق گاز باید به صورت توأمان به زیبایی و ایمن بودن جای اجاق گاز توجه شود. در این مقاله سعی کردیم که این دو موضوع را به صورت کامل پوشش دهیم تا بهترین و امن‌ترین جا را برای اجاق گاز خود انتخاب نمایید.