لوازم آشپزخانه توکار

افزایش ایمنی آشپزخانه با استفاده از وسایل توکار

ایمنی آشپزخانه

طبق گزارشات به دست آمده، تقریبا بیش از نیمی از آتش سوزی‌های خانه‌های مسکونی، از آشپزخانه‌ها شروع می‌شود. بر طبق آمار موجود، بیشترین تعداد آتش سوزی‌های گزارش شده، ناشی از برق گرفتگی‌هایی بوده که به علت عدم استفاده‌ی درست افراد از وسایل آشپزخانه و از جمله ماکروویو بوده است. البته آتش سوزی تنها یک مورد از اتفاقاتی است که ممکن است در آشپزخانه، رخ داده و ایمنی و امنیت آشپزخانه را کاهش بدهند. با توجه به اینکه ایمنی و امنیت آشپزخانه‌ها، اهمیت زیادی به ویژه در خانه‌هایی که فرزندان کوچک دارند، دارد؛ در این مقاله می‌خواهیم به بررسی یکی از روش‌هایی بپردازیم که با استفاده از آن، ایمنی آشپزخانه‌ها افزایش پیدا می‌کند. با ما همراه باشید.

آشپزخانه‌های ناامن!

همین الآن که مشغول مطالعه‌ی این مقاله هستید، احتمالا آشپزخانه‌تان جزو آشپزخانه‌های نا امن محسوب شده و ممکن است هم برای خودتان و هم برای فرزندانتان، خطرآفرین باشد! به عنوان مثال، اگر در چیدمان وسایل آشپزخانه‌تان، وسایل- به ویژه وسایل الکتریکی مانند یخچال، ماکروویو و …-  را به گونه‌ای جانمایی کرده‌اید، سیم‌های آن‌ها به صورت نامنظم و به راحتی در معرض دسترسی قرار دارد، آشپزخانه‌ی شما ناامن محسوب می‌شود؛ زیرا که علاوه بر آنکه ممکن است در معرض رطوبت قرار گرفته و موجب آتش سوزی شوند، ممکن است کودکان و یا حتی بزرگسالان با کشیدن اشتباهی سیم‌ها، موجب سقوط این وسیله و یا وسایل دیگر شوند.

همچنین زمانی که وسایلی مانند فر و ماکروویوها، بدون هیچ حفاظتی در آشپزخانه قرار گرفته شوند، به علت اینکه زمان استفاده از این وسایل، دچار درجه حرارت زیادی می‌شوند، ممکن است در صورت عدم رعایت احتیاط، موجب ایجاد سوختگی شوند.

آشپزخانه‌ی امن، با وسایل توکار

علاوه بر عواملی که پیش‌تر مطرح شد، عوامل دیگری نیز ممکن است موجبات نا امنی و کاهش ایمنی آشپزخانه را فراهم سازند؛ اما راه حل این گونه مشکلات چیست؟!

یکی از بهترین راه حل‌هایی که وجود داشته و تعداد زیادی از این مشکلات را برطرف می‌کند، استفاده از وسایل توکار در آشپزخانه می‌باشد. با استفاده از وسایل توکار در آشپزخانه، به علت اینکه تمام وسیله‌های موجود و متعلقات آن‌ها، به صورت کامل محفوظ می‌شوند و به راحتی در دسترس نیستند و فقط در زمان نیاز در دسترس هستند، عوامل مطرح شده و دیگر عوامل،  دیگر خطر آفرین نیستند.

آشپزخانه، یکی از پر ترددترین مکان‌های خانه می‌باشد؛ در نتیجه هرچقدر بتوان فضای آشپزخانه را بازتر کرده تا امکان رفت و آمد راحت‌تر شود-مخصوصا خانه‌های دارای فرزند خردسال- علاوه بر داشتن احساس آسایش و آرامش بیشتر، ایمنی نیز افزایش می‌یابد. زمانی که از وسایل توکار مانند یخچال‌های توکار، ماکروویو توکار و .. در آشپزخانه استفاده می‌شود، فضای در دسترس آشپزخانه بیشتر شده، رفت و آمد راحت تر و ایمنی و امنیت نیز افزایش می‌یابد.

علاوه بر این‌ها، هرچه در آشپزخانه، وسایلی که به هم مرتبط‌تر هستند، نزدیک به هم باشند، به علت کاهش تردد در آشپزخانه، ایمنی آشپزخانه بیشتر می‌شود. با استفاده از وسایل اصطلاحا رو کار، این امکان را به راحتی نمی‌توان ایجاد کرد؛ اما زمانی که از وسایل توکار استفاده شود، با طراحی خاصی که دارند، به راحتی می‌توان وسایل مرتبط به هم را در کنار هم قرار داد. این ویژگی علاوه بر مزایای خاص خود، در آپارتمان‌ها با آشپزخانه‌های کوچک، بسیار کاربردی می‌باشد.

در ادامه به معرفی یکی از پرکاربردترین وسایل توکار در آشپزخانه می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

فر توکار

یکی از وسایلی که در آشپزخانه‌ی هر خانه‌ای پیدا می‌شود، انواع فر می‌باشد. فر ها برای پخت بهتر غذاها و همچنین پخت انواع کیک و شیرینی، یکی از وسایل محبوب در هر آشپزخانه‌ای می‌باشند.

از مزایایی استفاده از فر توکار در آشپزخانه دارد، می‌توان به عدم اشغال فضای زیاد در آشپزخانه اشاره کرد، همچنین، همانطور که مطرح شد، با استفاده از فر توکار، ایمنی آشپزخانه، به واسطه‌ی اینکه کل فر در دسترس نبوده و در سطح بالاتری قرار میگیرد و امکان دسترسی کودکان به آن وجود ندارد، را افزایش می‌دهد.

فر توکار با صفحه دیسپلی

یکی دیگر از مزیت‌های فرهای توکار که استفاده از آن را برای کسانی که فرزندان کوچک دارند نسبت به فرهای روکار در اولویت قرار می‌دهد، مجهز بودن به قفل کودک می‌باشد. این ویژگی  باعث شده تا حتی اگر کودک به هر صورت به درب فر دسترسی پیدا کرده و بخواهد آن را باز کند، برای او خطر آفرین نباشد.

 همچنین، یکی از قابلیت های این فر توکار داشتن  فن خنک کننده است که پس از اتمام پخت، فن خنک کننده شروع به کار خواهد نمود تا دمای فر را پایین آورده و به این ترتیب حتی در صورت لمس کردن درب فر، شخص استفاده کننده دچار آسیب دیدگی نخواهد شد، ضمنا شیشه‌های استفاده شده در درب فر توکار به شکلی ساخته شده‌اند که از انتقال حرارت به خارج جلوگیری کرده و حتی در بالاترین دما که بالای ۲۰۰ درجه سانتیگراد می‌باشد دمای شیشه درب کنترل شده و در سطح پایین‌تری میباشد.

سخن آخر

همانطور که مطرح شد، در خانه‌های مسکونی –چه فرزندی داشته باشید و چه نداشته باشید- بهتر است که برای افزایش ایمنی آشپزخانه، از تجهیزات آشپزخانه‌ی توکار استفاده کنید. در این مقاله سعی داشتیم که مزایای استفاده از وسایل توکار در آشپزخانه را مطرح کرده تا شما را در این زمینه راهنمایی کنیم. از همراهی شما متشکریم.