گاز صفحه ای

انواع اجاق گاز

انواع اجاق گاز

گازها از نظر عملکرد، جنس بدنه و شکل ظاهری انواع اجاق گاز مختلفی دارند.  گازها یکی از ضروری ترین وسایل آشپزخانه محسوب می شوند و روزانه چندین و چند بار مورد استفاده قرار می گیرند.

 

اجاق گازها و انواع آن:

اجاق گازها خارج از شکل ظاهری و جنس بدنه، از نظر منبع تغذیه به سه گروه تقسیم می شوند که عبارتند از: اجاق گازهای برقی، اجاق گازهای گازی و اجاق گازهای برقی_گازی که هر کدام این ها با عملکردهای جداگانه کار یکسانی انجام می دهند و وظیفه طبخ غذا را برعهده دارند.

 

  • اجاق گازهای برقی:

اجاق گازهای برقی بوسیله دوشاخه ای که در آن ها طراحی شده به برق شهری وصل می شوند و با استفاده از برق غذا را طبخ می کنند.

گازهای برقی

گازهای برقی

  • اجاق گازهای گازی:

اجاق گازهای گازی با شیلنگ های مخصوصی به شیر گاز وصل می شوند و با تامین انرژی از گاز، روشن می شوند و غذا را می پزند.

 

گازهای گازی

گازهای گازی

  • اجاق گازهای برقی_گازی:

اجاق گازهای برقی_گازی که امروزه متداول ترین نوع اجاق گازها هستند هم با استفاده از شیر و شیلنگ و هم با استفاده از دوشاخه و پریز، می توانند روشن و غذا را طبخ کنند.
این نوع از اجاق گازها پرطرفدار هستند و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

گازهای برقی_گازی

گازهای برقی_گازی

 

جنس اجاق گازها:
جنس اجاق گازها از شیشه، استیل و یا ترکیبی از این دو متریال است که با طراحی های نو و مدرن بصورت توکار و روکار در آشپزخانه های شما می درخشند و هرکدام به نوعی زیبا و چشم نواز هستند.

 

رابطه انسان با اجاق گاز:
بله ما به عنوان یک انسان که هر روز باید به سه وعده غذایی مهم خود پاسخ دهیم، دست به دامن اجاق گاز ها می شویم و ساعت های مهمی از زندگی مان را بر سر شعله گاز می گذرانیم.
می شود گفت، غذا ها با تمام جذابیت و اهمیتی که برای ما دارند، نقطه اتصال ما انسان ها با اجاق گاز ها هستند.
انسان رابطه مستقیم و مداومی با این وسیله آشپزخانه دارد. شما وقتی زیر گاز را روشن می کنید و ظرفی روی آن می گذارید، موظفید تا کل زمان پخت را از اجاق گاز خود غافل نشوید. درواقع مهم بودن غذا این الزام را بوجود می آورد تا چشم از روی گاز برندارید.
شاید بهتر است بگویم ما انسان ها بیشتر زمان خود را در انتظار پخت غذا صرف می کنیم و به همین خاطر است که اجاق گازها اهمیت زیادی دارند.

 

باید های یک اجاق گازها خوب:
جنس انواع اجاق گاز ها بواسطه استفاده روزانه آن هم در چند نوبت بصورت زمانبر، بسیار مهم است. مثلا اگر جنس صفحه اجاق گاز از شیشه است، باید از جنس آن شیشه مطمئن شد تا بعدا در حین پخت غذا آسیبی به گاز وارد نشود یا شیشه صفحه بر اثر حرارت بالا نشکند.
اجاق گازها بدلیل استفاده مکرر و مداوم، خیلی زود به زود کثیف می شوند و به همین دلیل باید جنس خوبی نیز داشته باشند.
این اجاق گاز ها نباید لک بگیرند و نیاز به شوینده های قوی یا تمیز کردن های دشواری داشته باشند.
همچنین صفحه گاز نیز باید جنس مرغوبی داشته باشد تا با تمیزکردن روزانه خط و خش نگیرد و زیبایی خود را از دست ندهد.
شعله های یک اجاق گاز خوب نیز باید مقاوم و طراحی استانداردی داشته باشد. برخی از شعله ها بعد از مدتی سوراخ شده یا می گیرند که همین علت باعث می شود تا حرارت بصورت نامتناسب پخش شود و در نتیجه غذا در یک سطح نپزد.
لوله های زیر شعله گاز نیز بسیار مهم است. این لوله ها نبایستی سوراخ شوند یا از زیر شعله هایشان گاز نشت کند. نشت گاز بسیار خطرناک است و به همین خاطر باید همواره از صحت اجاق گازخود اطمینان حاصل کرد.