لوازم آشپزخانه توکار

به هنگام خرید فر گازی یا برقی انتخاب کنیم؟

خرید فر گازی یا برقی

در هر آشپزخانه‌ای مهم ترین فعالیتی که انجام می‌شود، آشپزی است و می‌توان گفت آشپزی بدون استفاده از فر، کامل نبوده و چیزی کم دارد. در زمان انتخاب و خرید فر، با توجه به تنوع بالایی که در بین این محصولات وجود دارد، ممکن است کمی برای خریداران گیج کننده باشد. یکی از گزینه‌هایی که در انتخاب فر وجو دارد، برقی یا گازی بودن آن است. این موضوع با توجه به تفاوتی که در نوع انرژی مصرفی که دارند، اهمیت زیادی دارد. از این رو در ‎این این مقاله، به بررسی این موضوع می‌پردازیم که در زمان خرید، کدام فر را انتخاب کنیم؟ فر گازی یا فر برقی؟! در ادامه به بررسی کامل هر کدام از این نوع فر ها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

فر گازی یا فر برقی؟!

  • فر های گازی، همانطور که از اسمشان مشخص است، با گاز کار می‌کنند! برای تامین این گاز می‌توان از گازهای مختلفی مثل پروپان، بوتان و حتی گاز مایع استفاده کرد، اما معمولا بیشتر فر های گازی، با گاز طبیعی کار می‌کنند و برای استفاده از آن‎ها نیاز به یک خط کشی گاز به خانه می‌باشد. در نتیجه برای استفاده از فر های گازی، باید در منطقه‌ی محل زندگی‌تان، زیر ساخت‌های این کار، یعنی خط کشی‌های گاز، صورت گرفته باشد.

البته این موضوع برای فر های برقی نیز صدق می‌کند. چرا که در صورتی که در مناطقی زندگی کنید که برق کشی نشده باشد، امکان استفاده از فر های برقی را نخواهید داشت. توجه داشته باشید از آنجایی که فر های برقی باید به پریز برق متصل شوند، حداقل ولتاژ مورد نیاز برای اکثر فر های برقی، ۲۴۰ ولت می‌باشد.

  • فر های گازی، به نظر سرعت بیشتری دارند؛ چرا که با یک دستگیره، جریان گاز باز شده و می‌توان شروع به آشپزی کرد. اما در فر های برقی، به علت وجود بردهای الکتریکی، باید زمان بگذرد تا دمای آن به اندازه‌ی مورد نیاز برسد. با این وجود دمای شعله‌ی حاصل در فر های گازی، کمتر از دمای حرارت فر های برقی می‌باشد و در مجموع مدت زمان بیشتری برای پخت غذا در فر های گازی صرف می‌شود.
  • در فر های برقی، حرارت به طور یکنواخت به تمام سطوح ظروف منتقل می‌شود، در نتیجه احتمال سوختن غذا در کمترین حالت ممکن قرار دارد. اما در فر های گازی، به علت عدم پخش یکنواخت حرارت و شعله، احتمال آنکه با سوختگی کل یا بخشی از غذا مواجه شوید، زیاد است!
  • فر های گازی نسبت به فر های برقی، از ایمنی کمتری برخوردار هستند. از اولین خطرات آن، این است که در این فر ها، به علت وجود شعله‌ی مستقیم گاز، احتمال آتش سوزی وجود دارد و ممکن است با کمی بی‌احتیاطی و پرت شدن حواس، خسارات جبران ناپذیری به وجود بیاید. از سمتی دیگر، به علت وجود همین شعله‌ها، کل فر گازی، داغ شده و در خانه‌هایی که کودکان و یا افراد سالمند زندگی می‌کنند، خطر آفرین است. اما در فر های برقی، فقط محدوده‌ای که ظرف قرار گرفته گرم می‌شود و دیگر قسمت‌ها خنک و ایمن باقی می‌ماند.
  • در فر های گازی، به علت محدود بودن لوله کشی ‌های گاز، چندان امکان جابه جایی وجود ندارد. اما در مدل ‌های برقی، چون معمولا تعداد پریزهای برق زیاد است، امکان جابه‌جایی و تغییر مکان آن وجود دارد.
  • تمیز کردن فر های برقی در مقایسه با فر های گازی، راحت تر بوده و در مدت زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود.
  • برای نصب و راه اندازی فر های گازی، مانند دیگر وسایلی که از گاز استفاده می‌کنند، نیازمند حضور یک فرد متخصص می‌باشد. اما تنها کاری که برای استفاده از فر های برقی باید انجام داد این است که دو شاخه‌ی آن را به پریز وصل کنید!

خرید فر گازی یا برقی

سخن آخر

به طور کلی انتخاب بین فر گازی یا برقی، دشوار است و افراد با توجه به نیازهایشان، انتخاب و در نهایت خرید می‌کنند. به طور کلی دو فاکتور بودجه و ترجیحات افراد معمولا تعین کننده ‎ترین عامل برای خرید تجهیزات از جمله فر آشپزخانه می‌‌باشد.

به طور کلی، اگر به دنبال یک گزینه مقرون به صرفه و سریع هستید، مدل‌های برقی به شما کمک خواهند کرد. همچنین استفاده از مدل‌های جدید و برقی، قدمی برای استقبال و استفاده تکنولوژی‌های جدید می‌باشد. و اگر می‌توانید کمی بیشتر هزینه کنید، فر های گازی انتخاب مناسبی هستند.  البته مدل‌هایی در بازار وجود دارند که ترکیبی از هر دو را داشته و برای افرادی که انعطاف پذیری را دوست دارند، مناسب است؛ البته کمتر رایج بوده و نسبت به دیگر گزینه ‌ها گران تر می‌ باشد. در آخر تصمیم با شماست!

در این مقاله سعی داشتیم با مروری سریع و کلی بر روی ویژگی‌های فر های گازی و فر های برقی، شما را برای مناسب ترین انتخاب، راهنمایی کنیم. از همراهی شما تا پایان متشکریم.