لوازم آشپزخانه توکار

انواع سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب آشپزخانه

سیستم گرمایشی و سرمایشی

آشپزخانه به عنوان یکی از مهم‌ترین نقاط هر خانه‌ای شناخته می‌شود. امروزه طراحی‌ها و سبک‌های مختلفی برای آشپزخانه‌ها ابداع شده‌اند. نقطه‌ی مشترک تمامی این طراحی‌ها آن است که اصول ایمنی و حیاتی مورد نیاز شما در تمامی این طرح‌ها رعایت شده‌است. برای آن که بتوانید آشپزخانه‌ای داشته باشید که در تمامی فصل‌های سال قابل استفاده باشد و همچنین سبک ایده‌آلی در این زمینه انتخاب نمایید باید با انواع سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب آشپزخانه آشنا شوید. از آن جایی که روش‌های متعددی برای اجرای این کار است، در ادامه‌ی مقاله به بررسی انواع این سیستم‌ها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

سیستم گرمایشی آشپزخانه

گرمایش آشپزخانه باید به شیوه‌ای اجرا شود که بیشترین میزان امنیت را داشته باشد. در حقیقت به دلیل وجود انواع دستگاه‌های برقی و گازی در آشپزخانه، باید سیستم‌های گرمایشی مخصوصی را اجرا نمایید. از گذشته تاکنون بحث‌های فراوانی در ارتباط با سیستم گرمایشی آشپزخانه انجام شده‌است و معمولا اختلاف نظرهای زیادی در این حیطه وجود دارد اما در زیر به معرفی سیستم‌هایی می‌پردازیم که عموما در سراسر دنیا در حال استفاده هستند.

  • شوفاژ

یکی از سیستم‌های گرمایشی آشپزخانه، استفاده از انواع شوفاژ است. مدل‌های اولیه‌ی شوفاژ، با استفاده از بخار، اقدام به گرم کردن محیط می‌کردند اما امروزه، استفاده از آب برای گرمایش آشپزخانه توسط شوفاژ، به امر متداولی تبدیل گشته‌است. نصب آسان و هزینه‌ی پایین از جمله مزایای استفاده از شوفاژ است؛ افزایش ابعاد شوفاژ در صورتی که به گرمای بیشتری نیاز دارد نیز، از معایب این وسیله است.

  • گرمایش از کف

گرمایش از کف یکی از روش‌های گرمایش آشپزخانه است که اجرای آن براساس طرح‌های باستانی صورت گرفته‌است. در این روش، لوله‌های مخصوصی که در آن، آب گرم در حال عبور است، اقدام به گرم کردن محیط می‌کنند. گرمایش از کف باعث می‌شود تا سطح گرما، به صورت یکنواخت در تمامی محیط آشپزخانه پخش شود. البته یکی از مهم‌ترین معایب این کار، هزینه‌ی بالای اجرای این نوع طرح‌ها است.

  • بخاری برقی

زمانی که نتوانید از روش‌های ذکرشده برای گرمایش آشپزخانه استفاده نمایید، گزینه‌ی مقرون به صرفه‌ای تحت عنوان بخاری برقی به شما کمک به سزایی خواهد کرد. در حقیقت از آن جایی که بخاری برقی، فضای کمی را اشغال می‌کند دیگر نگرانی بابت وسیله‌ی گرمایشی نخواهید داشت. یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از بخاری برقی برای گرمایش آشپزخانه آن است که هزینه‌ی تهیه و نصب این نوع از بخاری‌ها بسیار پایین‌تر از روش‌های دیگر است. البته، تولید بوی بد و تعمیرات زیاد، از معایب این وسیله به شمار می‌آیند.

 

انواع سیستم گرمایشی و سرمایشی

انواع سیستم گرمایشی و سرمایشی

 

سیستم سرمایشی آشپزخانه

محیط آشپزخانه به دلیل وجود اجاق گاز و همچنین نبود فضای کافی، معمولا گرم است. در حقیقت افرادی که زمان زیادی را در آشپزخانه صرف می‌کنند، از گرمای این محیط، رنج می‌برند. حال تصور کنید که در تابستان، بخواهید در آشپزخانه، آشپزی نمایید. برای آن که راحتی خود را تضمین نمایید باید از سیستم سرمایشی در آشپزخانه استفاده کنید. در زیر به معرفی چند سیستم سرمایشی آشپزخانه می‌پردازیم.

  • هود تخلیه

استفاده از هود تخلیه در آشپزخانه مزیت‌های زیادی را برای شما به همراه دارد. در حقیقت علاوه بر آن که دیگر اثری از بوی نامطبوع و بخار، در آشپزخانه باقی نخواهد ماند، گرمای اضافی موجود در آشپزخانه نیز از طریق این هودها خارج خواهد شد. البته این نکته را در نظر داشته باشید هود تخلیه دارای قیمت‌ها و جنس‌های مختلفی است.

  • استفاده از دریچه‌های مختلف

وجود پنجره و دریچه در آشپزخانه باعث می‌شود احساس خفگی موجود در آن از بین برود. در حقیقت این کار باعث می‌شود تا سیستم تهویه‌ی طبیعی را به آشپزخانه‌ی خود اضافه نمایید. یکی از مهم‌ترین مزایای وجود دریچه آن است که شما به جز سرمایش مناسب، از نور کافی و طبیعی نیز بهره‌مند خواهید شد.

  • انواع فن‌ها

یکی از متداول‌ترین سیستم‌های تهویه‌ی آشپزخانه، فن است. در حقیقت رواج فن آشپزخانه به قدری زیاد است که امروزه انواع مختلفی از آن‌ها در بازار موجود است. از آن جایی که محل نصب فن باید به صورت دقیق تعیین شود پیشنهاد می‌شود که از نظر کارشناسان این زمینه برای نصب فن آشپزخانه، استفاده نمایید.

سخن آخر

توجه به آشپزخانه و رفع تمامی نواقص آن باعث می‌شود تا زندگی راحت‌تری داشته باشید. در این مقاله به بررسی سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب آشپزخانه پرداختیم. از آن جایی که روش‌های متعددی برای اجرای این سیستم‌ها وجود دارد، پیشنهاد می‌کنیم که پس از تسلط بر مطالب این مقاله، اقدام به انتخاب بهترین سیستم گرمایشی و سرمایشی آشپزخانه، نمایید.