لوازم آشپزخانه توکار

انواع سبک کابینت

سبک کابینت

بدون تردید یکی از ارکان اصلی هر خانه و آشپزخانه‌ای، کابینت‌های آن می‌باشند. کابینت‌ها علاوه بر کاربردهایی که در آشپزخانه‌ها دارند، اگر متناسب و هماهنگ با سبک آشپزخانه انتخاب بشوند، باعث جلوه بخشیدن به خانه می‌شوند. برای انتخاب کابینت برای منزلتان باید به نوع طراحی و سبک آشپزخانه‌ی خود توجه کرده و بر اساس آن خرید کنید. ما در این مقاله می‌خواهیم مروری برسبک‌های کابینت داشته باشیم تا بتوانید بهترین انتخاب خود را داشته باشید. با ما همراه باشید.

کابینت‌های سنتی یا کلاسیک

یکی از قدیمی‌ترین و همچنین محبوب‌ترین سبک‌های کابینت، کابینت‌های کلاسیک هستند. این نوع کابینت‌ها معمولا نسبت به انواع دیگر کابینت، جزئیات بیشتری دارند. این برجستگی‌ها هم می‌تواند به شکل پنل‌های برجسته‌ی سه بعدی و هم به شکل طرح‌های تخته-مهره‌ای باشند. برای ساخت کابینت‌های کلاسیک، از مرغوب‌ترین چوب‌ها استفاده می‌شود. از این رو می‌تواند از هزینه‌‌ی زیادی داشته باشد. با توجه به استفاده‌ی چوب در این نوع کابینت‌ها، رنگ آن می‌تواند سفید، کرم، قرمز، برنزه و طیف گسترده‌ای از رنگ‌های چوبی متغیر باشد. کابینت‌های کلاسیک یکی از بهترین انتخاب‌ها برای خانه‌هایی با سبک و طراحی ایرانی می‌باشد.

کابینت‌های سنتی یا کلاسیک

کابینت‌های سنتی یا کلاسیک

کابینت‌های شیکر (shaker)

یکی دیگر از سبک‌های پرطرفدار کابینت و طراحی داخلی آشپزخانه، سبک شیکر است. اولین بار در دهه‌ی هشتاد میلادی این سبک رواج پیدا کرده است و مبنای آن کاربردی بودن در عین سادگی می‌باشد؛ پس این نوع طراحی، طرفداران زیادی در افراد با سبک زندگی مینیمالیست دارد. کابینت‌های شیکر طراحی ساده، تمیز و کاربردی را به نمایش می‌گذارند. از ویژگی‌های این سبک کابینت می‌توان به درهای تخته‌ای با قاب ریل، روکش‌های چوبی طبیعی و رنگ‌های خنثی مانند سفید یا خاکستری اشاره کرد. از کابینت‌های سبک شیکر با توجه به داشتن ظاهری کلاسیک و معمولی، در هر سبک آشپزخانه‌ای؛ از سنتی تا مدرن، می‌توان استفاده نمود. همچنین این نوع سبک کابینت، برای خانه‌هایی با متراژهای کوچک بسیار مناسب است.

کابینت‌های شیکر (shaker)

کابینت‌های شیکر (shaker)

کابینت‌های روستیک یا روستایی

کابینت‌های طرح روستیک، به معنای استفاده از نوعی کابینت است که تداعی کننده‌ی حال و احوال روستایی است. با گسترش روزافزون زندگی‌های شهری و دور شدن هر چه بیشتر از طبیعت و سبک زندگی قدیمی و روستایی، افراد تمایل بیشتری به تجربه زندگی‌های روستایی پیدا کرده‌اند و می‌خواهند حتی شده با استفاده از یک سبک کابینت، آن احوال را تجربه کنند. در سبک کابینت‌های روستیک، به طور معمول از کابینت‌های بزرگ، رنگ‌های گرم و چوب‌های بسیار زیاد و جزئیاتی ریزی مانند گره و حتی گاهی نقص‌های کوچک، استفاده می‌شود تا نشان دهنده‌ی سبک زندگی روستایی باشد. از وجود ناهمواری و مات بودن کابینت‌ها، برای برجسته کردن احساس اصالت چوب نیز استفاده می‌شود. می‌توان از وسایل آهنی و یا برنجی برای تکمیل این نوع طراحی استفاده کرد. این سبک طرفدارن خاص خود را دارد.

کابینت‌های روستیک یا روستایی

کابینت‌های روستیک یا روستایی

کابینت‌های اسلب ( slab)

یکی از جدیدترین سبک‌های کابینت، کابینت‌های اسلب هستند. در این سبک از کابینت، عنصر اصلی طراحی، سنگ‌هایی هستند که به صورت اسلب، فرآوری شده‌اند. یکی از دلایلی که این نوع سبک روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند، قیمت مناسب آن در مقایسه با صفحات چوبی است. می‌توان با توجه به سلیقه‌های مختلف، طراحی‌های متفاوتی از معاصر تا مدرن داشته باشد. با توجه به استفاده‌ی سنگ در این سبک، تمیز کردن فرایندی به مراتب ساده‌تر خواهد بود. زیرا که سنگ نسبت به انواع چوب، در محیط آشپزخانه، مواد کمتری از جمله آب و مواد غذایی، را جذب می‌کند.

کابینت‌های اسلب ( slab)

کابینت‌های اسلب ( slab)

کابینت‌های گلاس فرانت (glass-front)

کابینت‌های گلاس فرانت، اصطلاحا به سبکی از کابینت‌ها گفته می‌شود که در آن از تلفیق چوب و شیشه استفاده شده است. این سبک از کابینت‌ها، می‌توانند یک نقطه کانونی زیبا و کاربردی را در آشپزخانه شما ایجاد کنند. از سبک‌های گلاس فرانت به طور کلی برای کابینت‌های بالایی استفاده می‌شود. و این کابینت‌ها، به عنوان مکانی کاربردی برای نمایش ظروف شیشه‌ای، کتاب‌های آشپزی یا مجموعه‌ای ارزشمند از کاسه‌ها یا گلدان‌ها به کار می‌روند. همچنین اگر آشپزخانه‌تان چندان نورگیر نیست، استفاده از این سبک می‌تواند باعث روشن‌تر شدن فضا بشود. البته نکته‌ی قابل توجه این است که چون از مقدار نسبتا زیادی شیشه استفاده شده در این نوع خاص از طراحی، باید توجه مداوم به تمیز کردن شیشه‌ها داشته باشید.

 

کابینت‌های گلاس فرانت (glass-front)

کابینت‌های گلاس فرانت (glass-front)

سخن آخر

به عنوان سخن آخر، این موضوع قابل ذکر است که حتی قبل از انتخاب سبک کابینت مورد نظر خود، لازم است که به میزان هزینه‌ای که برای اینکار می‌خواهید خرج کنید، دقت داشته باشید. البته که شاید در ابتدا هزینه‌ی چشم‌گیری باشد، اما با در نظر گرفتن اثری که کابینت بر زیبایی خانه گذاشته و اینکه در اکثر مواقع سال‌ها بدون تغییر باقی می‌ماند، ارزش هزینه‌های حتی بالا را دارد.
در این مقاله سعی کردیم شما را با پرطرفدارترین سبک کابینت‌ها آشنا کنیم تا انتخاب بهتری داشته باشید. از اینکه تا اینجا با ما همراه بودید، متشکریم.