لوازم آشپزخانه توکار

اصول نگهداری از انواع سینک

نگهداری از انواع سینک

محیط خانه و به خصوص آشپزخانه، در روحیه زنانِ خانه‌دار بسیار تاثیرگذار است. چرا که آن‌ها بیشتر اوقات خود را در این مکان به سر می‌برند. علاوه بر آن، آشپزخانه کانون خانواده و دورهمی‌های آنها است. به همین دلیل خانواده‌ها، بیشتر هزینه‌های خود را برای بهتر شدن این مکان انجام می‌دهند. استفاده از سینک‌های با کیفیت و خوش طرح، در زیباتر کردن آشپزخانه‌ها تاثیر زیادی دارد. اما معمولاً افراد از انواع سینک، مقاومت و نحوه نگهداری از آنها آگاه نیستند و بعد از خرید سینک متوجه می‌شوند که سینک‌های مناسب‌تری برای خانه آنها وجود داشته است. در این مقاله، ضمن معرفی انواع سینک ها، از ویژگی‌های بارز هر سینک، نکات اصولی در نگهداری از انواع سینک ها را عنوان کنیم، با ما همراه باشید.ید.

سینک‌های استیل

 سینک‌های استیل از گذشته تاکنون، همچنان انتخاب اول مردم جهان بوده است. این نوع سینک‌ها، در تماس مداوم با آب، زنگ نمی‌زنند و دوام بالایی دارند. البته این دوام و طول عمر زیاد سینک استیل، با ضخامت لگن سینک ارتباط زیادی دارد. هر چه ضخامت استیل به کار رفته بیشتر باشد، طول عمر سینک هم بیشتر می‌شود. متناسب با کیفیت سینک، قیمت آن‌ها متفاوت است و از لحاظ هزینه، دست خریداران را باز می‌گذارد. برای نگهداری اصولی از سینک استیل، بهتر است برای تمیز کردن آن، از پاک کننده‌های قوی استفاده نکنید یا حداقل به طور مداوم استفاده نکنید.

سینک‌های استیل در برابر ضرباتِ محکم، آسیب‌پذیر هستند. بنابراین با ضربات سنگین، در آنها فرو رفتگی ایجاد می‌شود. این نوع سینک ضربه‌های سطحی را جذب می‌کند. بنابراین ضربات سبک آسیبی به سینک وارد نمی‌کند. یکی از دغدغه‌های خانم‌های خانه‌دار در مورد سینک‌های استیل، تمیز کردن لکه‌های به جا مانده از  قطره‌های آب است. خوشبختانه این لکه‌ها آنقدر مقاوم نیستند و با یک پارچه یا حوله می‌توان آنها را پاک کرد. برای حفظ ظاهر بدون خراش سینک، از کشیدن اجسام تیز و برنده بر روی سینک خودداری کنید. با به کارگیری این نکات و نگهداری اصولی از سینک استیل، می‌توانید عمر سینک آشپزخانه را افزایش دهید و در عین حال هزینه‌ها را کم کنید.

 

سینک شیشهای

سینک شیشه‌ای، به دلیل ظاهر متفاوت از سینک‌های معمولی استفاده شده در خانه‌ها، مورد توجه افراد با سلیقه خاص است. این منحصر به فرد بودن، از مهم‌ترین مزیت‌های سینک شیشه‌ای است. این سینک‌ها، در شکل‌ و رنگ‌ مختلف طراحی و تولید می‌شود. معمولاً قسمت لگن سینک، از استیل ساخته شده است. سینک‌های شیشه‌ای ضد آب هستند و در برخورد مداوم با آب، زنگ نمی‌زنند. همچنین از بارزترین معایب این نوع سینک، شیشه‌ای بودن آن است! همانطور که از نامشان پیداست، این سینک‌ها شکننده هستند. بنابراین باید از برخورد اجسام سخت با آنها جلوگیری شود، هر چند در ساخت این سینک، از شیشه‌های نشکن و ضخیم استفاده می‌شود.

از طرف دیگر، کناره‌های سینک شیشه‌ای در برخورد با کابینت، ممکن است دچار شکستگی‌های جزئی شود. مخصوصاً در هنگام نصب، برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی، باید دقت زیادی به خرج داد. درست است که این سینک‌ها در برابر حرارت، مقاومت خوبی دارند، اما بهتر است که اجسام خیلی داغ را بر روی آنها قرار ندهید. این نوع سینک، شیشه است و مانند هر شیشه‌ی دیگر با شیشه پاک‌کن‌ها تمیز می‌شود. بهتر است از به کار بردن شوینده‌های خیلی قوی، در تمیز کردن سینک شیشه‌ای خودداری کنید.

سینک‌های سرامیکی

ایده ساخت سرامیک، در واقع از همان سفال‌های قدیمی گرفته شده است. در ساخت آن علاوه بر خاک رس، از ماسه و فلدسپات استفاده می‌شود. در حالی که به نظر می‌رسد کشور ما، پتانسیل بالایی در ساخت سینک سرامیکی دارد، اما متاسفانه این سینک‌ها معمولاً از خارج به کشور وارد می‌شود و یکی از دلایل قیمت بالای آن در ایران همین مسئله است. سینک‌های سرامیکی، در دمای بالا پخته می‌شوند و بعد از آن، یک لایه لعاب برای مقاومت بیشتر و همچنین ظاهر زیباتر بر روی آن کشیده می‌شود.

سینک سرامیکی جزو سینک‌های مدرن محسوب می‌شود. این سینک نسبت به انواع گرانیتی، وزن کمتری دارد و معمولاً به رنگ سفید تولید می‌شود. سینک‌های سرامیکی، بسیار شکننده هستند. بنابراین باید در هنگام حمل و نقل و نصب آن، دقت لازم را داشته باشید. یکی از مزیت‌های سینک سرامیکی این است که لکه دار نمی‌شود. اما بهتر است برای نگهداری بیشتر از سینک، در هر بار استفاده آن را با حوله خشک کنید تا آثاری از رسوب و لکه در آن نقش ‌نبندد.

وجود پوشش لعابی بر روی سرامیک، آن را ضد آب و ضد خش کرده است. شست‌و‌شوی ناملایم با سیم ظرف شویی و یا استفاده از مواد شوینده قوی و اسیدی، ممکن است این لایه لعابی را از بین ببرد. در این صورت سینک، نه تنها درخشندگی سابق را دیگر ندارد، بلکه در مقابل آب و خش آسیب پذیر می‌شود.

سینک‌های گرانیتی

در ساخت سینک‌های گرانیتی، همانطور که از نامشان پیداست ۷۰ تا ۸۰ درصد از سنگ گرانیت و۲۰ تا ۳۰ درصد باقی مانده از مواد رزین و اکریلیک ساخته شده است. در تولید سینک‌های گرانیتی، نسبت به دیگر انواع سینک، تنوع رنگی بالاتری وجود دارد. این سینک‌ها، ضدلک هستند و در اثر گذشت زمان کدر نمی‌شوند. همچنین از دیگر مزایای این سینک، ضد باکتری بودن است.

سینک گرانیتی، یک سینک لوکس محسوب می‌شود که مقاومت بالایی در برابر ضربه و حرارت دارد. بهتر است برای نگهداری بیشتر سینک، از سیم ظرفشویی برای تمیز کردن استفاده نکنید. درست است که این سینک مقاومت بالایی دارد ولی برای نگهداری بهتر از آن نکات زیر را رعایت کنید:

  • سینک‌های گرانیتی معمولاً جای نصب شیرِ آب ندارند، بهتر است شیر را بر روی کابینت نصب کنید یا اینکه از خود سازنده بخواهید جای شیر را بتراشد. در صورتی که خودتان بخواهید جای شیر را بتراشید، امکان دارد به سینک آسیب جدی برسد.
  • این سینک وزن بالایی دارد. بنابراین در هنگام حمل و نقل و نصب آن دقت آن زیادی کنید.
  • سینک گرانیتی سخت است. بنابراین در صورتی که ظروف شیشه‌ای از دستتان رها شود به احتمال زیاد این ظروف می‌شکند.
  • سعی کنید به صورت روزانه سینک را بشویید. وجود چربی‌ها بر روی سینک در طولانی مدت، باعث کدری سینک می‌شود.
  • بعد از شستشو سینک، بهتر است آن را به خوبی خشک کنید تا لکه بر روی آن باقی نماند.
  • از شوینده‌های قوی، مثل جرم گیرها استفاده نکنید.
  • برای شستشو از اسفنج نرم استفاده کنید.
  • بعد از شستشو و خشک کردن کامل می‌توانید از روغن‌های مختلف برای جلا سینک استفاده کنید.
  • در صورتی که به صورت روزانه، سینک را تمیز نکرده‌اید و سینک شما دچار لکه و کدری شده است، از ترکیب جوش شیرین و سرکه با استفاده از یک اسفنج نرم، برای شستشوی سینک استفاده کنید.

سینک ظرفشویی کورین

سینک کورین ظاهری شبیه سینک گرانیتی دارد. به طوری که حتی ممکن است نتوانید به راحتی تفاوت آن‌ها را تشخیص دهید. سینک کورین از مواد مصنوعی ساخته شده است و خیلی ماهرانه شبیه به یک سینک گرانیتی درآمده است. قیمت سینک کورین از سینک گرانیتی ارزان‌تر است. دلیل این ارزانی کاملاً روشن است!

این سینک به دلیل اینکه از موادِ طبیعی ساخته نشده است، نسبت به خط و خش مقاومت کمتری دارند. اما لکه‌های کمتری هم در آن نفوذ می‌کند. برای نگهداری بهتر از سینک کورین، اجسام داغ را بر روی آن نگذارید، زیرا جای سوختگی آن باقی می‌ماند. برای شستشوی سینک کورین، از آب و صابون استفاده کنید و یا در صورت کدری، از ترکیب سرکه و جوش شیرین استفاده کنید.

 

سپاس از همراهی شما همراهان عزیز سایت بازرگانی سیوند، امیدواریم با این مقاله بتوانیم اطلاعات شما همراهان عزیز در مورد نگهداری از انواع سینک ها را افزایش داده باشیم.