لوازم آشپزخانه توکار

معرفی انواع سبک هود

در این مقاله سعی بر این داشتیم که تمام ویژگی‌های هود آشپزخانه را به صورت دقیق بررسی کنیم و انواع سبک هود را به شما معرفی کنیم.

چه در زمان ساخت خانه‌ی جدیدتان و چه زمانی که قصد تغییر دکوراسیون خانه و آشپزخانه‌ی خود را داشته باشید، یکی از وسایل مهمی که نمی‌توان به راحتی از آن گذشت، هود آشپزخانه می‌باشد. هود در آشپزخانه نقش تهویه و پاکسازی هوا را داشته و در نتیجه برای داشتن آشپزخانه‌ای سالم و با هوای تازه، اهمیت زیادی دارد. هودها، دودهای سمی، چربی، ذرات مزاحم، بوی پخت و پز، بخارهای ناخواسته و هوای کهنه را جذب کرده و از محیط خارج می‌کنند. 

همچنین هودها، سبک‌ها و انواع مختلفی دارند که البته هر کدام از این مدل‌ها، سبک کار و نمای بیرونی خود را نیز دارند. افراد با توجه به نوع نیاز و سلیقه‌ی خود، می‌توانند از بین مدل‌های مختلف، هود مد نظر خود را انتخاب کنند. در ادامه‌، انواع سبک‌های هود را معرفی و بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

نکات لازم در زمان انتخاب هود

برای انتخاب بهترین نوع هود که بتواند نیازهای شما را به طور کامل برطرف کند، باید به چندین مورد توجه داشته باشید؛ مواردی مانند: سبک دکوراسیون آشپزخانه، وسایلی که در آشپزخانه استفاده می‌کنید، نوع اجاق گاز. البته مهم‌ترین و آخرین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، اندازه و فضای موجود در آشپزخانه‌ است که بسیار نکته هوشمندانه‌ای تلقی می‌شود. چرا که مهم‌ترین کاری که هودها انجام می‌دهند، تهویه هوا می‌باشد و در صورت عدم تناسب بین اندازه‌ی هود و آشپزخانه، این‌کار به خوبی انجام نشده و درنتیجه علاوه بر اتلاف هزینه‌های شما، ممکن است آسیب‌هایی را برای سلامتی افرادی که مدام در آشپزخانه فعالیت می‌کنند، به همراه داشته باشد.

انواع سبک هود

آشنایی و شناخت انواع هود، می‌تواند کمک بسیاری در داشتن یک انتخاب خوب به شما باشد. در ادامه انواع سبک هود را معرفی و بررسی می‌کنیم:

  1. هود زیر کابینت

هود زیر کابینت، یکی از رایج‌ترین انواع هود در سراسر جهان می‌باشد. علت نام گذاری آن هم به علت نصب این هودها در زیر کابینت‌ها است. به دلیل اندازه‌ی مناسب و جمع و جوری که دارد، یکی از مناسب‌ترین انتخاب‌ها برای انواع آشپزخانه‌ها می‌باشد.

در زمان نصب هود زیر کابینت، باید ارتفاع کابینت و عرض و عمق هود را در نظر داشته باشید. اگر هود خیلی پایین نصب شود، می‌تواند برای کسانی که آشپزی می‌کنند، دست و پا گیر باشد. همچنین ممکن است به علت نزدیکی بیش از حد به بخار و گرمای اجاق گاز، کارایی خود را به صورت کامل از دست بدهند.

یک هود زیر کابینت مانند تمام انواع هودهای دیگر، باید دارای یک فن قوی برای خارج کردن قطرات چربی و دود و حفظ محیطی تازه در آشپزخانه باشد. البته در زمان خرید هود، سطح سر و صدای هود و سرعت آن را در نظر داشته باشید؛ چرا که بعضی از هودها، با داشتن صدای بیش از اندازه، موجب آزرده خاطر شدن افراد حاضر در آشپزخانه می‌شوند. البته معمولا در بسیاری از هودهای زیر کابینت، امکان تنظیم سرعت و به دنبال آن صدای هود، وجود دارد.

 

  1. هود دیواری

یکی دیگر از پرکاربردترین انواع هودها، هودهای دیواری هستند. در صورتی که آشپزخانه‌ی شما، کابینت بالای محدوده‌ی اجاق گاز را نداشته باشد، باید از هودهای دیواری استفاده کنید. این هودها، به طور مستقیم بر روی دیوار آشپزخانه‌ی شما نصب شده و به سیستم خروجی آشپزخانه‌ی شما برای تهویه، متصل می‌شوند.

هودهای دیواری، به دلیل اندازه‌های نسبتا بزرگی که دارند، می‌توانند تمام ذرات کثیف و هوای بد بو را به طور کامل جذب کنند. البته به همین دلیل، هودهای دیواری بزرگ – برای آشپزخانه‌های کوچک توصیه نمی‌شود.

  1. هود جزیره‌ای!

 برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه، مدل‌های مختلفی وجود دارد که افراد و خانواده‌های مختلف، برای اساس نیازها و سلایق خود، مدل مد نظر خود را برای طراحی آشپزخانه، انتخاب می‌کنند. یکی از آن مدل‌ها که طرفداران خاص خود را دارد، مدل جزیره می‌باشد. در این مدل، برخی از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند که اجاق گاز را در وسط آشپزخانه یا همان جزیره قرار دهند. در این نوع آشپزخانه‌ها، دیگر امکان استفاده از هودهای زیرکابینتی و هودهای دیواری، وجود ندارد. در این مواقع باید از هودهای جزیره‌ای استفاده کرد. این هودها عملکردی مشابه دیگر انواع هود دارند و تفاوتشان با دیگر هودها در این است که هودهای جزیره‌ای به اتصال به مجاری خروجی در سقف، نصب می‌شوند و تمام هوای آلوده را از آشپزخانه حذف می‌کنند.

هودهای جزیره‌ای، علاوه بر استفاده در این سبک دکوراسیون، برای منازلی که آشپزخانه بزرگی دارند نیز می‌توانند انتخاب مناسبی باشند. البته این نوع در مقایسه با دیگر انواع هود، نیز گران‌تر می‌باشد. همچنین به علت اینکه تنها نقطه‌ی اتصال هودهای جزیره‌ای به سقف است، باید در زمان نصب آن، دقت بسیاری داشت.

سخن آخر

در این مقاله سعی بر این داشتیم که تمام ویژگی‌های هود آشپزخانه را به صورت دقیق بررسی کنیم و انواع سبک هود را به شما معرفی کنیم. در واقع در زمان خرید هود، باید همه‌ی جنبه‌های مثبت و منفی انواع مدل‌ها را در نظر بگیرید و با توجه به کارآمدی و قیمت آن‌ها، بهترین هود را با توجه به ساختار و اندازه‌ی آشپزخانه‌ی خود انتخاب کرده و اطمینان پیدا کنید که درست‌ترین انتخاب را داشته‌اید؛ چرا که تعویض کردن هود، کاری زمان‌گیر و هزینه‌بر می‌باشد. در این مقاله سعی داشتیم تا با معرفی سه مورد از پرکاربردترین هودها، راهنمایی برای شما را در انتخابی بهتر داشته باشیم. از اینکه تا پایان این مقاله، همراه ما بودید متشکریم.