لوازم آشپزخانه توکار

بایدها و نبایدهای استفاده از ماکروفر و مایکروویو

ماکروفر و مایکروویو

کار کردن با ماکروفر و مایکروویو دارای اصول خاصی است. همانطور که می‌دانید بدون توجه به اصول استفاده از این دستگاه‌ها ممکن است که در معرض خطر قرار بگیرید. با توجه به آن که برخی از افراد بدون توجه به قواعد استفاده از ماکروفر و مایکروویو اقدام به استفاده از آن‌ها کرده و اتفاقات بسیار بدی برایشان پیش آمده، دانستن این قواعد بسیار ضروری است. در این مقاله سعی ما آن است که شما را با بایدها و نبایدهای استفاده از ماکروفر و مایکروویو آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

نبایدهای استفاده از ماکروفر و مایکروویو

در وهله‌ی اول شما را با مواردی که نباید در حین استفاده از ماکروفر و مایکروویو انجام بدهید آشنا می‌کنیم. این موارد را در زیر مشاهده می‌کنید.

  • عدم استفاده از ظروف فلزی

اولین و مهم‌ترین کاری که نباید در حین استفاده از مایکروویو انجام بدهید آن است که ظروف فلزی را درون آن قرار ندهید. این نوع ظروف به علت خاصیت رسانایی بالایی که دارند، میل به جرقه زدن داشته و ممکن است خطرات بزرگی را برای شما ایجاد کنند در عوض، ظروف سرامیکی و شیشه‌ای مقاوم، گزینه‌های مطمئن‌تری برای استفاده هستند.

  • عدم پختن غذاهای متفاوت در یک زمان

یکی از مواردی که متأسفانه بسیاری از افراد آن را رعایت نمی‌کنند آن است که تصمیم می‌گیرند در یک زمان، هر چه موادی که نیاز دارند را گرم کنند. نکته‌ای که این افراد از آن غافل هستند آن است که هر غذایی نیاز به زمان مخصوص به خود است تا گرم بشود و زمان بیشتر، سبب خراب شدن و کثیف شدن ماکروفر می‌شود.

  • عدم قرار دادن ظروف بدون سرپوش

عدم استفاده از در و سرپوش برای ظروف غذایی باعث می‌شود که شما در معرض پاشیده شدن مواد غذایی به درون ماکروفر و مایکروویو قرار بگیرید. مواد زیادی وجود دارند که در حین گرم شدن پف کرده و یا آن که شروع به پرتاب شدن به بیرون از ظرف را می‌کنند و استفاده از یک سرپوش برای ظروف این مشکل را حل خواهد کرد.

  • برخی مواد را در آن نپزید.

مواردی مانند تخم مرغ‌، شیر و میوه را به هیچ وجه درون ماکروفر یا مایکرو ویو گرم نکنید چرا که با این کار تمامی خاصیت آن‌ها را از بین می‌برید. از طرف دیگر گرم کردن فلفل قرمز درون این دستگاه‌ها علاوه بر خطر ایجاد آتش‌سوزی، باعث تولید مواد شیمیایی مخصوصی خواهد شد که سبب سوزش گلو و چشم می‌شود.

 

بایدهای استفاده از ماکروفر و مایکروویو

بایدهای استفاده از ماکروفر و مایکروویو

 

بایدهای استفاده از ماکروفر و مایکروویو

به جز مواردی که نباید در حین کار با این دستگاه ها انجام بدهید، برخی موارد انجام آن‌ها بسیار ضروری است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • غذای خود را بررسی کنید.

اگر غذای خود را به طور مرتب بررسی کرده و غذاهایی که دارای مایع هستند را هم بزنید، غذای شما به بهترین نحو پخته خواهد شد. همچنین با عوض کردن مرتب محل قرار گیری غذا در ماکروفرو و مایکروویو، غذای شما چه در بیرون و چه از درون، گرم خواهد شد.

  • استفاده از دفترچه‌ی دستور العمل

یکی از مواردی که به صورت جدی پیشنهاد می‌شود که انجام بدهید، مطالعه‌ی دستورالعمل استفاده از ماکروفر و مایکرو ویو است. در حین گرم کردن و پختن غذا، دانستن این نکته که دستگاه شما به چه نحوی عمل می‌کند و چند وات است، کمک بسیار زیادی را به شما خواهد کرد.

  • زمان و دما را چک کنید

هر غذایی دارای زمان و دمای مناسب خود برای گرم شدن است. به همین دلیل باید در حین گرم کردن هر غذایی این موارد را به طور مرتب چک کرده و از درست کار کردن ماکروفر و مایکروویو خود مطمئن بشوید.

  • تمیز کردن و نگهداری

پس از هر دفعه‌ای که کار شما با ماکروفر و مایکرو ویو به پایان رسید، لازم است که آن را تمیز کنید. باقی ماندن ذرات مواد غذایی در درون این دستگاه‌ها باعث خواهد شد که در دفعات بعد، به دستگاه و غذا، آسیب وارد شود. همچنین ماکروفر و مایکروویو را در فاصله‌ی مناسبی از دیوار قرار داده و از بستن منافذ آن خودداری نمایید.

سخن آخر

با توجه به اهمیت دانستن موارد ضروری مرتبط با استفاده از ماکروفر و مایکروویو در این مقاله سعی شد که بایدها و نبایدهای مهمی که در حین استفاده از این دستگاه‌ها باید رعایت کنید را به طور کامل شرح بدهیم. امیدواریم که با استفاده از مطالب ذکر شده بتوانید علاوه بر تهیه‌ی غذای مناسب و سالم، دستگاه خود را نیز سالم نگه دارید.