لوازم آشپزخانه توکار

اشتباهات رایج هنگام استفاده از ماشین ظرفشویی

استفاده درست از ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی یکی از دستگاه‌هایی لوازم خانگی است که امروز می‌توانید آن را در اکثر خانه‌‌ها پیدا کنید. با توجه به آن که استفاده از ماشین ظرفشویی به صورت روزانه صورت می‌گیرد نیاز است که در حین استفاده از آن، به برخی از نکات توجه کرد. از طرف دیگر، کار کردن با ماشین ظرفشویی دارای ریزه‌کاری‌هایی است که رعایت نکردن آن‌ها، سبب آسیب رسیدن به دستگاه می‌شود. با توجه به این نکات در این مقاله تصمیم گرفتیم تا شما را با رایج‌ترین اشتباهاتی که هنگام استفاده از ماشین ظرفشویی ممکن است مرتکب بشوید آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

 

خشک نکردن

یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که هنگام استفاده از ماشین ظرفشویی مرسوم است، آن است که افراد از مرحله‌ی خشک‌کن ماشین استفاده نمی‌کنند. اولین ضرری که این کار به دستگاه شما وارد می‌کند آن است که لکه‌های متعددی که از مرحله‌ی شستن درون ماشین باقی مانده، در محل خود ماندگار می‌شوند. از طرف دیگر، عدم استفاده از خشک‌کن‌ باعث می‌شود که ظروف را هنگامی که هنوز خیس هستند، درون کابینت و یا آشپزخانه قرار بدهید.

 

چیدمان اشتباه

چیدمان اشتباه ظروف، در ماشین ظرفشویی، دیگر اشتباه بسیار رایج است. نوع چیدمانی که شما در ظرفشویی رعایت می‌کنید، بر شستشوی ظرف‌ها بسیار تأثیر گذار است. ظروف باید نسبت به قسمت مرکزی قفسه به نحوی قرار بگیرند که رو به آن باشند. همچنین باید ظروفی مانند کاسه که دارای عمق هستند را به نحوی در ماشین ظرفشویی قرار بدهید که آب بتواند وارد آن بشود. یادتان باشد که این نوع ظروف را به صورت سر و ته قرار بدهید.

 

مواد شوینده‌ی نامناسب و دستی

کف کردن بیش از حد، باعث آسیب رسیدن به ماشین ظرفشویی می‌شود. در همین راستا نیز باید از مواد شوینده‌ای استفاده کنید که علاوه بر آن که از برند معتبری باشند، از تاریخ انقضای آن‌ها نیز نگذشته باشد؛ شوینده‌هایی که از تاریخ انقضایشان گذشته باشد، کف بسیار زیادی می‌کنند. از طرف دیگر مشاهده شده که برخی از افراد، اقدام به استفاده از مواد شوینده‌ی دستی در ماشین ظرفشویی می‌کنند. این گونه مواد، به دلیل کف بالایی که دارند، دشمن شماره یک دستگاه هستند و ضررهای زیادی را به آن می‌رسانند.

 

پر کردن بیش از حد ماشین ظرفشویی

هر دستگاهی دارای ظرفیت مخصوص به خود است. متأسفانه مشاهده شده که افراد برای آن که بتوانند همه‌ی ظروف خود را در زمان کم‌تری تمیز بکنند، تمامی آن‌ها را بدون توجه به ظرفیت استانداردی که هر ماشین ظرفشویی قابلیت تحمل آن را دارد، قرار می‌دهند. این کار علاوه بر آن که باعث عدم شستشوی مناسب ظروف شما می‌شود، از عمر و عملکرد دستگاه خواهد کاست. همیشه باید فضای خالی در میان ظروف قرار بدهید تا آب بتواند به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشد.

 

عدم توجه به گرمای آب

یکی از ضررهایی که به صورت تدریجی به ماشین ظرفشویی وارد می‌شود آن است که به طور مداوم از آب سرد استفاده کنید. همانطور که در شستشوی روزانه نیز توجه کرده‌اید، اکثر چربی‌ها با ترکیب شوینده‌ها با آب گرم شسته می‌شوند. عملکرد ماشین ظرفشویی نیز همین گونه است. به همین دلیل پیش از آن که اقدام به استفاده از ماشین ظرفشویی کنید، باید مقداری شیر آب گرم را باز کنید تا گرمای مورد نظر به ماشین ظرفشویی منتقل شود در غیر این صورت، آلودگی‌ها در سطوح دستگاه شما باقی خواهند ماند و ظرف‌ها نیز به طور کامل شسته نخواهند شد.

 

استفاده از ظروف دارای لبه تیز در محل نامناسب

یکی دیگر از اشتباهات پرتکرار، قرار ندادن چاقو و ظروفی با لبه‌های تیز در محل مخصوص به خودشان است. در صورتی که این نوع از ظروف را در وسط دستگاه و یا در تماس با سطح دیگر قرار بدهید، احتمال آن که به دیواره‌ی داخلی آسیب بزنند و خط و خش در درون ماشین ظرفشویی شما ایجاد شود، زیاد خواهد بود.

 

جدا نکردن تکه‌های بزرگ غذای مانده بر ظرف

اگر ظروفی که تکه‌های بزرگی از غذا بر روی آن قرار دارد را در ماشین ظرفشویی قرار بدهید، ممکن است که در عمل شستن ظرف، اختلال ایجاد نمایید. ممکن است که این تکه‌ها وارد مجراها و قسمت‌های مهم دستگاه بشوند و آن‌ها را دچار گرفتگی نمایند. به همین دلیل نیز پیشنهاد می‌شود که تکه‌های بزرگ را پیش از شستشو از روی ظروف جدا کنید.

 

آب‌کشی ظروف پیش از شستشو

دیگر اشتباهی که برخی از افراد مرتکب آن می‌شوند آن است که ظرف‌ها را پیش از آن که در ماشین ظرفشویی قرار بدهند، آب‌کشی می‌کنند. این کار به طور مستقیم در عملکرد شستشوی دستگاه، اختلال ایجاد می‌کند، چرا آنزیم‌هایی که در ماشین ظرفشویی قرار می‌گیرند با وصل شدن به تکه‌های به جا ماند از غذا، آن‌ها را از بین می‌برند.

 

سخن آخر

هنگامی که می‌خواهید از ماشین ظرفشویی استفاده نمایید باید نکات مهمی را رعایت کنید تا آسیبی به دستگاه خود وارد نکنید. اشتباهاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفتند، رایج‌ترین اشتباهاتی هستند که توسط افراد، در حین استفاده از ماشین ظرفشویی صورت می‌گیرند. امیدواریم که با توجه به موارد ذکر شده بتوانید برای مدت طولانی‌تری از ماشین ظرفشویی خود استفاده نمایید.