لوازم آشپزخانه توکار

انتخاب بهترین نوع زودپز برای خانواده‌ی شما

زودپز

خرید وسایل و ملزومات آشپزخانه، همیشه با حساسیت‌های خاص و ظریفی به همراه بوده است. به ویژه که بیشتر افراد در جست‌وجوی وسایلی هستند که علاوه بر قیمت مناسب، دارای کیفیتی خوب باشد تا بتوانند چندین سال از آن‌ها استفاده کنند. خرید و انتخاب بهترین نوع زودپز نیز به علت سبک غذایی ما ایرانی‌ها، یکی از ضروری‌ترین وسایل در آشپرخانه‌ها می‌باشد. در این مقاله می‌خواهیم با هم به مرور نکاتی برای انتخاب بهترین نوع زودپز با توجه به خانواده‌ی شما بپردازیم. با ما همراه باشید.

چرا باید از زودپز استفاده کنیم؟

۱.پخت سریع غذا

همانطور که می‌دانید، زودپزها، دیگ‌هایی هستند که پخت غذا را با فشار بخار آب و دمای بالا انجام می‌دهند و این موضوع باعث می‌شود که مدت زمان پخت غذا به طور چشم‌گیری کاهش پیدا کند (زمان پخت را به حدود ۳/۱ زمان مورد نیاز با قابلمه‌های معمولی کاهش می‌دهد.) اما در عین حال، طعم و کیفیت غذا دچار تغییر نمی‌شود. با استفاده از زودپز زمان کمتری را می‌توانید در آشپزخانه سپری کنید!

۲. حفظ ارزش غذایی

پخت‌ و پز با زودپز، حدود ۵۰ درصد بیشتر باعث حفظ مواد مغذی موجود در مواد غذایی می‌شود. بر طبق مطالعات تحقیقاتی انجام شده، در مواد غذایی پخته شده با استفاده از زودپز، ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتری نسبت به پخت و پز با قابلمه‌ها و حتی مایکروویو حفظ شده است!

۳. صرفه جویی در انرژی

استفاده از زودپز علاوه بر صرفه جویی در زمان، باعث صرفه جویی در انرژی‌های گاز، برق و آب می‌شود. حتی کارآمدی زودپزها در صرفه جویی انرژی را می‌توان با لامپ‌های کم مصرف مقایسه کرد! بنابراین اگر لامپ‌های خانه‌ی خود را برای صرفه جویی در مصرف انرژی تغییر داده‌اید، زمان آن رسیده است که وسایل آشپزی خود را نیز تعویض کنید!

زودپزهای معمولی یا زودپزهای برقی؟!

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، هر دو نوع زودپز، غذا را تحت فشار بالا و در مدت زمان کوتاهی می‌پزند. اما در دستورالعمل‌ها و مدت زمان لازم برای انجام کار تفاوت‌هایی دارند. زودپزهای برقی، همانطور که از اسمشان مشخص است، به جای استفاده از گرمای شعله‌، از جریان برق استفاده می‌کنند تا فشار لازم را برای پخت و پز بوجود بیاورند. زودپزهای برقی اگرچه راحت‌ترند اما از مقاومت و دوام کمتری برخوردار هستند، در حالیکه زودپزهای معمولی، محکم‌تر بوده و در زمان کمتری نسبت به زودپزهای برقی مواد غذایی را می‌پزند. در اینجا مقایسه‌ای داشتیم بین این دو نوع زود پز که هر کدام برای چه افرادی مناسب می‌باشد

زودپزهای برقی مناسب برای افرادی است که:

  • بعضی از افراد تمایل زیادی به استفاده از شعله‌های گازها نداشته و حتی ممکن است حالتی ناخوشایند را پیدا کنند. در نتیجه بهترین انتخاب برای این افراد، زودپزهای برقی می‌باشد. تنها کاری که باید انجام داد، زودپز را تنظیم کرده و به مابقی کارهایتان رسیدگی کنید!
  • افرادی که به جایگزین کردن لوازم الکترونیکی با وسایل معمولی مشتاق هستند. مانند انواع پلوپزها، سرخ‌کن‌ها، گوشت‌کوب‌های برقی، چای‌سازها و کتری‌های برقی و… . پس زودپزهای برقی بهترین انتخاب برای این افراد می‌باشد.
  • والدین پر مشغله‌ای که حتی برای پخت غذا نیاز به برنامه‎‌ریزی دارند، یکی از طرفداران زودپزهای برقی می‌باشند. یکی از قابلیت‌های زودپزهای برقی این است که می‌توان تایمر آن را به‌گونه‌ای تنظیم کرد که قبل از رسیدن افراد به خانه، غذا حاضر و آماده باشد.
  • یکی دیگر از پرطرفدارترین افراد زودپزهای برقی، دانشجویانی هستند که ساکن خوابگاه می‌باشند. با توجه به فضای محدودی در اختیار دانشجویان است و نحوه‎‌ی عملکرد زودپزهای برقی، بهترین انتخاب برای این افراد می‌باشد.
  • زودپزهای برقی، می‌توانند انتخاب افراد مسن و سال‌خورده باشند؛ زیرا باتوجه به داشتن تایمر در این نوع زودپزها و خاموش شدن به موقع، دیگر نگرانی بابت فراموش کردن زمان روشن بودن گاز وجود ندارد!
  • در نظر داشته باشید که می‌توانید برای خرید زودپزهای برقی از اینجا وارد شوید.

 

زودپزهای معمولی مناسب برای افرادی است که:

  • همانطور که گفته شد، زودپزهای معمولی به علت اینکه شعله و گرمای مستقیم، فشار بیشتری را ایجاد می‌کند؛ زودتر از زودپزهای برقی، عمل می‌کنند. در نتیجه این زودپزها، برای افرادی که می‌خواهند در مدت زمان کمتری غذایشان آماده باشد، مناسب است.
  • افرادی که ماندگاری بالا برایشان از اهمیت بیشتری نسبت به راحتی برخوردار است. عمر مفید زودپزهای معمولی نسبت به زودپزهای برقی بیشتر است.
  • بعضی از افرادی که تمایل دارند، زودپز را بلافاصله بعد از اتمام کار، خنک کنند تا بتوانند راحت‌تر با آن کار کنند. زودپزهای معمولی را می‌توان به راحتی، با قرار دادن در سینک ظرفشویی و ریختن آب بر روی آن، خنکشان کرد. اما با توجه به اینکه زودپزهای برقی، الکتریکی هستند، این امکان برایشان فراهم نبوده و باید برای سرد شدن، مقداری صبر کرد. افرادی که این زمان برایشان اهمیت دارد، زودپزهای معمولی بهترین انتخاب برای آن‌هاست.
  • در نظر داشته باشید که می‌توانید برای خرید زودپزهای معمولی از اینجا وارد شوید.

زودپزها با اندازه‌های مختلف

زودپزها، چه زودپزهای برقی و چه معمولی، در اندازه‌های متفاوتی عرضه می‌شوند. با توجه به تعداد افراد خانواده‌تان و افرادی که ممکن است برای آن‌ها غذا درست کنید، زودپزی با اندازه‌ی مناسب بگیرید. اندازه‌ی زودپزها، با لیتر بیان می‌کنند و برابر با کل ظرفیت آن‌هاست. توجه داشته باشید که هنگام پخت و پز، حداکثر باید ۳/۲ آن را باید پر کنید. همچنین زمان پخت حبوبات بهتر است که نصف زودپز را پر کنید، زیرا که زمانی که پخته می‌شوند، حجمشان بیشتر شده و کف می‌کنند. معمولا زودپزهایی که در بازار وجود دارند، بین ۴ تا ۲۲ لیتر هستند.

  • زیر ۵ لیتر که برای افراد مجرد یا خانواده‌های ۲ یا سه نفره مناسب است.
  • ۵ تا ۷ لیتر که برای خانواده‌های ۳ تا ۶ نفره گزینه خوبی است.
  • ۷.۵ تا ۱۰ لیتر؛ اندازه ایده‌آل برای خانواده‌هایی که بیش از ۶ نفر جمعیت دارند، یا افرادی که قصد دارند غذای بیشتری درست کنند و در فریزر نگه دارند.
  • بیشتر از ۱۰ لیتر؛ بیشترین ظرفیت زودپز که برای استفاده در مهمانی‌ها مناسب است و می‌توان برای بیش از ۱۵ نفر در آن غذا پخت.

سخن آخر

در این مقاله سعی داشتیم برای انتخاب بهترین نوع زودپز برای خانواده شما، نکاتی را ارائه کنیم. از همراهی شما متشکریم.