لوازم آشپزخانه توکار

اجاق گاز توکار برقی بهتر است یا گازی؟

از لحاظ قیمت هر دو اجاق گاز توکار برقی یا گازی بسته به مارک و مدل در اصل در یک محدوده قیمت هستند. برای درک اینکه خرید کدام اجاق گاز در هزینه شما صرفه جویی می‌کند، ابتدا باید بدانید که اجاق گاز برقی و گازی هر کدام چگونه از انرژی استفاده می‌کنند. در این مقاله از جهات گوناگونی این دو مدل اجاق بررسی می‌شود، تا به شما کمک کند بهترین نوع اجاق گاز را با توجه به نوع مصرف خود انتخاب کنید.

روش کار اجاق گاز توکار گازی

هنگام استفاده از اجاق گاز توکار گازی، گاز طبیعی از منبع اصلی گاز در خانه شما وارد اجاق گاز شما می شود. به سرشعله منتقل می‌شود، جایی در داخل تجهیزات توکار در یک لوله با هوا ترکیب می شود. همانطور که این مخلوط گاز و هوا از طریق سوراخ های مشعل آزاد می‌شود، با هوا بیشتری مخلوط می شود و شعله را ایجاد میکند. سیستم احتراق مخلوط گاز و هوا را روشن می کند و شعله آبی ایجاد می کند. هنگامی که دکمه کنترل سر شعله را می چرخانید، دقیقاً میزان گاز وارد شده به مشعل را کنترل می کنید. هرچه بیشتر آن را بچرخانید گاز بیشتری آزاد می‌شود.

روش کار اجاق گاز توکار برقی

اجاق گاز برقی شامل یکی از دو نوع سیستم احتراق سر شعله پایلوت و یا سیستم احتراق الکترونیکی است. مدل پایلوت یک شعله آبی دائمی است که در نزدیک سر شعله می سوزد. از آنجا که همیشه روشن است، مدل پایلوت گاز بیشتری نسبت به سیستم احتراق الکترونیکی مصرف می‌کند. یک سیستم فندک الکترونیکی تنها هنگامی که مشعل را روشن می‌کنید جرقه ای ایجاد می کند و گاز روشن می‌شود.

هنگامی که از اجاق گاز توکار برقی استفاده می‌کنید، برق به سیم داخل تجهیزات توکار می‌رسد. اجاق‌های برقی رومیزی دارای یک سیم پیچ داخلی هستند که در زیر سطح پخت قرار دارد. هنگامی که پیچ روی اجاق گاز را می‌چرخانید، برق به سیم پیچ جریان می‌یابد و فلز را گرم می‌کند. هنگامی که به رنگ نارنجی روشن در می‌آید، می‌توانید بگویید که جریان برق به سمت سرشعله جریان می‌یابد. هر چه بیشتر صفحه را بچرخانید، جریان برق بیشتری به مشعل می‌رسد و داغ‌تر می شود، اما کنترل آن به اندازه اجاق گاز توکار گازی دقیق نیست.

در نبرد بهره وری انرژی اجاق گاز توکار برقی یا گازی به طور قطع مدل گازی برنده است. برای تولید و رساندن برق به اجاق گاز برقی حدود سه برابر انرژی بیشتری لازم است. اما برای خرید اجاق گاز و رعایت نکات صرفه جویی در مصرف انرژی (به برچسب کناری آن مراجعه کنید) این برچسب می‌تواند به شما کمک کند که که در رابطه با مصرف انرژی دستگاه بیشتر بدانید.

اجاق گاز توکار برقی

سهولت کار با کدام مدل بیشتر است

علاوه بر موارد بیان شده؛ استفاده از اجاق گاز توکار گازی نیز بسیار آسان تر از مدل برقی است. در مورد سهولت استفاده، اجاق گاز توکار گازی به طور واضح برنده است. اگرچه اجاق‌های برقی گاهی سریع‌تر از گازی گرم می‌شوند، اما آشپزها می‌توانند با بالا و پایین بردن سریعتر و راحت‌تر سطح حرارت را کنترل کنند. همچنین، سر شعله های اجاق گاز توکار برقی تمایل بیشتری به نگه داشتن گرما دارند، بنابراین اگر قابلمه ای را روی اجاق بگذارید ممکن است پخت و پز حتی پس از خاموش کردن شعله، ادامه یابد و در نهایت غذای شما بسوزد، حتی با وجود اینکه شعله را خاموش کرده باشید.

اجاق گاز توکار گازی و برقی ممکن است از نظر قیمت تقریباً مشابه باشند، اما بهره وری انرژی اجاق گاز توکار گازی معمولی در طولانی مدت در مصرف انرژی صرفه جویی می‌کند.

ایمنی

در مبحث ایمنی می‌توان بر هر دو مورد تمرکز کرد. برخی از افراد در اطراف اجاق گاز توکار گازی، به دلیل وجود شعله، کمی محتاط هستند. اجاق‌های برقی نیز می‌توانند باعث آتش سوزی شوند، اما به دلیل نداشتن شعله احتمال آن کمتر است. اجاق‌های برقی می توانند خطرناک باشند، زیرا بسیاری اوقات مردم اطلاعی در مورد داغ بودن یا نبودن مشعل‌ها ندارد.

با توجه به وجود گاز در تجهیزات توکار اجاق گاز همچنین خطر نشت گاز ممکن است ما را تهدید کند. البته اگر تجهیزات توکار به درستی نصب شده باشد، احتمال نشت گاز وجود ندارد، اما همچنان بایستی احتیاط کرد.

تمیز کردن

برای تمیز کردن اجاق گاز توکار گازی به راحتی میتوان توری ها و سرشعله ها جدا کرد که تمیز کردن آنها را بسیار آسان می کند. اگر چه برخی از اجاق های برقی مسطح و شیشه ای هستند و نظافت آنها راحت است. اما اگر اجاق برقی با سیم پیچ برقی دارید، این داستان فرق دارد، تمیز کردن آنها می تواند بسیار سخت باشد.