لوازم آشپزخانه توکار

انتخاب و خرید وسایل جهیزیه

انتخاب و خرید وسایل جهیزیه

یکی از ملزومات شروع زندگی جدید، تهیه لوازم خانگی و چیدمان آن‌ها در خانه‌ی جدید است. برای زوج‌ها، انتخاب و خرید وسایل جدید برای زندگی و ساده‌تر، خرید جهیزیه، می‌تواند به یکی از شیرین‌ترین و جذاب‌ترین مراحل برای شروع زندگی تبدیل شود. اما همزمان ممکن است کمی گیج کننده و چالش برانگیز باشد. چرا که در بازار لوازم خانگی، آنقدر تنوع و تعداد وسایل ضروری و غیر ضروری بالاست که انتخاب را کمی مشکل می‌کند. از طرفی با توجه به وضعیت اقتصادی و محدودیت مالی که برای جوانان وجود دارد، سختی اینکار را کمی بیشتر می‌کند. در نظر داشته باشید که برای شروع زندگی و خرید جهیزیه، نباید درگیر چشم و هم چشمی‌ها شده و بودجه‌ی خود را صرف خرید وسایل غیر ضروری کنید. در این مقاله ابتدا به نکات لازم در انتخاب و خرید وسایل جهیزیه پرداخته و سپس لیستی از مهم‌ترین لوازم خانگی برای شروع زندگی جدید بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

 

نکات قابل توجه در انتخاب لوازم جهیزیه

  1. اولویت بندی

شاید بدون اغراق بتوان گفت مهم‌ترین مرحله در خرید جهیزیه و لیست لوازم آن، اولویت بندی باشد. با توجه به تفاوتی سبک زندگی افراد با یکدیگر دارند، نمی‌توان برای همه‌ی افراد، از وسایل یکسانی استفاده کرد. برای مثال وسایل مورد نیاز عروس و دامادی که هر دو شاغل هستند تفاوت‌هایی مشخصی با دیگر زوج‌ها خواهد داشت؛ یا اگر از آن دسته از زوج‌هایی هستید که مهمانی‌های زیادی خواهید داشت، به لوازم متفاوت‌تری احتیاج پیدا خواهید کرد.

از سمت دیگر، اولویت بندی به دلیل محدودیت بودجه نیز اهمیت دارد. در خرید جهیزیه، باید اولویت بندی کرده و ابتدا وسایل ضروری و اولیه زندگی را تهیه کنید و در اولویت‌های بعدی، به سراغ دیگر لوازم بروید.

  1. بودجه بندی

مهم‌ترین دغدغه‌ی عروس و دامادها و همچنین خانواده‌های آن‌ها، بودجه‌ای است که باید صرف خرید جهیزیه کنند. بهترین راهکار قبل شروع خرید جهیزیه، این است که دقیقا مشخص کنید که چه میزان بودجه‌ای برای اینکار در نظر گرفته‌اید؛ این موضوع می‌تواند در مراحل بعدی خرید لوازم جهیزیه کمک زیادی به شما کرده و به این روند سرعت بخشد. حتی می‌توان برای هر دسته از وسایل (که در ادامه آن را بررسی خواهیم کرد)، بودجه‌ی خاصی در نظر بگیرید تا از خرید لوازم غیر ضروری نیز جلوگیری کنید.

 

  1. فضای خانه

در نظر داشتن متراژ و فضای موجود خانه‌ای که در آینده قصد دارید در آن سکونت داشته باشید نیز یکی از عوامل تعیین کننده در تهیه وسایل جهیزیه است. اگر بدون مد نظر داشتن این موضوع، جهیزیه خود را تکمیل کنید، ممکن است وسایلی را خریداری کنید که اصلا کاربردی نیست و یا برای استفاده از آن، هیچ جایی در خانه وجود ندارد.

دسته بندی لوازم جهیزیه

لوازم خانگی را که باید برای جهیزیه خریداری کنید، می‌‌توان در سه بخش کلی زیر دسته بندی کرد:

  • انتخاب و خرید وسایل جهیزیه برای لوازم آشپزخانه

معمولا وسایل آشپزخانه، اولین مواردی هستند که در خرید جهیزیه تهیه می‌شوند. برای لوازم آشپزخانه، تعداد و تنوع زیادی وجود دارد و برای شروع زندگی، به هیچ عنوان نیاز نیست تا همه‌ی وسایل قابل استفاده در آشپزخانه خریداری شود. در ادامه مهم‌ترین و کاربردی‌ترین وسایل آشپزخانه که برای شروع زندگی نیاز است را مطرح می‌کنیم.

  1. یخچال فریزر: بی‌شک اصلی‌ترین عضو هر آشپزخانه‌ای، یخچال فریزرها هستند که در نمونه‌ها و برندهای مختلف در بازار وجود دارند؛ می‌توانید با توجه به سلیقه، بودجه و نیازی که دارید یخچال فریزر مد نظرتان را انتخاب و خریداری کنید.
  2. اجاق گاز و فر: برای پخت و آماده سازی مواد غذایی موجود در یخچال، طبیعتا به وجود یک فر و یا اجاق گاز نیاز است. اجاق گازها انواع مختلفی مانند توکار یا روکار دارند که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب و خرید کنید. در نظر داشته باشید برای تهیه انواع فر و اجاق گازهای توکار می‌توانید از اینجا وارد شوید.
  3. ظروف مختلف: برای پخت و سرو مواد غذایی، به ظروف مختلفی احتیاج است؛ سایزهای مختلف قابلمه برای پختن غذاها، سرویس کفگیر، ملاقه، قاشق، چنگال و کارد، انواع بشقاب‌ها و به طور کلی انواع مختلف ظروف. البته در نظر داشته باشید با توجه به اینکه در شروع زندگی، تنها دو نفر هستید و احتمالا مهمان‌های چندانی نخواهید داشت، فقط ظروف ضروری را تهیه کنید و در صورتی که بودجه‌ی اضافه‌ای داشتید، ظروف تزئینی را نیز می‌توانید خریداری کنید.
  4. لوازم برقی: مانند چرخ گوشتی، آب میوه گیری، مخلوط کن و..
  5. ماشین لباسشویی
  6. جارو برقی
  7. کتری و قوری!

 

  • انتخاب و خرید وسایل جهیزیه برای وسایل پذیرایی و نشیمن

وسایل پذیرایی و نشیمن شامل وسایلی می‌شود که در نقاطی از خانه به غیر از آشپزخانه و اتاق خواب قرار می‌گیرند.

  1. سرویس مبلمان
  2. فرش
  3. سیستم صوتی و تصویری ( تلویزیون و تجهیزات جانبی آن )
  4. اتو
  5. میز ناهار خوری ( البته وجود میز ناهار خوری در ابتدای زندگی ضرورت چندانی نداشته و حتی می‌توان با صمیمیت بیشتری، وعده‌های غذایی را در کنار هم بر روی سفره و روی زمین سرو کرد! )

 

  • انتخاب و خرید وسایل جهیزیه برای  اتاق خواب

همان طور که از اسم آن مشخص است، وسایلی که برای خواب و لوازم مربوط به استراحت را شامل می‌شود.

  1. سرویس تخت و لوازم جانبی آن
  2. تجهیزات مربوط به حمام و سرویس بهداشتی
  3. کمد و کتابخانه