لوازم آشپزخانه توکار

تفاوت‌های ماکروویو و ماکروفر

تفاوت‌های ماکروویو و ماکروفر

بزرگترین تفاوت مایکروویو با ماکروفرها نحوه گرم کردن غذا است. مایکروویو از امواج الکترومغناطیسی فوق سریع (“مایکروویو”) برای ارتعاش آب در غذای شما استفاده می‌کند. این مسئله باعث ایجاد اصطکاک می‌شود که باعث گرم شدن غذا می‌شود و غذای شما را گرم می‌کند. به همین دلیل امواج الکترومغناطیسی است که شما نمی‌توانید ظروف فلزی را در مایکروویو قرار دهید و منجر به جرقه یا حتی آتش سوزی می‌شود.

از طرف دیگر، ماکروفر از طریق تولید مستقیم گرما کار می‌کند. قسمت های توکار فر گرمایش فر را فراهم می‌کنند و هوای فر را گرم می‌کند. سپس این گرمای محیط توسط غذای شما جذب می‌شود و در این حالت شما می‌توان بدون نگرانی فلز را در ماکروفر قرار دهید.

تفاوت مایکروویو در عملکرد پختن

مایکروویو همانطور که از نامش مشخص است وسیله ای است که از اشعه مایکروویو برای گرم کردن غذا استفاده می‌کند. به پخت غذا به این روش “مایکروویو کردن” می‌گویند. از طرف دیگر ماکروفر دارای یک عنصر گرم کننده است که هوای داخل محفظه را گرم می‌کند و سپس غذا را به این واسطه گرم می‌کند یا می‌پزد. به طور کلی پختن غذا از این طریق “پخت” نامیده می‌شود، اگرچه کارهای دیگر دیگری نیز با ماکروفر قابل انجام است (به عنوان مثال کباب کردن) که می‌توانید به طور منطقی آن را در فر انجام دهید.

بنابراین اگر مایکروویو دارید، تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که همه چیز را مایکروویو کنید (نه پخت). و اگر ماکروفر دارید، می‌توانید غذا را در آن بپزید.

دستگاه های ترکیبی

همان طور که می‌دانید ترکیباتی از ماکروفر و ماکروویو نیز در بازار وجود دارد که توانایی هم مایکروویو و هم پختن را دارند. با این حال، به یاد داشته باشید که در در کشور ما وقتی که درباره ” مایکروویو” صحبت می‌کند به احتمال زیاد به معنای این دستگاه های ترکیبی نیست بلکه فقط گرمایش با مایکروویو است. نام‌هایی مانند “گریل با مایکروویو”، “مایکروویو ترکیبی” به هر حال به این نوع دستگاه ها اشاره می‌کنند.

 

ماکروویو و ماکروقر

بررسی کاربردهای تفاوت مایکروویو در مقایسه با ماکروفر

درست است که مایکروویو عمدتا برای گرم کردن غذاهای پخته شده استفاده می‌شود و گفته می‌شود که دستگاه ماکروویو واقعاً نمی‌توانند پخت و پز کند. با این حال، ماکروویوها می‌توانند بسیار بیشتر از گرم کردن مجدد غذا را انجام دهند. و قابلیت پخت انواع مختلفی از غذاها در ماکرویو وجود دارد. به عنوان مثال، مهم نیست که غذا قبلاً پخته شده است یا خیر مایکروویوها در بخارپز کردن برخی مواد عالی هستند.

کارهای بزرگی که می توانید با ماکروفرها انجام دهید که با استفاده از مایکروویو امکان پذیر نیست، غذاهایی هستند که در واقع به حرارت خشک و پایدار برای پخت نیاز دارند. مثلا شما نمی‌توانید نان یا کلوچه را در ماکروویو بپزید یا مرغ را در مایکروویو سرخ کنید. مایکروویو بخار زیادی را در خود نگه می دارد و به طرز وحشتناک داغ نمی شود، بنابراین نمی‌توانید به طور کلی خوراک ها را گریل یا ترد کنید. آنها همچنین دمای لازم را برای پختن ندارند، فقط گرمای بیشتری را به غذا اعمال می کنند.

یکی از حسن‌های مایکروویو این است که در برخی مواد غذایی نفوذ می‌کند. وقتی این کار را می‌کنند، داخل و بیرون را همزمان می‌پزند. مایکروویوها معمولاً سریعتر غذا را گرم می‌کنند. مایکروویو انرژی کمتری برای گرم کردن مقدار مشابه غذا را نسبت به ماکروفر مصرف می‌کند.

معایب ماکروویو در مقایسه با ماکروفر

یکی از معایب ماکروویو این است که غذاهای با ترکیبات مخلوط، به ویژه اگر رنگ مواد مختلف باشد، با سرعت‌های متفاوتی پخته می‌شوند که در ماکروفر این گونه نیست. به عنوان مثال، در لازانیا، سس قرمز به آرامی گرم می‌شود در حالی که پنیر سریع گرم می‌شود و ماکارونی به همین ترتیب. نتیجه یک آشفتگی گرم-سرد-گرم است. همین امر در مورد ظروفی که ما در آنها غذا را می‌پزیم نیز صادق است.

بنابراین بایستی در پخت و پز این نکته را که زمان پخت ممکن است متفاوت باشد در نظر بگیرید. به عنوان مثال، می‌توانید اسفنج های شستشو یا آرایشی را در مایکروویو در حدود ۳۰ ثانیه ضد عفونی کنید. اما به محض خشک شدن، آتش می‌گیرند.