لوازم آشپزخانه توکار

باورهای اشتباه درباره استفاده از ماکروویو

استفاده از ماکروویو

امروزه کم‌تر خانه‌ای وجود دارد که در آن از مایکروویو استفاده نشود. در حقیقت مزایای زیادی که این وسیله‌ی آشپزخانه به همراه خود دارد باعث شده تا اکر افراد برای تسهیل فرآیند پخت و پز خود از آن استفاده نمایند. یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از ماکروویو آن است که شما می‌توانید در کم‌ترین زمان ممکن غذای خود را به شیوه‌ی کاملا بهداشتی آماده نمایید. با تمام این اوصاف، برخی از شایعه‌ها در ارتباط با استفاده از مایکروویو وجود دارند که هیچکدام صحت ندارند. شناخت این شایعه‌ها باعث می‌شود تا اطلاعات شما نیز در ارتباط با این وسیله افزایش یابد به همین دلیل در ادامه‌ی این مقاله به بررسی باورهای اشتباه درباره استفاده از ماکروویو می‌پردازیم.

  1. مایکروویو و سرطان

یکی از قدیمی‌ترین و متداول‌ترین شایعه‌هایی که در ارتباط با مایکروویو وجود دارد آن است که استفاده از مایکروویو باعث می‌شود که شما سرطان بگیرید. برای آن که اشتباه بودن این شایعه را بررسی کنیم نیاز است که در وهله‌ی اول اشعه‌هایی را که منجر به سرطان می‌شوند را بررسی نماییم. یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده‌است چنین شایعه‌ای نه تنها در کشور ما که در میان مردم سایر کشورهای جهان نیز متداول شود، آن است که این دسته از مردم تصور می‌کنند که ساختار درونی مایکروویو مانند دستگاه‌های سی‌تی اسکن کار می‌کند. در حقیقت مایکروویو دارای فرکانس‌های رادیویی است که با فرکانس‌های دستگاه‌های سی‌تی اسکن فاصله‌ی بسیار زیادی دارد و این بازه‌ی فرکانس، بازه‌ای است که هر روزه و در هر جایی با آن سرو کار داریم به همین دلیل نیز این شایعه، اشتباه است.

  1. از بین بردن ارزش مواد غذایی

از جمله شایعه‌های دیگری که در ارتباط با مایکروویو مطرح شده‌، آن است که گرم کردن غذا با استفاده از مایکروویو باعث می‌شود تا ارزش مواد غذایی از بین برود. این نکته را در نظر داشته باشید که خود این مسئله که گرم شدن غذا باعث کاهش ارزش مواد غذایی می‌شود صحیح است. در حقیقت این موضوع ارتباطی به استفاده از مایکروویو یا اجاق گاز ندارد. شما اگر غذای خود را به هر شیوه‌ای گرم کنید باز بخشی از ارزش غذایی آن کاهش می‌یابد اما اگر این مسئله را فقط به مایکروویو نسبت داد به عبارتی از نوعی مغلطه استفاده شده‌است گویی که فقط مایکروویو این عیب را دارد. هرچند که کاهش ارزش غذایی توسط گرم شدن و پخته شدن، هنوز به طور کامل اثبات نشده و سایر جنبه‌های این کار نیز هنوز مورد تحقیق واقع نشده‌است.

  1. غذای رادیواکتیو!

یکی دیگر از شایعه‌های خنده‌داری که در ارتباط با مایکروویو رایج شده‌است آن است که برخی از افراد تصور می‌کنند که غذایی که توسط مایکروویو گرم یا پخته می‌شود، آغشته به ذرات رادیواکتیو می‌شود. برای آن که این شایعه را بررسی کنیم کافی است که به خواص مواد رادیواکتیو بازگردیم. مواد رادیواکتیو با توجه به نسبت و حجم مواد تشکیل‌دهنده‌ی خود می‌توانند به سرعت بر روی پوست و بدن واکنش دهند، به نحوی که نیاز نیست برای پخته شده غذا صبر نمایید پس اگر قرار است واکنشی داده شود پیش از پختن و خوردن، خود را نشان می‌دهد. برهان علمی که این ادعا را رد می‌کند آن است که طیف به کار گرفته شده در مایکروویو از نوع الکترومغناطیس است که مشخصا با طیف رادیواکتیو متفاوت است.

 

استفاده از ماکروویو

  1. ظروف درون مایکروویو سرطان‌زا می‌شوند

این باور نیز نتیجه‌ی اطلاعات ناکافی در ارتباط با شیوه‌ی استفاده از مایکروویو است. در حقیقت زمانی که شما فردی باشید که می‌دانید از چه جنس وسیله‌ای باید در مایکروویو استفاده شود، دیگر فریب چنین شایعه‌هایی را نخواهید خورد. دلیل اصلی این باور آن است که این دسته از افراد تصور می‌کنند که به دلیل عدم امکان استفاده از ظروف فلزی در مایکروویو، تنها می‌توانند از ظروف پلاستیکی استفاده کنند. از آن جایی که اکثر ظروف پلاستیکی بر اثر گرم شدن مواد سرطان‌زا آزاد می‌کنند، تصور می‌کنند که مایکروویو باعث این مشکل می‌شود. با توجه به این موضوع، استفاده از ظروف شیشه‌ای ضد حرارت و ظروف سرامیکی در مایکروویو گزینه‌ی خوبی برای این کار خواهد بود.

سخن آخر

رواج استفاده از مایکروویو در خانه‌ها هر روز افزایش می‌یابد. از آن جایی که شیوه‌ی استفاده از ماکروویو متفاوت با اجاق گازهای معمولی است، شناخت تکنیک‌ها و ترفندهای استفاده از این وسیله‌ی آشپزخانه باعث می‌شود تا شما بتوانید خبر واقعی را نسبت به خبر دروغین، در ارتباط با مایکروویو تشخیص دهید.