لوازم آشپزخانه توکار

انتخاب لوستر و منبع روشنایی برای آشپزخانه

انتخاب لوستر

روشنایی آشپزخانه یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر ظاهر آشپزخانه است. زمانی که نور آشپزخانه با طراحی و دکور آشپزخانه همخوان باشد، سبک آشپزخانه نیز به صورت مناسب‌تری جلوه خواهد کرد. از طرف دیگر، داشتن آشپزخانه‌ای با نور مناسب باعث می‌شود تا فرآیند آشپزی شما نیز به صورت بهتری صورت گیرد؛ تحقیقات نشان داده که میزان روشنایی آشپزخانه بر عملکرد شما تأثیر مستقیمی دارد. لوستر، مهم‌ترین وسیله‌ی تأمین نور آشپزخانه است. با توجه به نکاتی که ذکر شد در این مقاله به بررسی مواردی که باید پیش از انتخاب لوستر به آن‌ها توجه داشته باشید می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

ابعاد لوستر آشپزخانه

ابعاد لوستر به طور مستقیم بر مواردی مانند میزان روشنایی و دکوراسیون آشپزخانه تأثیرگذار است. ابعاد لوستر باید به نحوی تعیین شود که متناسب با سایز آشپزخانه باشد؛ برای مثال، اگر آشپزخانه‌ی شما کوچک است، خریدن یک لوستر بزرگ، کار عاقلانه‌ای نخواهد بود. از طرف دیگر، قرار دادن لوستر کوچک در یک آشپزخانه‌ی بزرگ و شلوغ، باعث گم شدن لوستر در میان سایر وسایل خواهد شد.
کارشناسان برای آن که شما بتوانید مناسب‌ترین ابعاد لوستر را به دست آورید، یک قانون وضع کرده‌اند. برای این کار کافی است که جمع طول و عرض آشپزخانه‌ی خود را به فوت به دست آورده و به عنوان قطر لوستر در واحد اینچ در نظر بگیرید. به طور مثال: اگر آشپزخانه‌ی شما دارای عرض ۱۳ و طول ۹ فوت است، مناسب‌ترین قطر برای لوستر، ۲۳ اینچ خواهد بود.

 

لامپ و نور لوستر آشپزخانه

نکته‌ی مهمی که اکثر افراد از آن مطلع نیستند آن است که لوستر، به عنوان یک عنصر دکوراتیو آشپزخانه، وظیفه‌ی اصلی تأمین نور آشپزخانه را ندارد اما در صورت نیاز می‌توان از آن به عنوان تنها منبع تأمین نور آشپزخانه، استفاده کرد. با توجه به این نکته، تعداد لامپ‌های به کار رفته در لوستر باید همواره به میزانی باشند که نور آن‌ها زیاد به چشم نیاید. به عنوان مثال می‌توانید لوستری را انتخاب کنید که لامپ‌های آن دارای پوششی برای کاهش میزان نور هستند. سعی کنید تا جای ممکن نور لوستر را به عنوان یک نور مکمل در نظر بگیرید.

 

هماهنگی با سبک آشپزخانه

نکته‌ی مهم دیگری که باید در حین خرید لوستر آشپزخانه به آن توجه داشته باشید، سبکی است که در آشپزخانه‌ی شما اجرا شده‌است. اگر آشپزخانه‌ی شما دارای فضا و لوازم مدرنی است، استفاده از لوسترهای قدیمی‌تر باعث می‌شود که تناقض بزرگی در دکور آشپزخانه به وجود آید. از طرف دیگر، تهیه‌ی لوسترهایی با ظاهر مینیمال و مدرن و قرار دادن آن‌ها در آشپزخانه‌ای با دکور کلاسیک نیز ظاهر بدی را به آشپزخانه خواهد داد. برای پیشگیری از وقوع همچین مشکلاتی نیاز است که لوستر را متناسب با سبک اجرا شده در آشپزخانه، تهیه نمایید.

 

لوستر

لوستر

 

رنگ لوستر آشپزخانه

رنگ لوستر آشپزخانه، باید متناسب با رنگ دیوار و سقف آشپزخانه تعیین شود. از طرف دیگر، لوستر آشپزخانه باید با رنگ سایر لوازم نوری آشپزخانه هماهنگ باشد. برای این کار سعی کنید که تا جای ممکن، رنگ لوستر و رنگ چراغ‌های دیوارکوب، یکسان و یا مکمل یک دیگر باشند. این کار علاوه بر آن که باعث زیباتر شدن ظاهر آشپزخانه‌ی شما می‌شود، توزیع نور را نیز به شکل مناسب‌تری انجام خواهد داد.

 

انواع لوستر

شناخت انواع لوستر به شما کمک خواهد کرد که بهترین انتخاب لوستر را انتخاب نمایید. در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین انواع لوستر می‌پردازیم.

۱.لوستر کریستالی

این نوع لوستر با بازتاب و شکست نور، الگوهای نوری بسیار جذابی به جود می‌آورند. لوستر کریستالی نیازمند مراقبت و نگهداری ویژه‌ای است. معمولا در خانه‌های سنتی از این مدل لوستر استفاده می‌کنند.

 

۲.لوستر شمعی

این لوسترها دارای بازوهای شمعی برای قرار دادن لامپ در آن هستند که پیش از اختراع برق از لوستر شمعی استفاده می‌شد. امروزه هم در خانه‌های مدرن و هم در خانه‌های سنتی، می‌توان از این مدل استفاده کرد.

۳.لوستر طبلی

این لوستر عموما در خانه‌های مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد. لوستر طبلی دارای یک آباژور بزرگ هستند که تمامی وسایل مورد نیاز لوستر در آن قرار گرفته‌است.

۴.لوستر اسپوتنیک

دیگر لوستری که معمولا در خانه‌هایی با سبک مدرن یافت می‌شود، لوستر اسپوتنیک است. این لوستر دارای شاخه‌های نور است که با عمل توزیع نور در آن‌ها از یک نقطه‌ی مرکزی شروع می‌شود.

انواع لوستر

انواع لوستر

سخن آخر

پیش از خرید هر وسیله‌ای نیاز است که با اطلاعات مهم مرتبط با آن آشنا شد. در این مقاله با بررسی مهم‌ترین نکاتی که باید پیش از خرید و انتخاب لوستر آشپزخانه به آن توجه نمایید سعی کردیم تا شما را در این زمینه راهنمایی نماییم.